2020-06-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det är ju lätt nu att stå och säga hur man skulle ha gjort; perfekt för såna ruggugglor som Ebba. Hade varit otroligt intressant att se vad hennes parti hade gjort om de suttit vid makten. Inget av oppositionspartierna har ju egentligen sagt ett pip under de första månaderna av pandemin. Hade de verkligen ansett att det varit åt helvete hade de kunnat yttra sig på något sätt. Åkesson ser var folkets missnöje ligger och spelar på det NU. Så förutsägbart allting.

Röstar inte på sossarna men tror faktiskt inte att någon annan partiledare hade gjort särskilt annorlunda.

I början så tycker jag inte det är fel av andra partier att ställa sig bakom regeringen, och ge dem en chans att lösa det oavsett vad de tycker om deras åtgärder. Men då de misslyckas under så pass lång tid och vägra ändra sig så är det dags för andra partier att börja kritisera.Sedan kan man tycka att borgfreden varade lite för länge.

Jag vet vad jag hade gjort i alla fall, och det är skyddat de äldre. Denna regering valde att göra ingenting.
Citera
2020-06-07, 21:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Man kan undra i vilket syfte artiklar och reportage publiceras?

The Lancet, som var väl ansedd, fick dra tillbaka sina uppgifter om studien angående Hydroxyklorokin.
Det står om det i TheGuardian.
https://www.theguardian.com/world/2020/jun/04/covid-19-lancet-retracts-paper-that-halted-hydroxychloroquine-trials

Saxar ett utdrag:
"The lead author, Prof Mandeep Mehra, from the Brigham and Women’s hospital in Boston, Massachusetts decided to ask the Lancet for the retraction because he could no longer vouch for the data’s accuracy.

The journal’s editor, Richard Horton, said he was appalled by developments. “This is a shocking example of research misconduct in the middle of a global health emergency,” he told the Guardian.
"

Tidningen Expressen skrev så sent som igår, att hydroxyklorokin inte hjälper, och givetvis nämns Trump som vanligt, i ett kritiskt sammanhang.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bakslaget-malariamedicin-hjalper-inte-mot-covid-19-/

Om "The Lancet" fick dra tillbaka publiceringen och slutsatserna, tolkar jag det som att studien är ogiltigförklarad.

Sedan skall ju studier helst visa på, att en dyr och mera ovanlig medicin hjälper. Om t ex, en virolog säger/skriver att (billigt) D-vitamin inte hjälper, så undrar man ju om det finns en sponsor (liksom undersökningar betalas ju alltid av någon)?

Tråkigt om slutsatser av studier skall vara missledande och med politiska undertoner. WHO borde meddela att slutsatsen de meddelade för hela världen, är ogiltig.
Tror det var en tidigare studie som visat att hydroxyklorokin var skadligt som drogs tillbaka. Denna studie hade stoppat vidare forskning, men när studien drogs tillbaka återupptogs forskningen och visade denna gång att det var overksamt (till skillnad från skadligt).

Låter det rimligt? Det var det intryck jag fick. Ska lägga till källa om jag hittar den, annars ta det med en nypa salt.
Citera
2020-06-07, 21:33
Medlem
Är svenska forskare och läkare sämre än andra forskare i andra länder? Det verkar inte bättre. Inget har vi kommit fram till som verkar ha bidragit till något substantiellt. Inga statistiska slutsatser, inga framsteg inom medicinering, inget alls. Tystnad.

Hoppas Sverige också kan komma fram med något, förutom att sprida smittan, för det är vi bäst på.
Kanske en liten slutsats av något slag?

Skulle också vilja veta på vilka underlag/information som Sveriges regering och myndigheter har grundat sin strategi på?
Citera
2020-06-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är inte bara sannolikt, jag kan på stående fot garantera att de kommer att avlida.
Ja utryckte mig kanske otydligt menar att fler får en chans av de äldre äldre även IM chanserna är minimala att de ska överleva. Känns säkert bättre för vårdpersonal och anhöriga att de gör så. ( har själv varit med om det i ett fall med en äldre anhörig faktiskt)
Citera
2020-06-07, 21:41
Medlem
gloffgloffs avatar
Partiledardebatten

fantastiskt bra ledd av SVT reportern tycker jag,

men elefanten i rummet var ju att de som rekommenderat,

dvs "expertmyndigheten" FHM,

inte var i rummet.

Vem granskar experterna? Andra experter?

Men sånna struntar ju FHM i,

det WHO och svenska forskare rekommenderar förkastar de ju.
Citera
2020-06-07, 21:43
Medlem
England önskar de hade agerat snabbare och gått i "lock-down".

‘Very hard to pull the trigger at that point, but I wish we had’: UK govt adviser says early lockdown would have saved many lives

Nu har de fått ner antalet död och nya smittade rejält. Det är inte för sent för Sverige att göra en lock-down, för att återta kontrollen. Eller har man tänkt sig att det ska fortsätta dö cirka 70 människor om dagen? När ska svenska folket få nog av vår cyniska och slapphänta regering?
Citera
2020-06-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro

‘Very hard to pull the trigger at that point, but I wish we had’: UK govt adviser says early lockdown would have saved many lives

Nu har de fått ner antalet död och nya smittade rejält. Det är inte för sent för Sverige att göra en lock-down, för att återta kontrollen. Eller har man tänkt sig att det ska fortsätta dö cirka 70 människor om dagen? När ska svenska folket få nog av vår cyniska och slapphänta regering?

Det hade inte behövs någon lock-down om man gjort rätt från början. Både UK och Sverige var för sena med sina respektive åtgärder.
Citera
2020-06-07, 21:48
Medlem
Otroligs avatar
Citat:

Finns ingen anledning att införa lockdown i nuläget när dödstalen och IVA-vårdade tickar nedåt. Det man kan fundera på är däremot att testa mer, smittspåra och isolera om man vill trycka ner smittan.
Citera
2020-06-07, 21:53
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tror det var en tidigare studie som visat att hydroxyklorokin var skadligt som drogs tillbaka. Denna studie hade stoppat vidare forskning, men när studien drogs tillbaka återupptogs forskningen och visade denna gång att det var overksamt (till skillnad från skadligt).

Låter det rimligt? Det var det intryck jag fick. Ska lägga till källa om jag hittar den, annars ta det med en nypa salt.

Ja, att den skulle vara skadlig drogs tillbaka. Det var brister i den studien, sedan vet vi inte om den medicinen hjälpte något i tidigt skede eller inte hjälpte alls vid senare skede av sjukdomen. Nu görs det en studie på 7 behandlingar (randomiserad), däribland HCQ fortfarande ingår (man har inte kastat bort den, iaf trots att den studien visade att den inte hjälper....). Svaret kommer i juli.

https://www.theguardian.com/world/2020/jun/03/how-were-medical-journals-and-who-caught-out-over-hydroxychloroquine

I Indien får ju de som jobbar inom sjukvården, den medicinen rekommenderad som profylax (ej behandling), så man kan undra varför de kommit fram till det.
Citera
2020-06-07, 21:53
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej vi vet absolut inte allt men jag vill peka på att kliniker har en bra bild av patiofysologin för SARS-CoV-2-infektion.

Att asymtomatiska patienter skulle drabbas av komplikationer faller på sin egen orimlighet - Har man symtom i form av komplikationer är man inte längre asymtomatisk.

Förutom kanske om man blir steril av det? Det lär kunna ta ett tag att märka. Är ju en del läkare som påstår att män kan bli sterila av detta. Dock vet jag inte ifall det krävs symptom för det eller hur grava. Stroke? Snackats om det med och det kanske kan vara en grej som lägger sig latent för vissa som aldrig märkte att de bar på viruset?

-------------------------------------------------------------------------

Rörande partiledardebatten så tycker jag Ebba och Jimmie var bäst och tycker ofast det. Brukar gilla Sjöstedt med men han pushade på om samma sak lite för ofta denna gång. Tilläggas bör att jag inte skulle rösta på något av dessa partier i dagsläget.

Löfven dock.. trainwreck. Så tydligt i början att han köpt FHM:s propaganda om att våra höga dödstal jämfört med andra beror på äldreboendena, så när programledaren upplyste honom att det ser mestadels likadant ut i hela Europa och att t ex Norge har ännu högre % döda på äldreboenden, då började Löfven snacka om annat...
Citera
2020-06-07, 21:58
Medlem
Citat:

70? Vi är nere på 40 nu. Helt idiotiskt att göra mer åtgärder nu, vi kommer gradvis öppna mer framöver då det kommer droppa av ganska snabbt kommande månaden.
Citera
2020-06-07, 22:00
Medlem
Emerg Infect Dis Viral RNA Load in Mildly Symptomatic and Asymptomatic Children With COVID-19, Seoul

Along with positive SARS-CoV-2 RNA in nasopharyngeal swabs, viral RNA was detectable at high concentration for >3 weeks in fecal samples from 12 mildly symptomatic and asymptomatic children with COVID-19. Saliva also tested positive during the early phase of infection. If proven infectious, feces and saliva could serve as transmission sources.

Källa: Flutrackers.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in