2020-06-08, 19:55
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Sant, men risikoen økte vel ikke for GM dersom hun allerede var drept som dem hevde kan være tilfelle, så da hastet det vel ikke med kontakt?
politiet mistenkte ikke at de sto ovenfor et drap så tidlig.
Citera
2020-06-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Nei, jeg mente at det ikke hastet for GM i og med at du nevnte at de pleier å være raske på labben.
Citera
2020-06-08, 19:57
Medlem
Citat:
Det blir spekulasjon, men tror ikke man kan se bort fra det. Det hadde gått noen dager, ingen livsbevis eller kontakt fra kidnappere. Dette er jo høyst uvanlig. Alle vet at kidnappere er raske på labben, vil utveksle livsbevis mot løsepenger fort som f.... Risiko øker for dem for hver dag de sitter med gissel.
For å komme noen vei var det kanskje fristende å innlede kommunikasjon. Det er ikke uvanlig at politiet leder kommunikasjon i gisselsituasjoner eller kidnappinger, selv om hensikten kanskje ikke er å utbetale løsepenger. Ved å sende avgårde en melding, med en som var uten reell betydning, så hadde man spilt ballen over til motparten.
OPPSUMMERING FOR DE SOM ENDA IKKE HAR SKJØNT DET (legger lista høyt nå, det er når man provoserer at folk våkner...):
1. Intensjonen med GMs opprinnelige plan var at politiets inntreden skulle medføre stopp i all kryptovaluta kommunikasjon med kidnappere (+forårsake drap utført av kidnappere) fordi kidnapperne angivelig skulle ha fått nyss i politiets innblanding - dermed case closed på rekord tid.
2. Politiet bet ikke på, og proklamerte etter hvert "fake-kidnapping-teori": Drap ble ikke utført av proffe kidnappere (de hadde ikke planlagt så lenge og så grundig uten å få ut en eneste krone fra TH).
3. Dette ga GM kalde føtter, og backup-plan ble iverksatt: Gjenoppta kommunikasjon på annen kommunikasjonsplattform og vis at kidnapperne eksisterer. Rett og slett tragi-komisk...
4. Politiet registerer at motparten bet på agnet ved at de var villige til å skifte kommunikasjonsplattform, men motparten virker fortsatt nesten tilbakestående i fht. å få kloa i penger eller å sende et helt enkelt livsbevis. Hvorfor tok de kontakt hvis de fortsatt ikke tilbyr noe?
5. Politiet har i mellomtiden funnet en rekke flere indisier (som ikke er godt nok bevismateriale for å dømme en GM).
6. Gjennombrudd gjenstår, men man har tross alt sirklet inn 1 person som har 2 sterke motiver. Kanskje flere vil plapre. Kanskje flere ransakinger gir flere indisier. Kanskje politiet har sterkere beviser enn de vil ut med (dumt å drite seg ut enda en gang... bedre å ligge litt lavt i terrenget før neste pågripelse).
ALLE NEVNT, INGEN GLEMT? Venter i spenning på utfordringer fra de som mener noe annet, men gi meg ihvertfall plausible motiver. Jeg tenker at bottom line er at å planlegge og ta et liv på den måten som er tilfelle her sannsynligvis bunner i hat fra en eller annen oppdragsgiver, men at det også er et økonomisk motiv. En salig miks...
Citera
2020-06-08, 19:57
Medlem
Citat:
Det var ingen av de forhåndsdefinerte bitcoinbeløpene som hadde hver sin unike «beskjed».

Det er ikke en telefonsvarer hvor du må trykke firkanttast og det er ikke som om de sender noe som er milevis unna det som står på arket, når du sender 0.03 istedenfor 0.003 så er det jo relativt åpenbart at potensielle gjerningsmenn i den andre enden vil oppfatte det som en bekreftelse på at man arbeider med å sende pengene.
Citera
2020-06-08, 19:59
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Nei, jeg mente at det ikke hastet for GM i og med at du nevnte at de pleier å være raske på labben.
Les første innlegget mitt igjen. Politiet vil anta at det haster for kidnappere og når det da ikke skjer noen kontakt på noen dager må det være fristende for politiet å prøve å initiere kontakt.
Citera
2020-06-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ja, kommer nok frem snart. De nye bevisene skal ha kommet fram etter åstedsundersøkelser og vitneavhør.
Hva om vitneavhør har ledet dem til tekniske funn.
Politiet er under ekstremt press for å forsvare siktelsen og beslagleggelse av eiendom, så mellom linjene var det i dag klart at politiet ikke har funnet noe av betydning. Selv et bilde av ekteparet på veggen som ikke stod i vater hadde sikkert politiet brukt for å styrke sin hypotese.
Citera
2020-06-08, 20:00
Medlem
Citat:
Det var ikke en felles pressekonferanse i dag, men de ulike media fikk stille sine spørsmål enkeltvis.
Spørsmålet som burde bli stilt politiet er hva de fant nå som de ikke kunne funnet for et år siden, evt hvorfor ikke.

