2020-06-10, 05:51
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Då så vänner då förbereder vi presskonferensen.
Var det någon som trodde att vi skulle sitta som passiva fån denna gång och låta dem sköta takthållningen?

Har ni själva delsvar på nedanstående frågor så publicera gärna! Nu finns inga skäl att hålla inne med information man sitter på. Tror det kan bli en lång dag för PU idag. Det lär ta tid att svara på frågorna men är absolut nödvändigt.

Grundfrågor i rond 1:
1, Civila spanare i tjänst knarkspan.
Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen. Framför allt gäller det den som skulle befinna sig vid mordplatsen som benämnts ”Föllinge”.

2, Civila spanare i den sk Knattegruppen.
Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.

3, Civila spanare som uppgivits till företrädare för regeringen att utföra någon slags privat knarkspaning i området under kvällen.
Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.

4, Civila spanare på uppdrag för SÄPO/Underättelsetjänsten i Stockholms city under EM och Kvällen.
Inkluderar den sk Företagsskyddsgruppen och Donalds spaningsgrupp. Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.

5, Andra utpekade grupperingar som sägs stå för observationer om WT personer.

Åkes Gubbar:
Inkluderar det som i vissa kretsar kallades ”Åkes Gubbar” med bland annat poliser och fd poliser under ledning av Åke Leonard Ek. Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.

Barbro/Leon/ Lennartgrupper enligt Donald Forsberg:

6, WT-observationer
Identifiering av personer bakom de WT observationer som gjorts i varje enskilt fall. Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.

7, Säpotrion
Grupper som uppgivits utföra privatspaning mot OP. Benämnd Säpotrion. Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.
Vilka typer av åtgärder vidtogs mot dessa individer?

8, Detaljerad redovisning av Säpos sk Övervakningspm som ingår i utredningen.
Vilka observationer gjordes när. Vilka slutsatser har dragits och vilka åtgärder vidtogs i utredningen och av KP nu.

9, Personer inom underrättelsevärlden och i regeringskansliet som hyste uttalade farhågor om landsförräderi.
Uppgifter som på senare tid blivit offentligt framförda att Ops nära medarbetare och även OP själv gick Sovjetmaktens ärenden och till och med misstänktes begå landsförräderi vid det förestående Moskvabesöket.

Vilken kartläggning och vilka åtgärder vidtogs med anledning av detta?

Lite att bita i KP!
Ja, KP har onekligen många frågor att svara på. Tyvärr tror jag personligen att flertalet av dina frågor kommer att förbli obesvarade.
Citera
2020-06-10, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Då var vi alltså framme vid dagen D. Spännande!

Jag är villig att köpa alla lösningar som innehåller ovedersägliga bevis. Som skulle ha en chans att hålla i rättegångar ända upp till HD.

Låt oss hoppas att vi slipper alla former av indicier/resonemangslösningar. Och att KP därmed begår yrkesmässigt självmord i direktsändning.
Jag är rädd för det och att man får skämmas inför hela världen för vår polis igen. Hoppas jag har fel men jag har en dålig känsla inför det här spektaklet.
Citera
2020-06-10, 06:01
Medlem
subjectcloseds avatar
Ungefär lika samhällsomvälvande som skotten på maskeradbalen eller fästningen i norge.

Det finns någon historieintresserad aspie som sitter och vibrerar inombords, de flesta övriga har förhoppningsvis släppt det och gått vidare.

Mer än en tredjedel av svenskarna var inte ens födda då.

Hälften av landet var för unga för att ha egna minnen av händelsen.

Bara lägga i högen med saker vi inte bryr oss om, Kennedy, John Lennon..
Citera
2020-06-10, 06:02
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vill minnas att tankefelet kallas ’epistemic bias’ o alltid dyker upp i sammanhang där konspirationsteorier grasserar. Det bottnar i att folk intalar sig att orsaken alltid måste stå i proportion till verkan, dvs om nåt får enorma konsekvenser måste det ha legat en jättekomplex och detaljstyrd plan bakom där inget lämnas åt slumpen, trots att en kung eller en bonde båda kan halka på ett bananskal och spräcka skallen.

