2020-06-09, 07:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ska det gå att tro på när det kom från SD (misstror inte HD:s vänner)?

Tidigt i tråden framkom det att vänner hade funderingar över att SD/LW var ute på så mycket geo-letande tillsammans. Kanske frågade de SD hur det var med HD och fick svaret att hon var såå sjuk.
Men han glömde berätta att LW var hans älskarinna också... så... SD berättade det han ville vännerna skulle tro.

Jag har ställt frågan (härom morgonen) till Scharzz (säkert felstavat) som säger sig känna/har vänner som känner alla inblandade (även LW) ang vad dessa vänner tänker/känner i dagsläget (har inte fått något svar ännu).

Från det ena till det andra...

Du skriver att LW valt att dela med sig av sitt liv i div chattar mm. Hon har delat med sina vänner, skrivit något som hon valt att inte skicka (det du visade på).

Till skillnad från SD/HD/JG fick hon inte möjlighet att radera det hon inte ville skulle komma till allmän beskådan.

Så.du tror att HD har hållits helt isolerad under
sin sjukdom? Du tror inte att hennes vänner
har sett med sina egna ögon hur dåligt hon mådde?

Angående att LW inte raderat löpande så kan
vi alla ta det som en varning. Det vi inte vill att
våra anhöriga ska få veta om oss när vi dör
ska tas bort.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-06-09 kl. 07:53.
Citera
2020-06-09, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Läste idag något MYCKET intressant i det tredje förhöret (29 maj -18) med SD. Där framkommer det under förhöret att SD blev fotad när han den 14 maj vid 14-tiden handlade på ICA krämaren. Där har han ingen färsk skada på benet, men dagen efter så fotar han (930 bilder) bla sitt eget ben som blöder. Varför slösar man minst en halvtimme under rättegången på att lyssna på hans lögner om att skadan blev den 10 maj på Ängsö när de VET att han var skadefri den 14 på eftermiddagen. Han fick inte en enda fråga om vad övervakningsbilderna visade. Klipper in lite av förhöret med bla Peter Springare:
PS: Sen då när, den där skadan du har, där, en utav dom där bilde a så ser man ju det, att den är ju, det finns ingen skorpa alls där...
MT:Nej.
PS: Den är blod, den är allesom ser väldigt färsk ut med blod i, i den revan, det borde ha varit en skorpa på den.
MT: Det borde det ha varit.
PS: Ja, men det var inte det på det övre revan, och den har du ju förklarat tidigare att den skorpan rev du bort när du satt inne i arresten.
MT: Ja jag vet att jag (ohörbart)
PS:Men det finns ingen skorpa och riva bort på den nämligen när du står utanför innan du gårin...
PS:Nej och då är ju frågan då, hur är det med den då, när rev du bo11 skorpan?
MT: Jag, jag vet att jag till och med satt under förhöret och pillade på den där. PS: Ja men det var ju ingen skorpa då vart du ju blodig då?
MT: Ja det äh...
PS: Det var väl ingenting och sitta och...
MT: Om det var, om det var skorpa eller bara tunt skinn eller... PS: Ja.
MT: Hur det var, men.
PS: Och sen hade du ju en till då, det var ju lite mer skorpa på den längst ner då.
MT:Mm. PS:Mm.
MT: Dom är från samma tillfälle.
PS:Mm, för det får man ju, man ser ju def, och det läker ju ihop ganska, sådana här rev skador läker ju ihop ganska snabbt...
MT:Mm.
PS: Att det blir en skorpa.
PS: Ja, och sen är det ju så vist ordnat att du är ju inne på lca, Jca Krämaren och handlar risgrynsgröt...
PS: Klockan 14 och nånting den 14:e, på måndagen.
MT: Ja.
PS:Mm, då har du, vad har du för kläder på dej då?
MT: Jag har ingen aning. PS:Nej men det vet jag...
PS: Då har du shorts på dej ...
PS: Och så har du typ några jobbarskor.
MT:Mm mm.
PS: Ja, och då är det ju, det är ju bilder på dej, flera bilder där när du går in när du går ut, när du hämtar grejer och när du står och betalar i kassan...
PS: Eller det, det är väl nån självscanning du håller...
MT:Mm. PS:Påmeddär.
MT:Mm mm mm.
PS: Då finns, då syns inte dom där skadorna.
MT: Nej men det kan jag lova dej att det nns dom... PS:Ja men dom...
MT: Även om du...
PS: Syns inte säger jag.
MT: Det är, sannolikt att det finns foto på dom från... PS: Ja.
MT: Några dar innan.
PS: Ja men dom finns inte där säger jag, vi ser dom inte där.

