2020-06-09, 19:44
Medlem
Finns det en konsensus om hur polisen hittat/fått vapnet?

Tror ni GM hade kvar vapnet i sin ägo?
Citera
2020-06-09, 19:50
Medlem
p.norths avatar
Apropå Perth knekten..
Har han gått ur tiden? Hade för mig att han var rätt halvdassig redan för 5-6 år sen.
Citera
2020-06-09, 19:53
Medlem
Palmeutredarna hade ett möte i Sydafrika i våras där de fick en dossier och även Stefan Löfven var medbjuden på den resan. Så jag tror på någon form av hemligstämplat dokumentation med mordplanen och utförande, däremot har jag svårt att tro på att mordvapnet i så fall finns kvar.
Citera
2020-06-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag hittade uthyrningsannonsen för galleriet Allemans katt (egentligen var adressen en av sidogränderna) som fanns i december 1985.

Som jag har letat i det spåret. Utan resultat.

Käns verkligen som det måste finnas ngt där. Hyrde ngra månader ointresserad av konst, perfekt span...
Citera
2020-06-09, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Hur tror ni presskonferensen kommer gå till i morgon? Hur länge pratar de etc?

Tror de kommer presentera vapnet först i morgon och gå igenom den tekniska bevisningen där på att det är vapnet, INNAN de namnger vem som sköt och då också går igenom hur vapnet är kopplat till GM.

Är nog klokast att göra så med. Annars tror jag man tappar fokuset.

Håller med. Man lägger upp det så att det ska ta ett tag att fatta vem det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Palmeutredarna hade ett möte i Sydafrika i våras där de fick en dossier och även Stefan Löfven var medbjuden på den resan. Så jag tror på någon form av hemligstämplat dokumentation med mordplanen och utförande, däremot har jag svårt att tro på att mordvapnet i så fall finns kvar.

Källa?
Citera
Medlem
over9ks avatar
Vet man nån tid för presskonferansen?

Edit: 9.30
Citera
2020-06-09, 19:59
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag tror på Deep state-spåret, d.v.s. sossarna själva. De kan ha fått viss hjälp av CIA.
Dom kommer aldrig utreda staten eller SÄPO. Det är det som kommer visa sig vara svagheten inför morgondagens PK.
Citera
2020-06-09, 20:01
Medlem
brutalares avatar
Känns som dagen före julafton när man var liten. Herregud vad spännande! Hoppas på CA/GH.
Citera
2020-06-09, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Lucka 3 - ”Almsäter och Ekman”

Jag har med stor säkerhet id:at ”Almsäter”.

Skriven i Täby 1985-12-31. Arbetade vid mordtillfället på ett företag i Stockholms län, som ägdes av en företagare inom transportsektorn i Norrbotten. Bytte jobb i mars 1986.

Hög källtrovärdighet, sakriktigheten hög. Osäkerhet i fotoidentifiering finns med tanke på drygt 30 år mellan foton. I hög grad avhjälpt av datorstöd med prognos på utseende.

Bedömt tidigt vid platsen, möjligen en del av IM:s observation av ett ungdomsgäng strax före mordet.

Du rätar ut ett frågetecken, men lämnar oss med två nya. :-)

Dock: Bra jobbat!
Citera
2020-06-09, 20:02
Medlem
Nu när en lösning närmar sig kanske nån har möjlighet att avvara viss palmemordslitteratur. Eller, alternativt, vet var man kan få tag på nedanstående titlar (bibliotek räknas ej); har själv googlat runt förgäves en längre tid utan träff:

Hannu Tapani Klami: Mordet på Olof Palme: En bevisteoretisk analys (1990)

Claes Borgström: Rättegången om mordet på Olof Palme: En advokats analys (1991)
Citera
2020-06-09, 20:03
Medlem
StephenHuntleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Vart har du läst att Stefan Löfven var medbjuden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in