2020-06-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag var inte helt seriös, det var lustigt bara
Jag fattade det. Ville bara spilla av lite frustration på dålig journalistik, vilket jag har ägnat halva förmiddagen åt, så nu får det räcka om inte nya bottennivåer nås under e.m. och kvällen.
Citera
2020-06-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Hur vet du att han inte är det? Hur vet du att de kommer vilja häkta honom?
Häktningsbeslut är offentliga. Det kommer knappast ske häktning nu eftersom åtalsbeslutet ska presenteras imorgon. Det blir nog lite svårt att slutdelge en förundersökning på flera tusen sidor på mindre än ett dygn.
Citera
2020-06-09, 15:00
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
SE säger att han gick ut direkt. Månader efter säger HO att de samtalade "ett par minuter" men också att SE gick ut "ungefär 2320".
Nyfiken på var du hittar info om att SE själv säger att han gick direkt ut? kan ej finna det i förhör.
Citera
2020-06-09, 15:01
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Häktningsbeslut är offentliga. Det kommer knappast ske häktning nu eftersom åtalsbeslutet ska presenteras imorgon. Det blir nog lite svårt att slutdelge en förundersökning på flera tusen sidor på mindre än ett dygn.
Absolut, under förutsättning att människan bor i Sverige.
Citera
2020-06-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
I morgon kommer Krister Petersson att kunna rentvå Christer Pettersson, men inte förnamnet Christer från mordet på Olof Palme. Det är väl i stort sett bara Lundström som inte är misstänkt...
Jag förstår inte meningen med dessa oneliners utan substans.

Det var en lång kamp och krävdes att PUs dödgrävare pensionerade bort för att få en vändning. Som jag misstänkte när vi koncentrerade oss på att stänga ner förhatliga CP spåret skulle då saker rulla på snabbt. Redan under Dag såg vi att PU äntligen bytte metod och strategi. Fram tills dess jobbade PU som de värsta fantasimonstren med att försöka knöka ihop ett pussel där somligt hoppades över och annat övertolkar som LPs falska minnen.

Då plötsligt fjärmade de sig från det. Jobba som man skall med vittnesmålsanalys. Man hamnade oundvikligen på bortskojade iakttagelser av Wt-personer och allt leder mot en enda lösning en möjlighet. Det andra vi efterlyst länge var att göra om analyser av det tekniska. Det är inte långsökt att se hyresrätt snabbt leder mot en lösning. Sedan den dagen har jag känt mig lugn att man skulle få bitarna på plats och att lösningen har med er och märkliga spaningsgrupperna att göra och att den sanningen inte låter sig tystas.
2016 visste jag att vi vunnit och att de skulle rullas upp för de tänkte som jag.

Att det finns barn i sandlådan som fortfarande tror att man kan blunda för somligt och fantisera om annat och bygga sandslott av det som redan är publicerat har inte oroat mig ett dugg. Inte ens om det konstrueras en falsk lösning är jag orolig.

Varför? Jo för oavsett vad de presenterar så måste de släppa sekretess kring massor av saker och det är fritt fram att publicera sådant som varit kort på handen fram till nu.

Trots meningsskiljaktigheter vill jag tacka Wall, i viss mån Jallai, Aner och Remstam samt ett antal seriösa aktörer här i tråden. Ni vet vilka ni är. Det var vi som rodde skutan hit. Utan oss hade de begravts som olöst trots att bitarna fanns där från tidigt. Skit i trollen. Vi drev PU till point of no return. Nu återstår slutspelet och PU bestämmer hur kostsamt det blir.

Tack vänner, jag har väntat på den här dagen länge.

Hurra för oss tappra som aldrig gav upp.
Citera
2020-06-09, 15:06
Bannlyst

Det blir väl ett Antiklimax ..
Krister Petersson berättar vad de har kommit fram till och ev. visar upp vad de tror är
"pickadollen" och berättar att utredningen kommer att läggas ner efter detta, sen
stängs pressträffen live ner ... kvar sitter vi där ... jaha ok..

Citera
2020-06-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOP-intresserad
Försöker sammanställa en lista över alla dessa "män" (= personer som i media eller annanstans blivit kända under beteckningar som slutar på -mannen) som på ett eller annat sätt figurerat i MOP. Vilka har jag missat, om någon?

Chevamannen
Dekorimamannnen
Enskedemannen
Grandmannen
Skandiamannen
Skelleftehamnsmannen
Tensonmannen

Säpo-mannen
Telemannen
FN-mannen
Citera
2020-06-09, 15:12
Medlem
Analysers avatar
Ponera att det är en vapen från den s.k "Vapensamlaren" som givit träff. Varför blev aldrig någon analys tidigare av "Vapensamlarens" revolvrar?

