Citat:
Ursprungligen postat av
gnosis50
Jag tycker att slarvet eller bristen på korrekturläsning på tidningarnas nätsidor är bedrövlig. Kan också bero på att journalisterna är dyslektiker men då borde man väl inte jobba som journalist eller skriva in journalistiska texter. Aftonbladet och text-tv är värst av dom medier jag brukar använda. Trovärdigheten försvinner när man inte kan formulera en vanlig mening.
Håller med. På Aftonbladets och Expressens nättidningar är det ibland oläsligt; stavfel, ord på fel plats, upprepade eller borttappade ord. Man får spader ibland.
Det jag hört (när det gäller Aftonbladet och Expressen) så slänger skribenten/journalisten ut texterna själva (de ansvarar alltså själva för korrekturläsning vid nätpublicering), och till deras försvar kan ju sägas att de ofta befinner sig under väldig tidspress, eftersom att nyheten/texten ska ut så fort som möjligt; de korrekturläser och gör ändringar först efter att texterna publicerats. Om jag inte missminner mig så rök många korrekturläsare på redaktionerna för ett antal år sedan då "branschen" skulle spara pengar.