Om Kalle Karlsson dör av en stembumling i huvet så är det shit happens, om samma händer en statsminister måste det ha varit en specialkonstruerad James Bond-sten med två mystiska män som styrde fjärrutlösaren plus fem agenter som stod och övervakade och pratade i walkie-talkies.

Jag minns att det argumentet också var ett bevis föŕ att Christer Pettersson mördade Palme. Den som inte höll med var en konspirationsteoretiker.
Samma med Christer A, och nu Stig E.
Nästan uppe i en konspiration nu, av autister med aspberger som slumpar sig runt på stan som gräsklipparrobotar med puffran osäkrad.
Om man formulerar det som vetenskap så blir det ju svårt att lösa brott med mer än en inblandad.
Citera
2020-06-10, 06:03
Medlem
Citat:
Ja, KP har onekligen många frågor att svara på. Tyvärr tror jag personligen att flertalet av dina frågor kommer att förbli obesvarade.
Tryck på! Det är rond 1 bara. Frågorna går inte att ducka.
Citera
2020-06-10, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
"Efter mordet på Olof Palme gjorde sig Engström känd i ett flertal medier, och kritiserade då polisutredningens brist på intresse för hans vittnesmål. Engström iscensatte även en egen rekonstruktion av sina förehavanden på mordkvällen som sändes i SVT." - citat ur wikipedia artikeln om Skandiamannen.

Att han envisades att fortsätta synas i medier efter mordet och kritisera polisens arbete känns helt otroligt om det var han som mördade Palme. Själv skulle jag vara sjukt skraj för att igenkännas av Lisbeth Palme och andra vittnen och för att polisen skulle åter intressera sig för mig och min fejkvittnesmål.

Men om han mördade Palme, skulle det alltså innebära att han först sprang från brottsplatsen och sen kom tillbaka och låtsas vara vittne. Var han inte rädd för att bli utpekad av Lisbet och övriga vittnen på platsen? Nej om man frågar mig så tror jag att han var oskyldig. Att han ändrade detaljer i sin berättelse beror på att han ville framställas som en hjälte, men egentligen kom han lite för sent till brottsplatsen.

Han sprang iväg och bara påstår att han var kvar och återvände ej. Alternativt att han återvände till skandiahuset via baksidan och väntade in morgondagen.

Att han sedan driver på sitt vittnesmål innebär att det kan vara något allvarligt fel i huvudet eller att han försöker hålla sig till vittneskategorin.

När han jobbat i skandiahuset så har han säkert sett palme passera flera gånger, den här gången hade han tur att livvakterna inte var med och tog chansen.

Han kan ha fått låna vapnet av sin kompis eller pratat om att han ser palme passera då och då och fått vapnet.
Citera
2020-06-10, 06:14
Medlem
goofers avatar
Om någon annan än Christer Petterson blir utpekad som mördaren innebär det då inte att
Christer Petterson har suttit inlåst för statsministermord helt oskyldig?

Tror ni rättsapparaten klarar det? Det borde svida ordentligt för alla inblandade som då skickar en oskyldig i fängelse
På livstid.

Christer Petterson är ingen man att beundra eller se upp till men rätt ska fan vara rätt!

Tyvärr tror jag att det hela slutar med ett antiklimax just pga ovanstående problematik om att Christer satt oskyldigt dömd.
Citera
2020-06-10, 06:15
Medlem
Citat:
Då var vi alltså framme vid dagen D. Spännande!

Jag är villig att köpa alla lösningar som innehåller ovedersägliga bevis. Som skulle ha en chans att hålla i rättegångar ända upp till HD.

Låt oss hoppas att vi slipper alla former av indicier/resonemangslösningar. Och att KP därmed begår yrkesmässigt självmord i direktsändning.
Tror nog att Wall mfl kommer att trycka på hårt och kritiskt.
Citera
2020-06-10, 06:29
Bannlyst
Jag tror det mest intressanta idag kommer bli alla efterdebatter med olika experter.
Både TV4 och SVT har ett gediget program idag.
Citera
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Om någon annan än Christer Petterson blir utpekad som mördaren innebär det då inte att
Christer Petterson har suttit inlåst för statsministermord helt oskyldig?

Tror ni rättsapparaten klarar det? Det borde svida ordentligt för alla inblandade som då skickar en oskyldig i fängelse
På livstid.