At politiet sier det styrker drapshypotesen er deres vurdering, vi får se når det lekker ut om et par dager.
Citera
2020-06-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Det er ikke en telefonsvarer hvor du må trykke firkanttast og det er ikke som om de sender noe som er milevis unna det som står på arket, når du sender 0.03 istedenfor 0.003 så er det jo relativt åpenbart at potensielle gjerningsmenn i den andre enden vil oppfatte det som en bekreftelse på at man arbeider med å sende pengene.

Men det er litt interessant at det ble sendt en liknende, men ikke korrekt kode? Jeg tror ikke det skjedde ved en glipp.
Citera
2020-06-08, 20:05
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Jeg tror det ble sendt «feil» beløp med vilje og av en grunn. Kanskje politiet ville vise «dårlig kryptokompetanse» på THs vegne.
Citera
2020-06-08, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
Det er lett for oss å si det, og jeg synes det samme, men vi kan ikke vite mer enn de som har særskilt kompetanse til å analysere slik tekst, og vi må innse at vi ikke er på det nivået. Jeg jobber som oversetter og har svært mye erfaring med google translate, og kan i alle fall forsikre om at google translate ikke oversetter til så dårlig norsk - ikke fra noe språk. For meg virker det som brevskriver burde brukt mer tid på brevet. Vedkommende kan og-regelen godt, og æ, ø og å er den også svært godt kjent med. Jeg la merke til at i ett av imgur-bildene over meldinger sendt i forbindelse med kryptovalutaopplegget, er en av disse meldingene skrevet helt på norsk! Så da er det enda rarere at ekspertene hevder dette ikke er skrevet av skandinaver engang... Jeg må få brukt litt mer tid til å studere brevet for å si mer. Men jeg la merke til at det var få feilstavelser, og mener det først forekom på side 2, og da synes jeg det er rart de ikke har spredt de litt bedre, og også lagt til flere feilstavelser. De har også skrevet navnet Anne Elisabeth ulikt, i alle fall i den 10 min lange VG-videoen der hele brevet avdekkes. Litt usikker på om det er en skrivefeil faktisk. Det er helt i begynnelsen av videoen, første gang man ser navnet hennes i teksten. Ellers ser jeg at de gjerne skriver flere ord på flere ulike måter, og det er jo bare dumt. Hvis de hadde så sabla god tid til å planlegge dette burde de brukt mer tid på brevet. Det hjelper heller ikke at brevet hevdes å stamme fra Clas Ohlson. Var brevet skrevet på printer eller for hånd? Var det også flere håndskrevne lapper? Noen skrev noe lignende her for lang tid tilbake, men jeg tror ikke det kan stemme, for det høres ulogisk ut. Hvis jeg skulle skrevet et slikt trusselbrev ville jeg garantert skrevet på engelsk ettersom det er verdens mest brukte språk. Vet noen om TH har gode engelskkunnskaper eller ei? Hvis han er dårlig i engelsk, kan man forstå at han ikke ville prøve seg på det. Videre avslørte brevskriver at de fulgte med på de og ville få med seg om det ble brukt hund eller helikopter, ergo må de jo oppholde seg i nærmiljøet med mindre de har installert overvåkningsutstyr. Skal vi ikke få se en fullstendig analyse av brevet fra en eller flere av ekspertene? Det hadde vært lærerikt og veldig interessant. Trodde også noen skulle prøve seg på en laaaang analyse her inne, men det kan komme. Jeg har så vidt lest litt de siste 8-10 dagene.

Jag skrev förut att jag faktiskt tror att brevskrivaren inte är norrman .. men kan inte emotsäga dig på punkt efter punkt.
Det är inte så svårt för en engelsman eller tysk att klara av ae, norskt ö och å mm, det borde
vara något av det första man tänker på om man vill skriva "halvnorskt".
Tror fler än en person varit med om att författar brevet, dvs en skrev och en tipsade hur man
kunde få in en del fel.
Är inte översättare men arbetar med språk / skönlitteratur, och ser mest till den språkliga grunden i brevet, letar efter en basal utgångspunkt. Känns inte norskt för mig även om flera detaljer är norska.

Men törs inte fortsätta peka på det, jag vill helst inte chansa offentligt.

Tänker, om någon är lejd att begå mordet, kan det vara en utländsk person med kontakter och en av dem skrev, medan en norsk person kan ha hjälpt till.

Tror du är mer expert än jag.
Citera
2020-06-08, 20:06
Medlem
Citat:

"Min antakelse er at de har hatt hypotesen om drap med seg lenge, og at de har arbeidet bredt helt fra saken ble kjent for politiet, sier Hanne Kristin Rohde til Nettavisen."

Fra Nettavisen, juni i fjor.
Citera
2020-06-08, 20:08
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amado88
Spørsmålet som burde bli stilt politiet er hva de fant nå som de ikke kunne funnet for et år siden, evt hvorfor ikke.

At politiet sier det styrker drapshypotesen er deres vurdering, vi får se når det lekker ut om et par dager.

Det ble svart på, hvis du så VG intervjuet med HH live.
Politiet hadde ikke hjemmel til å gjøre de samme typene undersøkelser da, som de har nå. De kunne for eksempel ikke endevende kontoret til TH og rive konstruksjoner i Sloraveien før det var grunn til å mistenke drap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in