Mig veterligen begärde man in registrerade vapen för analys tidigt i utredningen. Jag kan i princip ingenting om vapen, men 200+ vapen låter inte som en ringa samling. Givetvis kan de vara oregistrerade, men eftersom vapnen såldes vidare efter dennes bortgång låter det osannolikt.

Edit: Jag förstår givetvis att inte alla dessa 200 vapen matchar det presumtiva vapen som utredning eftersökte.
Citera
2020-06-09, 15:18
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one4two

Det blir väl ett Antiklimax ..
Krister Petersson berättar vad de har kommit fram till och ev. visar upp vad de tror är
"pickadollen" och berättar att utredningen kommer att läggas ner efter detta, sen
stängs pressträffen live ner ... kvar sitter vi där ... jaha ok..

Antiklimax ja...det är också mina förväntningar.

En pistol visas upp...säger inte mig något.

Jag skulle vilja att allt som är hemligstämplat
kom upp på presskonferensen. DET hade varit
något!

Trots dessa vaga förväntningar jag har kommer
jag nog att titta på den.
Påminner lite om tiden då vi bara hade två tv-kanaler...
"Alla" tittade på Hyland osv...
"Alla" kommer att titta i morgon för nyfikenhetens skull.
Och att vi som var med -86 vill nog ha någon form av
avslut. Hur det nu blir med den saken.
Citera
2020-06-09, 15:25
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Nyfiken på var du hittar info om att SE själv säger att han gick direkt ut? kan ej finna det i förhör.
Ex: Förhöret med RB, och SE-förhöret 25/4 då han sade hans tid mellan stämpelklockan och gotabanken, som omöjligjorde snack med vakt.
Citera
2020-06-09, 15:26
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Varför tror de allra flesta att Palmes mördare ska vara död då detta är inte särskilt sannolikt?

I annat fall hade väl någon suttit häktad vid det här laget.
Citera
2020-06-09, 15:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ja förutom att han inte var först på plats, inte var den som pekade åt polisen, inte gått ut frå kontoret på kvällen, inte gjorde språngmarschen, inte lade framstupa sidoläge, inte hörde vittnesmål om glasögon, inte stämplade ut 2320, 2321 eller 2323, inte blev uppringd av norska medier innan han blev känd så talade ju han för det mesta sanning.

Hoppas inte att du beskyller dina nära och kära för lögner så lättvindigt...
Har vi honom som säkerställd gärningsman kommer dessa uppgifter självfallet i annan dager och är utan tvivel lögner.... men..

"Ja förutom att han inte var först på plats"
Sannolikt inte, men det var samtidigt även andra vittnen som upplevde att de kom först.
Per V. upplever sig koma för Stefan Glantz etc.

"inte var den som pekade åt polisen"
Flera pekade ut riktningen åt både Söderström och piketen. Hasse J., Jan-Åke S. t.ex.
Likt SE så hävdar de detta själva och likt SE så finns inget vattentätt stöd för att de pekat heller.
(Söderström nämner en som pekar)
Ljuger Hasse J. och Jan-Åke S. också?

"inte gått ut frå kontoret på kvällen"
Här går uppgifterna isär. Gahn påstår detta (20.00 sedan 21.00)
SE säger att han inte var ute alls.
Är det säkert att han ljuger? Och om han ljuger, skulle det ex. kunna finnas andra orsaker som att han skulle vilja dölja att han var ute och drack?

"inte gjorde språngmarschen"
Instämmer. Med stor sannolikhet gjorde han inte samma språngmarsch som i TV-inslaget med Folke Rydén. Detta borde andra ha reagerat på som att någon flyr..
Sannolikt en lögn... eller en skarvning. Han kanske gick, joggade efter polisen?
Vi vet inte med säkerhet alls...

"inte lade framstupa sidoläge"
Vad vet vi? Vi vet att de som fått frågan, inte minns honom vid mordplatsen eller någon om dessa aktiviteter.
Han kanske var på väg men blev tillsagd av Anna Hage... och skarvar sedan?
Flera pratar om framstupa sidoläge... Erson, Glantz och SE...
Vad vet vi egentligen, som sagt. Med betoning på VET.

"inte hörde vittnesmål om glasögon"
Vad vet vi?

"inte stämplade ut 2320, 2321 eller 2323"
23:19 blev 23:20 blev 23:21

Vad för nytta skulle "gärningsmannen SE" ha av dessa lögner?!?

Slutligen:
"inte blev uppringd av norska medier"
Kl.11:45 1/3 nämner han för Roland Bergström om att dom ringer från tidningar i Oslo.
3/3 publicerar Aftenposten en artikel med uppgifter från honom.

Hade han tur att dom ringde, eller ville han täcka upp sin lögn från samtalet med Bergström genom att ringa Aftenposten? Är det troligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in