2020-06-08, 21:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
De kanske vill ha sommarlov tidigare och slippa elevens val?
Haha, ja, fast jag tror att det är eleverna som är smittade. Fast de vill kanske också slippa?😂
Citera
2020-06-08, 21:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Inte pågrund av spridning bland elever....
Jag tror att det är elever som är smittade i dessa två skolor som man stängt idag.
Citera
2020-06-08, 21:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Du är medveten om att det finns snudd på en miljon barn i förskola + grundskola? Dessutom håller barn inte social distans någonstans. Om skolorna var drivande i den här epidemin hade domedagsprofeterna fått rätt i sina prognoser för länge sedan.
Barn testas inte.
Citera
2020-06-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Barn testas inte.
Ännu värre i så fall. Asymtomatiska smittspridare som aldrig uppdagas, över en miljon till antalet, och utan social distansering i samhället. Lägg ihop ett och ett.

När "alarmister" som Merwinna postar inlägg om att 80% av Tysklands befolkning är naturligt immun, är det ingen som protesterar. När jag tidigare har påstått att 20% av befolkningen (barn) är naturligt immuna blir jag idiotförklarad.
Citera
2020-06-08, 21:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag såg det, men även om det trillar in 200 döda till så hamnar ju Överdödlighetssnittet på typ 30 vilket ändå inte är så extremt högt. Och det förutsätter ju att det verkligen är 200 som släpar efter också.

Kanske finns andra positiva effekter på dödstalen som påverkas av social distansering, mindre resande mm.

Intressant att se om fördelningen av dödsorsaker ändras under pandemin.
Citera
2020-06-08, 21:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
I nuläget verkar FHM mest innehålla matematiker som skall redovisa smittkurvor och förutse framtiden. Dock verkar det gå lite si och så med denna matematik, som mest verkar vara till för att se till att media får ett ben att tugga på.

Eller att försvara Tengele-strategin... Klassisk svenskt myndighetstrick att fibbla med statistik så att allt ser bra ut.
Citera
2020-06-08, 21:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Idag har 73 länder rapporterat ett eller flera dödsfall. Av dessa verkar Sverige ligga på 4:e plats, efter Chile, Brasilien och Armenien. Och långt över Italien.
Men som du säkert inser kommer de där siffrorna justeras i morgon. UK kommer t.ex. rapportera betydligt fler än 77 dödsfall...
Citera
2020-06-08, 21:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
3,6% av döda i Norge är under 60 (stats från VG). 4,2% i Sverige (201/4694, stats från FHM).

Så jo, lite högre i Sverige i alla fall. Svårt att säga vad det beror på.

Jag undrar om det kan bero på att vi är sämre på att rapportera dödsfall på äldreboenden, men jag är lite cynisk.

Du glömmer bort att dödssiffran i Norge är så låg att jämförelser av procentuell fördelning blir väldigt osäker. Om det dött 300 personer och 10 av dem är under 60 är det ca 3,3%. Skulle av de nästa 3 som dör 2 vara under 60 (fullt möjligt att slumpen kan slå så) är det plötsligt nästan 4%.

Drygt 370 av drygt 8200 döda i Tyskland var under 60. Det gör 4,5% i ett land med bättre sjukvård och rätt så likartad folkhälsa skulle jag tro.
Citera
2020-06-08, 21:40
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du glömmer bort att dödssiffran i Norge är så låg att jämförelser av procentuell fördelning blir väldigt osäker. Om det dött 300 personer och 10 av dem är under 60 är det ca 3,3%. Skulle av de nästa 3 som dör 2 vara under 60 (fullt möjligt att slumpen kan slå så) är det plötsligt nästan 4%.

Drygt 370 av drygt 8200 döda i Tyskland var under 60. Det gör 4,5% i ett land med bättre sjukvård och rätt så likartad folkhälsa skulle jag tro.

Jo, fair point. Blir rätt svajigt när det är så låga siffror.

Skyller på att jag bara klickade på %-knappen.~
Senast redigerad av urgt 2020-06-08 kl. 21:42.
Citera
2020-06-08, 21:41
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Eller att försvara Tengele-strategin... Klassisk svenskt myndighetstrick att fibbla med statistik så att allt ser bra ut.

Som sagt, är förjäkligt om en man gör detta bland människor som kallar sig för vetenskapsmän....
Citera
2020-06-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kanske finns andra positiva effekter på dödstalen som påverkas av social distansering, mindre resande mm.
Det minskar ju t.ex. spridningen av influensa också.
Citat:
Samtliga övervakningssystem visar på att influensasäsongen har avslutats. Influensaaktiviteten har avtagit i snabb takt under de senaste veckorna. Jämfört med föregående influensasäsonger har nuvarande säsong avslutats tidigare än vanligt, troligen orsakat av den sociala distanseringen som nu rekommenderas för att minska smittspridningen av covid-19.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

Verkar som det var rekordlågt antal döda i trafiken i mars. Men däremot ungefär som vanligt i april. (Och det är hur som helst väldigt få som dör på det sättet, så det har liten inverkan).

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olycksstatistik/statistik-over-vagtrafikolyckor/
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-06-08 kl. 21:46.
Citera
2020-06-08, 21:47
Medlem
HGs avatar
Guardian skrev ju idag om att ett nytt miljöproblem där man har funnit stora mängder av engångshandskar, munskydd, och handsprit i havsvatten. Inte så konstigt nog har man upptäckt detta i Medelhavet.
Dock undrar jag när Miljöpartisterna i Riksdagen kommer att hävda att detta också är ett problem i Östersjön eller Nordsjön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in