2020-06-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Trixandet med siffror började i april när läget höll på att spåra ur. Då kom Anders Tegnell på geniala idén att trixa med siffrorna och kalla det för "eftersläpning". I alla andra länder heter det vilseledning och mörkning.

Men du har fortfarande inte fattat?!

Det är regionerna som redovisar helt själva. Det är dessa siffror som sammanställs av FHM.
Eller tror du Tegnell åker runt på varje sjukhus och berättar vilka dödsfall som skall rapporteras?

Man kan säga mycket om Tegnell och FHM med rätta, men det är fortfarande inte dom som rapporterar dödsfallen. Du kan bara följa varje regions rapportering för sig. Det gör jag varje dag för de regioner som intresserar mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
En lite "rolig" stat jag just råkade snubbla över är att Norge och Danmark har 11 respektive 17 döda yngre än sextio, medan Sverige har 201. Börjar kännas lätt långsökt att skylla allt på äldrevården.
I det här fallet är det den etniska sammansättningen som skiljer. Fler somalier i Sverige.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Annars kan man ju alltid ligga ute i solen?
Om man får rejäl dos så håller det väl några veckor?
Japp när vi är i Thailand varje år så blir det ett antal veckor men under november-mars är det inte mycket sol man får om man jobbar 8-17
Svensk sommar givetvis men på veckorna blir det inte så mycket sol ändå.

Phuket där vi brukar vara har varit stängt men börjar öppna upp den här veckan igen.
Troligen släpper de väl inte in pestförklarade svenskar på ett bra tag.
Citera
2020-06-08, 20:41
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Grundskola stängs – flera smittade av covid-19

https://www.expressen.se/nyheter/grundskola-stangs-flera-smittade-av-covid-19/

Viruset kommer allt mer till yngre folk.
Knapphändig information men är väl mest troligt en klustersmitta bland lärare? Så var det när det stängdes en skola i Skellefteå.
Citera
2020-06-08, 20:42
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
I det här fallet är det den etniska sammansättningen som skiljer. Fler somalier i Sverige.

Kan ju bero på större smittspridning också. Vem vet...
Citera
Medlem
Citat:
En lite "rolig" stat jag just råkade snubbla över är att Norge och Danmark har 11 respektive 17 döda yngre än sextio, medan Sverige har 201. Börjar kännas lätt långsökt att skylla allt på äldrevården.

Å andra sidan kan även folk under 60 ha en hel uppsjö underliggande sjukdomar. En 55:åring med cancer är inte nödvändigtvis i bättre form än en 80:åring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det var bara 7 nya IVA-fall igår. Lägsta sedan 17e Mars.

Mycket bra. Alla siffror pekar på att viruset snabbt dör ut.
Citera
Medlem
Finland har MINDRE dödlighet än på flera år!
Citera
2020-06-08, 20:44
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Å andra sidan kan även folk under 60 ha en hel uppsjö underliggande sjukdomar. En 55:åring med cancer är inte nödvändigtvis i bättre form än en 80:åring.

Och svenskar under sextio är rent oerhört skröpliga i medel jämfört med i grannländerna?
Citera
2020-06-08, 20:46
Medlem
Citat:
Kan ju bero på större smittspridning också. Vem vet...
Jag kollade kvoten mellan total dödsfall och dem under 60.
Citera
2020-06-08, 20:48
Medlem
Citat:

Sannolikheten för att en klar majoritet av dessa är invandrare med dålig hälsa i bagaget när de kom till Sverige är stor. Vi har liksom plenty much more av dem än grannländerna. I synnerhet från Somalia.

Tyvärr döljer myndighterna etniciteten. Kanske är de rädda för nya upplopp i BLM-anda att det är de vitas fel att vi drabbas mest. Såg nåra sekunder av pågående agenda där en frgad Fi-kvinna påpekade hur svarta drabbas mest av C pga av ditten o datten, bl a för att vi ger 7-barnsfamiljerna för små lägenheter...

Och allvarligt, hur mkt är 201 döda i denna yngre åldersgrupp på 10 miljoner? På totalt hur många veckor? Närmare noll och intet och börjar forska i det hälsotillstånd de befann sig i.

Ofta ser jag unga grabbar från Somalia som ser närmast undernärda och gamla ut. Inget fett att ta av vid sjukdom och som troligtvis dras med en miserabel hälsa.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-06-08 kl. 20:57.
Citera
2020-06-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://unherd.com/2020/06/karl-friston-up-to-80-not-even-susceptible-to-covid-19/

Det här är oerhört intressant! Enligt dessa brittiska forskare är 80 procent av oss inte mottagliga för covid-19, för att vi har ett immunsvar redan på T-cell-nivå. Frågan är om man då ändå utvecklar antikroppar mot coronaviruset - det kanske man inte gör, i och med att det inte behövs? I så fall kan man vara immun trots att man får tillbaka ett negativt antikroppstest. Jag har hört någonstans att det är väldigt svårt och dyrt att testa för T-celler - det är synd!

Andelen som är medfött immuna ska också vara mycket högre i Tyskland än i England enligt dessa, och det borde väl båda gott för oss? Vi har fler gener gemensamt med tyskar än med britter.
Ja. Jag har skrivit det några gånger i tråden. Av de som exponeras för virus är det bara en liten, liten del som infekteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in