2020-06-08, 20:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Knapphändig information men är väl mest troligt en klustersmitta bland lärare? Så var det när det stängdes en skola i Skellefteå.
Jag tror tvärtom, hade det varit lärarna hade de skrivit det. När de inte skriver något är det troligtvis flest barn.
Citera
2020-06-08, 20:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Å andra sidan kan även folk under 60 ha en hel uppsjö underliggande sjukdomar. En 55:åring med cancer är inte nödvändigtvis i bättre form än en 80:åring.

Du kan gå ännu lägre när det gäller allvarlig cancer. En 30-åring med metastatisk cancer är inte i form. Sjukdom är alltid värre än ålders. Dessbättre är det ju färre allvarligt sjuka desto längre i åldersspannet vi kommer.
Citera
2020-06-08, 20:50
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Finland har MINDRE dödlighet än på flera år!
Precis, detta faktum bör följas av en årlig, traditionell lockdown i Finland.
Allt annat är mord.
Citera
2020-06-08, 20:52
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag kollade kvoten mellan total dödsfall och dem under 60.

3,6% av döda i Norge är under 60 (stats från VG). 4,2% i Sverige (201/4694, stats från FHM).

Så jo, lite högre i Sverige i alla fall. Svårt att säga vad det beror på.

Jag undrar om det kan bero på att vi är sämre på att rapportera dödsfall på äldreboenden, men jag är lite cynisk.
Citera
2020-06-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Grundskola stängs – flera smittade av covid-19

https://www.expressen.se/nyheter/grundskola-stangs-flera-smittade-av-covid-19/

Viruset kommer allt mer till yngre folk.

Men det är ju sommarlov Sherlock.
Fast det är sant, en och annan skola har tjuvstartat sommarlovet pga smitta. Lite svårt att förstå varför smittan poppar upp nu.
Citera
2020-06-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
3,6% av döda i Norge är under 60 (stats från VG). 4,2% i Sverige (201/4694, stats från FHM).

Så jo, lite högre i Sverige i alla fall. Svårt att säga vad det beror på.

Jag undrar om det kan bero på att vi är sämre på att rapportera dödsfall på äldreboenden, men jag är lite cynisk.
Kanske underrapportering från äldreboenden, eller annan etnisk sammansättning. Det första är en hypotes, det andra är ett faktum, och vi vet att invandrare är kraftigt överrepresenterade i dödsstatistiken.

Danmark har 593 dödsfall och Sverige har 7,9 gånger så många. Men om vi endast kollar dödsfall under 60 har Danmark 17 och Sverige 201, eller 11 gånger så många.

Norge har 239 dödsfall och Sverige har 19,6 gånger så många. Men om vi endast kollar dödsfall under 60 har Norge 11 och Sverige 201, eller 18,3 gånger så många.

Edit: Norge ligger ju värre till här ser jag
Citera
2020-06-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Finland har MINDRE dödlighet än på flera år!

Har Alko begränsade öppettider?
Finlandsbåten går nog tom om det inte är arbetspendlare som åker med.
Citera
2020-06-08, 21:00
Medlem
Glöm Litauen.

Travel is still prohibited from Sweden, Portugal, and the UK, where the number of COVID-19 incidents exceeds 25 cases/100,000 population. Lithuanian citizens returning from these countries are exempt from this ban.

https://www.lithuania.travel/en/news/breaking-lithuania-lifts-self-isolation-rule-for-travellers-from-26-countries
Citera
2020-06-08, 21:01
Medlem
Sharm0tas avatar
Det här är varför Afrika förblir den mörka kontinenten.
Citat:
Tanzanias president: ”Virus utrotat tack vare gud”
Världshälsoorganisationen WHO har uttryckt oro kring Tanzanias virusstrategi. Presidenten har tidigare sagt att hälsokrisen är överdriven och har uppmanat invånare att besöka kyrkor och moskéer eftersom böner enligt honom kan få viruset att försvinna.
https://omni.se/tanzanias-president-virus-utrotat-tack-vare-gud/a/K3onmM
Citera
2020-06-08, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Precis, detta faktum bör följas av en årlig, traditionell lockdown i Finland.
Allt annat är mord.
Japp, eller en sorts tremånaders- Ramadan där varenda alkad finne inte får inträda lokal eller systembolag. Allt noga monitorerat via appar.
Först måste man lokalisera potentiella alkisar, genom att kontrollera deras besök i Alko!
Vänta bara snart är det här!!😁
Citera
2020-06-08, 21:04
Medlem
Samuel332s avatar
Vad fan menar Tegnell med att man kan upphäva restriktionerna inför sommaren? Det är ju enbart rekommendationer ifrån FHM sida och ingen kommer att bry sig om de så länge vädret är varmt
Citera
2020-06-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, de vuxna smittar runt men naturligtvis gör barnen det också. Det finns flera studier som visar att barn smittar.

Man har aldrig stängt en skola av den anledningen än iallafall....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in