MYCKET intressant iakttagelse!! Det förhöret hade jag missat. Jag har själv funderat över skadan på benet och att det inte omnämns överhuvudtaget i TR? MYCKET luddigt svar från SD som vanligt. MYCKET troligt att han kom emot skadan och rev upp den på mordplatsen. Fast inget blod har ju kunnat påvisas från honom på BP.
Citera
2020-06-09, 08:18
Medlem
hoppsanns avatar
Nu har en person gripits misstänkt för dubbelmordet i Linköping för 14 år sedan.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/banbrytande-metod-bakom-losningen-pa-dubbelmordet-i-linkoping/

Är det inte fantastiskt hur tekniken går framåt hela tiden, även om det här är en annan typ av teknik.
Även om SD skulle frikännas i HR så kommer han aldrig att kunna känna sig säker.
När som helst kan han plockas in igen.
Citera
2020-06-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det fetade: Skulle kunna peka mot HD.

Alternativt MH med syfte att sätta dit UW
genom att skada LW.

Inlägg från 26/11 2018 15.32 sid 2964

Du var kanske tidigt något på spåret...

Det går inte att utesluta att MH haft kontakt med HD (båda hade fått sina äktenskap krossade, som de såg det, pga av LW) och fått med sig SD i deras ogillande för att ta LW av daga och försökte kasta misstankar åt annat håll som du skriver.
Citera
2020-06-09, 09:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Bra iakttagelse! Undrar om det blandats bort i TR eller varför det inte lagts fram. Snyggt av PS!

Nej det har väl inte noterats p g a att åklagarna fokuserat på så mycket annat Precis som den här tråden. Där har du iaf en av sakerna som tyder på att SD är skyldig som tråden missat och fler finns det. Men fortsätt ni tjafsa om annat.
Citera
2020-06-09, 09:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Läste idag något MYCKET intressant i det tredje förhöret (29 maj -18) med SD. Där framkommer det under förhöret att SD blev fotad när han den 14 maj vid 14-tiden handlade på ICA krämaren. Där har han ingen färsk skada på benet, men dagen efter så fotar han (930 bilder) bla sitt eget ben som blöder. Varför slösar man minst en halvtimme under rättegången på att lyssna på hans lögner om att skadan blev den 10 maj på Ängsö när de VET att han var skadefri den 14 på eftermiddagen. Han fick inte en enda fråga om vad övervakningsbilderna visade. Klipper in lite av förhöret med bla Peter Springare:
PS: Sen då när, den där skadan du har, där, en utav dom där bilde a så ser man ju det, att den är ju, det finns ingen skorpa alls där...
PS: Den är blod, den är allesom ser väldigt färsk ut med blod i, i den revan, det borde ha varit en skorpa på den.
MT: Det borde det ha varit.
PS: Ja, men det var inte det på det övre revan, och den har du ju förklarat tidigare att den skorpan rev du bort när du satt inne i arresten.
MT: Ja jag vet att jag (ohörbart)
PS:Men det finns ingen skorpa och riva bort på den nämligen när du står utanför innan du gårin...
PS:Nej och då är ju frågan då, hur är det med den då, när rev du bo11 skorpan?
MT: Jag, jag vet att jag till och med satt under förhöret och pillade på den där. PS: Ja men det var ju ingen skorpa då vart du ju blodig då?
MT: Ja det äh...
PS: Det var väl ingenting och sitta och...
MT: Om det var, om det var skorpa eller bara tunt skinn eller... PS: Ja.
MT: Hur det var, men.
PS: Och sen hade du ju en till då, det var ju lite mer skorpa på den längst ner då.
MT:Mm. PS:Mm.
MT: Dom är från samma tillfälle.
PS:Mm, för det får man ju, man ser ju def, och det läker ju ihop ganska, sådana här rev skador läker ju ihop ganska snabbt...
PS: Att det blir en skorpa.
PS: Ja, och sen är det ju så vist ordnat att du är ju inne på lca, Jca Krämaren och handlar risgrynsgröt...
PS: Klockan 14 och nånting den 14:e, på måndagen.
PS:Mm, då har du, vad har du för kläder på dej då?
MT: Jag har ingen aning. PS:Nej men det vet jag...
PS: Då har du shorts på dej ...
PS: Och så har du typ några jobbarskor.
MT:Mm mm.
PS: Ja, och då är det ju, det är ju bilder på dej, flera bilder där när du går in när du går ut, när du hämtar grejer och när du står och betalar i kassan...
PS: Eller det, det är väl nån självscanning du håller...
MT:Mm. PS:Påmeddär.
MT:Mm mm mm.
PS: Då finns, då syns inte dom där skadorna.
MT: Nej men det kan jag lova dej att det nns dom... PS:Ja men dom...
MT: Även om du...
PS: Syns inte säger jag.
MT: Det är, sannolikt att det finns foto på dom från... PS: Ja.
MT: Några dar innan.
PS: Ja men dom finns inte där säger jag, vi ser dom inte där.

