2020-06-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopphode
Hexadesimale tall (aka sekstentallsystemet) bruker de ti vanlige sifferene 0 til 9, samt de første bokstavene i alfabetet A til F. Altså kan man skrive "cee", men ikke "see", siden "s" ikke er et siffer i sekstentallsystemet.

Men man finner også teksten "decode hex in monero to ascii". Her forekommer både "r" og "x".
Citera
2020-06-07, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ville politiet, hvis de undersøkte den iphonen, kunne finne ut at iphonen var stilt inn på autoanswer på det tidspunktet?
Vil ikke politiet kunne spore hvor den pc-en var i det tidsrommet?

Nei det er jo en funksjon på iphonen slik jeg ser i artikkelen. Har prøvd å lete på nett om dette kunne være mulig og ser jo at det er veldig håndterbart.

Politiet vil vel ikke vite hvilken pc som er brukt evt så det tror jeg ikke vil være noe lett sak nei. Da må de jo isåfall ha tilgang på den pcèn for evt å vite noe om det tenker jeg.
Citera
2020-06-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Men man finner også teksten "decode hex in monero to ascii". Her forekommer både "r" og "x".
Den er skrevet i hex code, som må konverteres til ascii for å kunne lese.
Citera
2020-06-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taulen
Den er skrevet i hex code, som må konverteres til ascii for å kunne lese.

Eh, nja, den er skrevet både heksadesimalt og i ASCII.
Citera
2020-06-07, 17:44
Medlem
Til info så ble det først sagt "see face ae" av goingsomewhere, så har noen klart å endre til cee her på forumet.
Citera
2020-06-07, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiltmeyes
Til info så ble det først sagt "see face ae" av goingsomewhere, så har noen klart å endre til cee her på forumet.

Nei, det er "cee" som faktisk står i transaksjonen. Det kan de som har funnet fram til den bekrefte.

Edit - Her er en skjermdump av transaksjonen: https://pasteboard.co/Jc0gRFL.jpg
Senast redigerad av FlashBaronen 2020-06-07 kl. 17:52.
Citera
2020-06-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Nei, det er "cee" som faktisk står i transaksjonen. Det kan de som har funnet fram til den bekrefte.
Ok, rart at han skrev see første gangene.
Citera
2020-06-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Mere krypto

126sD**** er kryptoadressen brukt for å kommunikasjon mellom 1 eller flere kryptoGM og TH.
Via brevet fikk han oppdrag å sjekke bevegelsen på 'kontoen' (adressen) på en nettside, f.e. blockchain.com eller lignende. Beløp 0.0007 btc betyr : «Dårlig tid, fort eller hun vil dø»

10.11.2018 0.0007 btc fra 1DAgy*** <-- denne adressen ble funded den 10.7.2018 via Huobi med 0.03658 btc.

30.11.2018 0.0007 btc fra 38doa*** <-- ser ut som adressen fra en eller annen kryptobørs?
30.11.2018 0.0007 btc fra 3N4MW*** <--- ""

01.12.2018 tar i bruk 32jYx*** for sende meldinger med 0.0007 btc som beløp.
Adresser som begynner med en 1 og med en 3 are forskjellige typer. Forskejllige lommebøker eller kontoer. Det var mer enn nok btc på 1DAgy*** adressen for at man kunne fortsette å bruke adressen, så å skifte til de andre type adresser som begynner med 3* betyr for meg at nye kryptopersoner kom inn i bildet. Personen bak 1DAgy*** er kanskje den som har klekket ut hele kryptoplanen, men da det gikk ikke fort nok for de som tatt AEH tatt de virkelige kidnappere over.

RU kunne lett være en person som klekket ut planen og satt op btc og xmr konto, han ville ha visst hva man skulle gjøre, hvordan man handler xmr otc osv. Kan godt forstå at RU er siktet.

Vet vi når RU ble først kallt inn av politiet, det skjedde allerede i 2018 tror jeg. Er det mulig at det skjedde like før 30.11.2018? Kanksje noen her vet? En mulighet kunne være at da RU kom i søkelyset måtte han trekke seg ut, og dermed kom adressen 1DAgY i ubruk... Og andre tatt over kryptogreie, med 3* adresser. Andre som var også villig å bruke krypterte epost.

Vi også vet at RU er ikke langt unna et kriminelt miljø.

