2020-06-08, 17:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag skulle vilja påstå att en del redan har sin "dödsdom" runt hörnet, om CV19 då hjälper till är den knappast den grundläggande orsaken, men man kan se saker på olika sätt......

Vid en "vanlig" årlig influensaepidemi så gör man precis samma sak. Du kan ha grundläggande sjukdomar men dödsorsaken som registreras är influensa. Eller hur?
Det är ju därför man talar om riskgrupper vid influensa säsonger.
Citera
2020-06-08, 17:34
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vanvett i Stavanger :

40 helsearbeidere i karantene i Stavanger
Stavanger kommune har bedt 40 ansatte om å holde seg borte fra jobb etter rasisme-markeringen i byparken lørdag. Fylkeslegen betegner arrangementene i helgen som smitteeksperimenter.

– Disse 40 jobber med sårbare brukere på alders- og sykehjem, i hjemmesykepleien og i barneboliger, sier Eli Karin Fosse, direktør for helse og velferd i Stavanger kommune.

Bottenløst vanvett ! :

https://www.nrk.no/rogaland/40-helsearbeidere-i-karantene-i-stavanger-1.15045499

haha, undra hur många dödsfall sveriges BLM-demonstrationer kostat oss.. tror inte någon av dom som protesterade tänker på hur dom för smittan vidare
Citera
2020-06-08, 17:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
"Friston menar att skillnaden i befolkningarnas mottaglighet för det nya coronaviruset kan bero på till exempel befolkningarnas D-vitamin-nivåer eller deras genetiska bakgrund."

I UK rekommenderas visst alla att ta D-vitamintillskott under vinterhalvåret. Hur många som faktiskt tar det vet jag inte, inte heller om de måste betala för det, men ingen borde ha brist på D-vitamin som följer rekommendationerna, hur trötta och glåmiga de än känner sig av att ha tvingats inomhus de senaste månaderna.
Jag äter D-vitamin regelbundet på vinterhalvåret. Rätt så kraftiga 2500IE.

Man får väldigt lite D-vitamin naturliga vägen under vinterhalvåret om man jobbar inomhus på dagarna.

Nu med coronan kommer jag köra året runt.
Citera
2020-06-08, 17:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vanvett i Stavanger :

40 helsearbeidere i karantene i Stavanger
Stavanger kommune har bedt 40 ansatte om å holde seg borte fra jobb etter rasisme-markeringen i byparken lørdag. Fylkeslegen betegner arrangementene i helgen som smitteeksperimenter.

– Disse 40 jobber med sårbare brukere på alders- og sykehjem, i hjemmesykepleien og i barneboliger, sier Eli Karin Fosse, direktør for helse og velferd i Stavanger kommune.

Bottenløst vanvett ! :

https://www.nrk.no/rogaland/40-helsearbeidere-i-karantene-i-stavanger-1.15045499
Hur kan man göra så? Har de inte värdegrundsseminarier i Norge?

Den strukturella rasismen visar sitt otrevliga nylle även i vårt grannland tydligen.
Citera
2020-06-08, 17:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
250 pers döda 1:a-7:e enligt platz.se. Tar alltså inte med idag pga att platz brukar ligga före.
250/7 = 35,7

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-total-deaths

Tyvärr lite jag mer på folkhälsomyndigehtens siffror.
Citera
2020-06-08, 17:40
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är inte ofta man lyckas med att bli kallad pucko, så det är bara att bocka och tacka

Skulle dock vilja påpeka ett litet faktum till dig. Om du exempelvis är dödssjuk i cancer men dör i en bilolycka. Vad kommer att bli fastställt som dödsorsaken? Cancern eller trafikolyckan. Naturligtvis bilolyckan, eller hur?

Fast det är en skillnad mot ditt försök till ”liknande exempel” eftersom du kan vara friskförklarad från C19 och ändå komma med i statistiken för avlidna i C19.

Ser du på Geriatriken t ex (vilket tyvärr inland är nära en slutstation) så hade man i Stockholm en tillfrisknadsprocent från C19 på 70% hos de som insjuknat med viruset. Tyvärr är det en del av dessa som ändå går bort efter detta pga ”original problemet”, och då kommer de med i svenska statistiken.

Så, i ditt exempel med cancer och bilolyckan, kan man alltså komma fram på sin bilresa, dö av cancern, men ändå hamna i statistiken som trafikoffer.