Som jag minns bilderna, så var det inte så lätt att se om det var rivmärken eller inte. Det blir inte direkt närbilder på benen.

Jag förmodar att om det var säkert att det gick tydligt att se om det fanns skador eller inte på benen på bilderna, så hade man använt sig av dessa bilder.

Man önska att det hade gått att få bilderna tydligare och att det kunde ha använts i rättegången. Att åklagarna/utredarna skulle vara så "förvirrade" att de missat detta har jag svårt att tro. Tror att bilderna inte är användbara som bevis.

Ibland kan man se att man i andra länder har när det varit nödvändigt haft hjälp av tekniker fr att få till skärpa på någon bild. Minns ett fall från England (?) där en skoltjej försvann mitt på blanka dagen, mitt framför en mängd övervakningskameror. Där jobbade man länge med att få till skärpa (tidskrävande) och göra beräkningar var och när hon försvann. Till sist lyckades man ringa in en bil och ett område. Bilen hade inget med fallet att göra, men hon drogs in i ett buskage.

Där var det avgörande för att få fast gm när man sedan fick in tips.

Önskar att man kunde få hjälp med något av de tekniska bitarna för att lösa detta problem. Det skulle vara ett viktigt indicium!
Citera
2020-06-09, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej det har väl inte noterats p g a att åklagarna fokuserat på så mycket annat Precis som den här tråden. Där har du iaf en av sakerna som tyder på att SD är skyldig som tråden missat och fler finns det. Men fortsätt ni tjafsa om annat.
Du har flera gånger fått frågan vad du ser där. Kommer du med det, eller väntar du och säger "vad var det jag sa" när någon hittar ngt?
Citera
2020-06-09, 09:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ok tack så mycket, jag minns det nu också. Hon skickade inte brevet till HD men efter allt som vi läst om hur LWs dator använts av gm mordnatten så kan man ändå misstänka att brevet lästs av någon/några och vara en del av motivet till hatet, en motivbild som inte ens LW kunnat gissa sig till. Men jag vet ju självklart inte att brevet lästs av utomstående. Lika bra att lägga till det.

Och tack för påminnelsen om att allt kan vara fejkat eller förvridet, misstänkt lurigt där av vem det nu var att bara lägga ut det utan förklaring om att det inte skickats till HD. Glömde bort mig där i dubbel bemärkelse.

Brevet användes bara som medel att hota SD att göra som hon vill. Jag tror inte LW hann skicka det innan mordet. Så där har SD ett ypperligt motiv till varför han dödade Lena.
Citera
2020-06-09, 09:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Enligt expertvittnet Viveka Enander är den bevisning vi känner till bara toppen av ett isberg.
Citera
2020-06-09, 09:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Du har flera gånger fått frågan vad du ser där. Kommer du med det, eller väntar du och säger "vad var det jag sa" när någon hittar ngt?

Ni har väl ögon och kan läsa i FUP själva. Sluta tjafsa om samma saker om och om igen och hitta det viktiga i FUP istället. Jag tänker inte göra jobbet för er bara så att ni kan återgå till ert tjafsande igen direkt efteråt.
Citera
2020-06-09, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
MYCKET intressant iakttagelse!! Det förhöret hade jag missat. Jag har själv funderat över skadan på benet och att det inte omnämns överhuvudtaget i TR? MYCKET luddigt svar från SD som vanligt. MYCKET troligt att han kom emot skadan och rev upp den på mordplatsen. Fast inget blod har ju kunnat påvisas från honom på BP.
Jag tänkte på det att hand blod inte hittats där. Samtidigt blödde han förstås mycket måttligare utan att det sprutade. Kanske tyckte de att bilden var för otydlig, men det verkar som om man skulle kunna se tillräckligt mycket ändå.
Citera
2020-06-09, 09:41
Medlem
Citat:
Ni har väl ögon och kan läsa i FUP själva. Sluta tjafsa om samma saker om och om igen och hitta det viktiga i FUP istället. Jag tänker inte göra jobbet för er bara så att ni kan återgå till ert tjafsande igen direkt efteråt.

Du har postat dryga 4.300 inlägg i den här tråden.
Om du hittat något i FUP som vi andra missat varför vill du inte dela med dig så det går att diskutera med oss andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in