2007-05-18, 18:04
Medlem
PeteDandys avatar
Berg kommun har 2,1% utrikes födda av 8053 st kommun invånare. Borde kommunen ta emot fler utrikes födda eller kanske borde Staten t.o.m. tvinga arbetslösa utrikes födda familjer i andra delar av Sverige att flytta dit?

http://www.berg.se/
Citera
2007-05-18, 19:22
Medlem
Svampfests avatar
Ja staten borde tvinga nyanlända att uppehålla sig på ett visst ställe tills de antingen får avslag eller PUT. I första hand borde kommuner som själva vill ta emot flyktingar väljas sen får man väl besluta om de som inte vill det.

Ingen tjänar på att flyktingarna som idag likt bin till honung söker sig till samma städer/kommuner. Chansen att komma ut i samhället som en fungerande medborgare anser jag minskar avsevärt ifall man väljer att bosätta sig i Rosengård det första man gör jämfört med om man blev inhyst i säg Luleå.

Att detta inte införts än är bortom min förståelse dår verkligen ingen tjänar på att det ser ut som det gör idag..
Citera
2007-05-18, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeteDandy
Berg kommun har 2,1% utrikes födda av 8053 st kommun invånare. Borde kommunen ta emot fler utrikes födda eller kanske borde Staten t.o.m. tvinga arbetslösa utrikes födda familjer i andra delar av Sverige att flytta dit?

http://www.berg.se/
Vis av erfarenheter från små, tidigare invandrarbefriade orter som intet ont anande tagit emot flyktingar säger jag så här: Låt Berg vara ifred. De har förmodligen ingen polis på orten och kan inte värja sig mot eländet. Många vill säkert framhålla att det är bättre med jämn spridning än ghettobildning, men jag hävdar envist att ägget kom före hönan där. Att placera invällare på små orter har samma effekt som en röd strumpa i tvättmaskinen, man sabbar hela vittvätten. Då är det bättre att stoppa rödstrumpan i Rosengård och andra förstörda tvätthögar som inte kan bli mer rosa än vad de redan är. Luleå nämndes som exempel ovan. Newsflash: Luleå är redan förstört, det tog en ytterst liten mängd för att göra om det till Norrbottens Landskrona. Norrland har så lite poliser att blattarna där i princip kan leva rövare hur de vill. En ynka patrullbil kan inte vara ute på fem gängbråk och tio inbrott samtidigt.
Citera
2007-05-18, 20:06
Medlem
Zog Ruless avatar
I&I--->P.I//mod.
Citera
2007-05-18, 23:30
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Ja staten borde tvinga nyanlända att uppehålla sig på ett visst ställe tills de antingen får avslag eller PUT. I första hand borde kommuner som själva vill ta emot flyktingar väljas sen får man väl besluta om de som inte vill det.
Du tycker inte den frågan bäst avgörs demokratiskt av de som bor i en viss kommun? Att tvinga människor som hellre vill bo på annan plats att bo bland folk som inte vill ha dem låter som dubbelfel.
Citera
2007-05-19, 00:11
Medlem
JAg fick träff på rätt mycket blattar i Berg jmed omnejd (postnummer 840 **) på Eniro. Det borde finnas 160 st. lakritstomtar i kommunen.

Sökning på efternamn börjar på "A och B"
Abdi, Abdullahi, Abrahamsson-Gregoriadou (fru till greken Gregoriadis?), Akoudad, Akzonobel (med förnamn, inte Akzo-Nobel ), Ahmad, al-Sabahi, Alanen,
Alessandro, Alvarez-Garcia-Portillo, Ashmelas, Phet-An, Albarracin, Auno, Bagot, Bajera, Bakenga, Barrera-Herera, Beller, Biezen, Bogataj, Penaloza-Bornazelli,
Botvina, Botvine, Brzezinski, Komirskaja-Backhans, Barrera (ett litet gäng!),
Det är ju fan +30 främlingar bara det. På A och B!!

C-Z pallar inte jag, med lite tur hittar ni kommunturken på Ö...
Citera
2007-05-20, 22:38
Medlem
Tjennstroums avatar
Det är trevligt i Bergs kommun, brukar spendara en stor del av sommaren där, har sommarstuga, släkt och vänner där också.
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
De har förmodligen ingen polis på orten och kan inte värja sig mot eländet.
Klart de har polis, i Svensta finns det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in