Christer Petterson är ingen man att beundra eller se upp till men rätt ska fan vara rätt!

Tyvärr tror jag att det hela slutar med ett antiklimax just pga ovanstående problematik om att Christer satt oskyldigt dömd.

Han fick ju ersättning för detta...?
Eller vad är det jag inte förstår?
Citera
Medlem
Är det som det misstänks att man hittat mordvapnet i en av CA fastigheter så bör det väl räcka för closure om vem som höll i mordvapnet?

för mig gör det det, han var misstänkt och vapnet fanns hos honom. Inte fan behöver man palmes dna eller ens hans dna på vapnet, förutsatt att balistiken stämmer?

Sen kommer ju frågan om alla de som lever på detta kommer släppa konspirationerna runtomkring.

Det mest rimliga vore väl om man helt öppnade arkivet och lät privatspanarna kamma igenom det utan restriktioner?
Citera
2020-06-10, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Då så vänner då förbereder vi presskonferensen.
Var det någon som trodde att vi skulle sitta som passiva fån denna gång och låta dem sköta takthållningen?

Har ni själva delsvar på nedanstående frågor så publicera gärna! Nu finns inga skäl att hålla inne med information man sitter på. Tror det kan bli en lång dag för PU idag. Det lär ta tid att svara på frågorna men är absolut nödvändigt.

Grundfrågor i rond 1:
1, Civila spanare i tjänst knarkspan.
Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen. Framför allt gäller det den som skulle befinna sig vid mordplatsen som benämnts ”Föllinge”.

2, Civila spanare i den sk Knattegruppen.

3, Civila spanare som uppgivits till företrädare för regeringen att utföra någon slags privat knarkspaning i området under kvällen.

4, Civila spanare på uppdrag för SÄPO/Underättelsetjänsten i Stockholms city under EM och Kvällen.
Inkluderar den sk Företagsskyddsgruppen och Donalds spaningsgrupp. Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.

5, Andra utpekade grupperingar som sägs stå för observationer om WT personer.

Åkes Gubbar:
Inkluderar det som i vissa kretsar kallades ”Åkes Gubbar” med bland annat poliser och fd poliser under ledning av Åke Leonard Ek. Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.

Barbro/Leon/ Lennartgrupper enligt Donald Forsberg:

6, WT-observationer
Identifiering av personer bakom de WT observationer som gjorts i varje enskilt fall. Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.

7, Säpotrion
Grupper som uppgivits utföra privatspaning mot OP. Benämnd Säpotrion. Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.
Vilka typer av åtgärder vidtogs mot dessa individer?

8, Detaljerad redovisning av Säpos sk Övervakningspm som ingår i utredningen.
Vilka observationer gjordes när. Vilka slutsatser har dragits och vilka åtgärder vidtogs i utredningen och av KP nu.

9, Personer inom underrättelsevärlden och i regeringskansliet som hyste uttalade farhågor om landsförräderi.
Uppgifter som på senare tid blivit offentligt framförda att Ops nära medarbetare och även OP själv gick Sovjetmaktens ärenden och till och med misstänktes begå landsförräderi vid det förestående Moskvabesöket.

Vilken kartläggning och vilka åtgärder vidtogs med anledning av detta?

Lite att bita i KP!

Relevanta frågor som faller in i kontexten alldeles oavsett om lösningen som redovisas ligger inom detta område.
Jag skulle se på det hela mer generellt, och helt enkelt efterlysa förklaringen på de WT observationer som är de mest tydliga. Gamla stan observationerna, övervakningen, allt som rör kvarteret runt Tunnelgatan och framför allt Grand-observationerna.
Vilka var de WT-män knarkspanare som viftades bort av Ulf Dahlsten som nakotikaspanare ute på eget initiativ?
Faktiskt knarkspaning, eller en dålig ursäkt tänkt att legitimera och ta udden an frågeställningen?
Vem var Skelleftehamnsmannen och är hans iakttagelser styrkta?
Vem var Tenson-mannen?
Mycket bör ligga inbakat i lösningen om den är sann, och ingen del av den förtigs.
Alldeles oavsett kommer vi att få anledning att återkomma till de frågorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in