2020-02-13, 17:12
Avslutad
Jag kollar på Efter fem till och från. Nästan varje gång de ska byta till ett annat ämne använder de sig av uttrycket: ”och nu ska vi över till något helt annat”. Detta sker flera gånger under varje sändning, främst från Tilde de Paula och Axel Pileby. Är det ett tecken på låg språklig kompetens eller kör man exakt samma uttryck på grund av bekvämlighet? Borde inte journalister och programledare kunna uppvisa en större språklig variation?

Fyll gärna på med liknande exempel i media.
Citera
2020-02-13, 17:14
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Jag kollar på Efter fem till och från. Nästan varje gång de ska byta till ett annat ämne använder de sig av uttrycket: ”och nu ska vi över till något helt annat”. Detta sker flera gånger under varje sändning, främst från Tilde de Paula och Axel Pileby. Är det ett tecken på låg språklig kompetens eller kör man exakt samma uttryck på grund av bekvämlighet? Borde inte journalister och programledare kunna uppvisa en större språklig variation?

Fyll gärna på med liknande exempel i media.

Vad tycker du att dom ska prata om då?
Citera
2020-02-13, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Vad tycker du att dom ska prata om då?

Handlar inte om vad de ska prata om, utan snarare om att de vid varenda övergång till en intervju eller ett ämne alltid formulerar sig på samma sätt.
Citera
2020-02-13, 17:35
Medlem
gnosis50s avatar
Jag tycker att slarvet eller bristen på korrekturläsning på tidningarnas nätsidor är bedrövlig. Kan också bero på att journalisterna är dyslektiker men då borde man väl inte jobba som journalist eller skriva in journalistiska texter. Aftonbladet och text-tv är värst av dom medier jag brukar använda. Trovärdigheten försvinner när man inte kan formulera en vanlig mening.
Citera
2020-02-13, 19:41
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnosis50
Jag tycker att slarvet eller bristen på korrekturläsning på tidningarnas nätsidor är bedrövlig. Kan också bero på att journalisterna är dyslektiker men då borde man väl inte jobba som journalist eller skriva in journalistiska texter. Aftonbladet och text-tv är värst av dom medier jag brukar använda. Trovärdigheten försvinner när man inte kan formulera en vanlig mening.

Håller med. På Aftonbladets och Expressens nättidningar är det ibland oläsligt; stavfel, ord på fel plats, upprepade eller borttappade ord. Man får spader ibland.

Det jag hört (när det gäller Aftonbladet och Expressen) så slänger skribenten/journalisten ut texterna själva (de ansvarar alltså själva för korrekturläsning vid nätpublicering), och till deras försvar kan ju sägas att de ofta befinner sig under väldig tidspress, eftersom att nyheten/texten ska ut så fort som möjligt; de korrekturläser och gör ändringar först efter att texterna publicerats. Om jag inte missminner mig så rök många korrekturläsare på redaktionerna för ett antal år sedan då "branschen" skulle spara pengar.
Citera
2020-06-09, 18:46
Avslutad
Tilde de Paula avslutar en mening var femte minut i Efter Fem med: "Det får man väl ändå säga?" eller "Det får man verkligen säga".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in