2020-06-09, 14:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Kan detta vara lägsta siffran som rapporterats in på en tisdag?
Jag kollade igenom siffrorna på worldometer och det ser som det är den lägsta tisdags-siffran sedan tisdagen 24e mars (13 dödsfall).

Bra!
Senast redigerad av Madagascar 2020-06-09 kl. 14:20.
Citera
2020-06-09, 14:15
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tro´t eller ej men flera kommuner i VG har kommit igång med gratis drop-in testning om man haft symtom minst 24 timmar.
Halleluja kors i taket
Plötsligt händer det!
Två månader efter att många andra länder hade det på plats
Citera
2020-06-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Plötsligt händer det!
Två månader efter att många andra länder hade det på plats

Japp. Otroligt underbetyg men bättre sent än aldrig antar jag. Spontant tror jag det är för att testbehovet inte är lika stort i övriga Europa varvid Sverige nu kan få köpa in en ansenlig mängd testmatrial...
Citera
2020-06-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nu måste väl även de mest inbitna katastrof-tänks-flashbackarna även dem inse att det ser bättre ut? Det kommer studsa till över 50 imorgon. Ner torsdag, och upp lite grann igen på fredag. Rinse and repeat hela sommaren med lägre och lägre dödstal.

Det blir ytterligare 1500 döda över sommaren och lagom till September lär vi fortfarande ha alltför stor smittspridning...
Frågan är vad vi gör då, ser inte ljust ut.
Citera
2020-06-09, 14:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Så är det nog men det är riktigt slött. Det verkar som om man inte bryr sig om att rapportera, det sägs vara likadant i Brasilien. Hur som helst mina kalkyler går åt "helvete" men dom är inte viktiga, jag vill ha ett samhälle som återgår till det normala.

Kalkyler är bara dumt att göra. Och med det sagt så är min kalkyl att vi landat på ca 200 rapporterade dödsfall denna vecka.

Historiskt har tisdagar stått för ca 20 % av veckans total (max 28%, min 12%) och tillsammans med måndag för 29 % av veckan (Max 37 %, min 19%)
Citera
2020-06-09, 14:23
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Nu måste väl även de mest inbitna katastrof-tänks-flashbackarna även dem inse att det ser bättre ut? Det kommer studsa till över 50 imorgon. Ner torsdag, och upp lite grann igen på fredag. Rinse and repeat hela sommaren med lägre och lägre dödstal.

Katastrofen är redan här.
Citera
2020-06-09, 14:24
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ser hoppfullt ut.
Bara att hoppas att det inte vänder uppåt igen när folk börjar röra sig mer och slappnar av mer.

Sedan ändrar det inte det faktum att vår hantering av detta har varit en tågkrasch i slowmotion.
Så många konstiga beslut och motstridiga/oklara besked och sådan total handlingsförlamning.
Citera
2020-06-09, 14:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad hände med det dagliga motionspasset då? Du var fri att strosa runt i solen en timma, om nån tog tid, några minuter till om ingen kollade. Sen kunde du gå och handla mat, hämta upp paket, köpa Alvedon, köpa hundmat, tvätta kläder, lämna blod, gå på banken och på posten, och sen köpa lite vin från din off-licence. Och var hunden nödig igen på kvällen gissar jag att du fick gå utanför dörren för att den skulle få uträtta sina behov. Eller var du tvungen installera en hundtoalett i hallen?
Nej, du var inte fri att göra flera resor likt det du försöker konstruera.

Det viktigaste som jag försöker kommunicera (med komplett misslyckat resultat) är att folk stannade hemma. Folk gick inte ut. Det var tomt på gatorna. Det var tomt på vägar. Allt var stängt. Alla var hemma.

Du förstår fortfarande inte utan vill istället försöka konstruera någon dum variant som beskriver hur man om möjligt skulle kunna bryta mot alla regler om man nu var dum i huvudet nog att vilja göra det. Du är helt enkelt så urbota dum i huvudet att du tror att någon tänkte:

"Haha, nu skall jag lura dem, jag går 10 minuter ned till affären och köper mjölk, och sedan när jag kommit hem går jag ner en gång till och köper ett paket morötter! Och sedan går jag tillbaka och köper ett sexpack öl. Haha, vad smart jag är!"

Du verkar inte helt frisk i huvudet, faktiskt.
Citera
2020-06-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beebert
Vem hatar ni mest av Löfvén och Tegnell? Socialdemokraterna eller FHM?
Jag tycker ingen av dem klarar av sitt jobb..för den skull behöver man inte hata nån.
Citera
2020-06-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beebert
Vem hatar ni mest av Löfvén och Tegnell? Socialdemokraterna eller FHM?

Problemet med Löfven var att han delegerade bort hela proceduren till den myndighet som rimligtvis bör ha bäst koll på hur man hanterar detta. I grunden var ju hans tankegångar korrekt, i praktiken blev det dock inte speciellt bra. Ha i åtanke att smittskyddet i Danmark var inne på samma ide som Sverige innan politikerna drog i handbromsen och begärde lockdown. Hade våra grannar låtit deras myndigheter sköta frågan hade läget sett helt annorlunda ut i Norden.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Man ska vara försiktig med att sätta likhetstecken mellan antal döda och nivån på samhällsspridningen. 3/4 av de som dött har varit äldre. Sannolikt har man nu bättre rutiner inom äldrevården. Däremot finns ju ingenting som tyder på att samhällsspridningen minskat. Så ser det bättre ut? Beror på vad man menar med bättre men vi har långt ifrån sett slutet på detta. Vi är bara i början tyvärr. Till vi har vaccin kommer vi tyvärr få se långt fler döda i Sverige om vi inte byter strategi.
Citera
Medlem
Bara 202 bekräftade fall idag...konstig minskning senaste dagar...

3 juni - 1070
4 juni - 1042
5 juni - 1143
6 juni - 825
7 juni - 462
8 juni - 536
9 juni - 202
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto