2020-06-07, 19:15
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Lyssna på SR:s reportage som postats ovan, på slutet så framhärdar Tegnell, "vi har ett bättre läge när vi skall smittspåra för vi har högre immunitet". Har vi? Det saknas fakta på den punkten så han killgissar igen. Tanken om flock-immunitet har AT alltså ännu inte givit upp. Att låta folk resa igen är uppenbart en del i den strategin. Smittan skall spridas över landet, kosta vad det kosta vill i form av dödsfall och lidande.

Tegnell är helt galen men det visste vi ju redan
Citera
2020-06-07, 19:16
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst är det JÄTTEKONSTIGT att vi inte har testat hittills?
Nja, så konstigt är det inte.

Därför att eventuellt virusinfekterade ickesjuka eller mindre sjuka kommer ofta ha låga virusmängder, och kan missas (falskt negativa).

Den som är positiv vid provtagning kan mycket väl vara smittfri när provsvar kommer 1–2 dagar senare. Den som var negativ däremot då kan ha smittats.

Den som är positiv kan redan ha smittat ned sin omgivning, och isolering får därför begränsat värde.

Grad av pågående smittsamhet i en befolkning mäts enklare med antal coronabekräftade vårdsökande sjuka som måttstock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
😂😂 att jag tror på flockimmunitet? Vad har det med det jag skrev att göra? (men att immunitet resp partiell immunitet under viss tid uppstår är de flesta överens om).

Jag redovisade min bedömning av IFR för influensa 2018, inklusive mörkertal - - >3000 döda samt antog konservativt 15% av befolkningen smittade 2018. Alltså IFR =0.2% https://www.di.se/nyheter/epidemiolo...-tva-ar-sedan/

Hur går det själv med källa/referens till dina uttalanden om "attack rate" för corona resp säsongsinfluensan??? Har du skaffat konto på PubMed.gov ännu?

Because it’s not likely that only 15% had been infected. The Hong Kong Flu and Asian flu pandemics were both appraised at 0.1% IFR each. The flu season of 2018 was not as dangerous as two pandemics at the same time. Your calculations are flawed and it’s the 15% estimate that has led to these assumptions. Try at least 40%.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
BLM demonstration i Köpenhamn idag, ca 15 000 människor, allting gick fredligt till ( till skillnad från i Göteborg ) men det är ju vansinne att göra detta då Danmark fått kontroll över smittspridningen.
Citera
2020-06-07, 19:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Man bör dock ha i åtanke att många får högre blodtryck av nikotin vilket verkligen är en riskfaktor.
Men nikotinet verkar förhindra viruset att fästa så då spelar högt blodtryck ju mindre roll.
Citera
2020-06-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, så annars kan du ju kolla fakta själv, jag använde bara uppgiften som redan fanns i tråden.
Nej jag köper det där. Jag litar på dig, blint.

Dessutom är jag egentligen inte så intresserad av epidemiologin för det här viruset. Jag är mer intresserad av patofysiologin och immunologin.
Citera
2020-06-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Precis så illa är det...

Blir kul när övriga befolkningen som tagit sig igenom sjukdomen inser att deras kondis är borta.

Kommer kosta samhället multum.
"Övriga befolkningen" kommer inte att drabbas av nedsatt kondition.
Citera
2020-06-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Tack för länk.
Kan inte belysas nog ofta hur sjukt tuffa arbetsförhållandena är för vårdpersonal i dagsläget, både fysiskt och psykiskt.

Den här läkarens kommentar var rolig. Obs inte influensa! Dags att ta till sig kanske.

Citat:
”Det är så många som är så otroligt svårt sjuka. Ur ett intensivvårdsperspektiv går det absolut inte att jämföra covid-19 med någonting annat.”
Citera
2020-06-07, 19:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Därför att eventuellt virusinfekterade ickesjuka eller mindre sjuka kommer ofta ha låga virusmängder, och kan missas (falskt negativa).

Den som är positiv vid provtagning kan mycket väl vara smittfri när provsvar kommer 1–2 dagar senare. Den som var negativ däremot då kan ha smittats.

Den som är positiv kan redan ha smittat ned sin omgivning, och isolering får därför begränsat värde.

Grad av pågående smittsamhet i en befolkning mäts enklare med antal coronabekräftade vårdsökande sjuka som måttstock.

Konstigt att det funkar i Sydkorea då. Och överallt annanstans.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Lyssna på SR:s reportage som postats ovan, på slutet så framhärdar Tegnell, "vi har ett bättre läge när vi skall smittspåra för vi har högre immunitet". Har vi? Det saknas fakta på den punkten så han killgissar igen. Tanken om flock-immunitet har AT alltså ännu inte givit upp. Att låta folk resa igen är uppenbart en del i den strategin. Smittan skall spridas över landet, kosta vad det kosta vill i form av dödsfall och lidande.

Immuniteten ligger mellan 3 och 7 procent, så den är inte mycket att hänga i granen. Och priset för den är snart 5000 döda, och många fler med permanenta skador som kanske aldrig kan utöva sitt yrke mer (som de där räddningsdykarna vi diskuterade nyss).
Citera
2020-06-07, 19:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
😂😂 att jag tror på flockimmunitet? Vad har det med det jag skrev att göra? (men att immunitet resp partiell immunitet under viss tid uppstår är de flesta överens om).

Jag redovisade min bedömning av IFR för influensa 2018, inklusive mörkertal - - >3000 döda samt antog konservativt 15% av befolkningen smittade 2018. Alltså IFR =0.2% https://www.di.se/nyheter/epidemiolo...-tva-ar-sedan/

Hur går det själv med källa/referens till dina uttalanden om "attack rate" för corona resp säsongsinfluensan??? Har du skaffat konto på PubMed.gov ännu?

Varsågod!
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29716771/

Enl FHM så hade vi uppnått 26 procent attack rate i Stockholm 1 Maj

Enligt Tengele behövs ca 50 procent smittade för att nå flockimmuniteten så enl honom har vi alltså en attack rate på 50 procent när epidemin är över för mitigation strategin.

Givetvis kan man sänka attack rate för både influensa o covid19 genom social distancing mm.

https://emanuelkarlsten.se/04/tegnell-jag-tror-vi-uppnar-flockimmunitet-innan-vaccin/

Fram med lite riktiga källor på IFR nu då
Citera
2020-06-07, 19:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Jo det är mycket konstigt.
Det gäller att bryta så många smittkedjor som möjligt.
Men det är väl där skon klämmer? Sverige tycker inte det är viktigt att göra det.
Något som går emot all vetenskap och emot råd från både WHO och EU:s smittskydd.
Senast redigerad av DikT 2020-06-07 kl. 19:27.
Citera
2020-06-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Representanter för Folkhälsomyndigheten, inklusive GD, har upprepade gånger genom den här tragedin förklarat i intervjuer och utfrågningar att myndigheten inte tar ekonomiska hänsyn.

Det ligger inte på deras bord utan är en politisk fråga.

De tar väl hänsyn till folkhälsan i stort.

Att förbjuda resor till kommuner som försörjer sig på resor är ju förödande för folkhälsan i dessa kommuner.

Mycket dåligt kan sägas om FHM men de begriper ju till skillnad från träskallarna på Flashback att Coronaviruset inte är det enda som existerar i vårt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in