Därför är egentligen det enda vettiga att se på överdödlighet och göra det över tid, eller efter snarare efter en lite längre tid.
Senast redigerad av Richard-III 2020-06-08 kl. 17:53. Anledning: Tillägg
Citera
2020-06-08, 17:43
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag äter D-vitamin regelbundet på vinterhalvåret. Rätt så kraftiga 2500IE.

Man får väldigt lite D-vitamin naturliga vägen under vinterhalvåret om man jobbar inomhus på dagarna.

Nu med coronan kommer jag köra året runt.

Annars kan man ju alltid ligga ute i solen?
Om man får rejäl dos så håller det väl några veckor?
Citera
2020-06-08, 17:44
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK jag skall hålla ett öga mer på IVA-fallen. Förmodligen större andel yngre som tar plats när dom äldre dött ut.

Intressant att du tar upp detta. IVA-fallen verkar vara på väg upp igen mot över 300 från att ha sjunkit under senaste veckan. Oroande utveckling om detta fortsätter som en trend.

Av 8 ECMO platser på KS är endast en ledig i dagsläget. Den hålls väl öppen för viktiga personer.
Citera
2020-06-08, 17:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
nej, det beror på att det inte är englands första våg.. viruset har cirkulerat som en mildare variant i UK från 2017/18 typ, vilket gör att dom som får det nu en andra gång (muterad version) blir svårt sjuka pga ADE.

alltså, mutationen som cirkulerat i europa denna vinter är många länders första våg, men för england är det "andra vågen".

har förklarat det på flera sidor i den här tråden: (FB) Covid-19 "man made" och kommer från labb i Wuhan
Det lustiga är att om man går på den hypotesen nämligen "Gain of Function"-experiment så ger man hypotesen att USA ligger bakom detta extra cred. Man har planterat ut detta i Wuhan för att chikanera kineserna. Om spridningen är medveten alltså. För varför skulle kineserna börja med att sprida det bland sin egen befolkning?

Jag ser däremot en gammal stofil till f.d. MI6-agent som tillsammans med en random norsk forskare på jakt efter pengar till sina vaccinexperiment som svamlar.

Men men, den bästa hypotesen hittills till ett fabricerat virus och jag har velat lägga fram den själv ett tag nu.

Dock är det lite läskigt och inte undra på att flera länders myndigheter inte vill tillåta detta. Tror dock man får göra det i USA nu för tiden.

En hemsk tanke är att ta det icke-zoonotiska kattcoronaviruset "Felin infektiös peritonit" från lite olika katter så man fick en bra blandning mutationer och sedan odla det i en Petri-disk tillsammans med människoceller. Går säkert att få fram ett virus som replikerar sig hos människan på det viset.

Finns en anledning till bannlysning alltså.
Senast redigerad av arbetet 2020-06-08 kl. 17:50.
Citera
2020-06-08, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Tack, då vet vi. Vad hade vi gjort er utan flashbacksexperter?! Tänk vad allsköns tramsforskare hade kunnat lura i oss annars.....

Forskningen är väl inte trams direkt, men det är spekulationer än så länge. Att Aftonbladet publicerar det med en spännande rubrik och lägger det bakom betalvägg är lite smått tramsigt däremot.
Citera
2020-06-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Varför skulle Norge ha ett annat dödsregistreringssystem? Nordens registreringskultur är sammanknuten sedan 100 år tillbaka och under modern tid har nordiska myndigheter samarbetat. Detta samarbete har säkerligen också skett gällande patologi och dödsregistrering.
Det tror inte jag och inte heller representanter från Norska hälseinstittutet som sagt att Norge registrerar dödsorsaker annorlunda än vad Sverige gör.
Citera
2020-06-08, 17:53
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fast det är en skillnad mot ditt försök till ”liknande exempel” eftersom du kan vara friskförklarad från C19 och ändå komma med i statistiken för avlidna i C19.

Ser du på Geriatriken t ex (vilket tyvärr inland är nära en slutstation) så hade man i Stockholm en tillfrisknadsprocent från C19 på 70% hos de som insjuknat med viruset. Tyvärr är det en del av dessa som ändå går bort efter detta pga ”original problemet”, och då kommer de med i svenska statistiken.

Därför är egentligen det enda vettiga att se på överdödlighet och göra det över tid, eller efter snarare efter en lite längre tid.

Fast jag antar att man testar alla döda för COVID-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in