Har lest at 1 person kan generere en ny btc adresse hver gang, pr transaksjon for å bli 100% anonym. Og mulig det er kun 1 person back alle 3 forskjellige btc adr .(?)
Citera
2020-06-07, 18:24
Medlem
Det er allerede sagt mye om dette trusselbrevet og hvordan språket skal tolkes og forstås. Jeg er blant dem som leser språket først og fremst som juks og et bevisst forsøk på å fremstå som en utlending, men dette er allerede kommentert og analysert av mange.

En liten ting som jeg dog hengte meg opp i, og som jeg ikke har sett kommentert, er formuleringen:

Citat:
FOR MYE PRESS PÅ OSS, VI VELGER FRIHET FORAN PENGER. VI TAR NED RISIKO VED DREPE OG KVITTES MED KROPP TILL ANNE-ELISABETH OG FORSVINNE.

Formuleringen "ta ned risiko" er litt uvanlig på norsk. Folk fleste ville nok sagt at de "redusererer risikoen", "begrenser risikoen", eller lignende.

Dette kan selvfølgelig skyldes at det rent faktisk er utlendinger som har skrevet brevet, eller at det er skrevet av nordmenn som ønsker å formulere seg "fremmed". Men denne talemåten, "å ta ned risiko", deles også av én ganske bestemt gruppe nordmenn, nemlig finansfolk.

Innenfor finansfaget har risiko en klar, matematisk formulering og man kan matematisk analysere og tallfeste risikoen i for eksempel en portefølje. Kanskje ønsker man mer risiko i porteføljen, og man kan justere dette ved for eksempel å omallokere porteføljen til mer volatile eiendelsklasser, øke belåningen i porteføljen, eller lignende. Omvendt kan man redusere risikoen ved å gjøre det motsatte.

Dette gir oppgav til at finansfolk ofte betrakter risiko som en faktor man endrer ved å trykke på forskjellige brytere, og videre opphav til talemåter som å "skru opp risikoen", "ta ned risikoen", og lignende. En talemåte som gir mening som stammespråk for finansfolk, men er litt fremmed for folk flest.

Denne formuleringen fikk meg derfor automatisk til å tenke på Hagen. Hagen er riktignok ikke økonom av bakgrunn, men har i en mannsalder vært involvert i forretningsdrift, og behersker nok stammespråket i corporate finance godt. Sannsynligvis er det hans eget stammespråk, og en formulering som å "ta ned risiko" er nok naturlig for ham å ta i bruk.

Kan det tenkes at vi ser litt av trusselbrevets opphav "sive igjennom" her?
Senast redigerad av qwertyuio1 2020-06-07 kl. 18:28.
Citera
2020-06-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Økenavnet som blir nevnt her, hvis det er sant er det typisk narsissist å bruke et slikt økenavn på noen. De vil at deres partner skal være totalt avhengig av dem, og de blir sjalu om de kan mer, er flinkere til noe, eller egentlig om de lykkes i noe som helst. Så å gi dem et økenavn som tar fra dem alt de er eller kan bli gir helt mening. Dette er veldig trist. Jeg håper AEH får rettferdighet.

Et sånt økenavn sier noe om dynamikken i familien. (Hvis dette er riktig) - Hun hadde ingenting hun skulle ha sagt.
Citera
2020-06-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwertyuio1
Det er allerede sagt mye om dette trusselbrevet og hvordan språket skal tolkes og forstås. Jeg er blant dem som leser språket først og fremst som juks og et bevisst forsøk på å fremstå som en utlending, men dette er allerede kommentert og analysert av mange.

En liten ting som jeg dog hengte meg opp i, og som jeg ikke har sett kommentert, er formuleringen:

Formuleringen "ta ned risiko" er litt uvanlig på norsk. Folk fleste ville nok sagt at de "redusererer risikoen", "begrenser risikoen", eller lignende.

Dette kan selvfølgelig skyldes at det rent faktisk er utlendinger som har skrevet brevet, eller at det er skrevet av nordmenn som ønsker å formulere seg "fremmed". Men denne talemåten, "å ta ned risiko", deles også av én ganske bestemt gruppe nordmenn, nemlig finansfolk.

Innenfor finansfaget har risiko en klar, matematisk formulering og man kan matematisk analysere og tallfeste risikoen i for eksempel en portefølje. Kanskje ønsker man mer risiko i porteføljen, og man kan justere dette ved for eksempel å omallokere porteføljen til mer volatile eiendelsklasser, øke belåningen i porteføljen, eller lignende. Omvendt kan man redusere risikoen ved å gjøre det motsatte.

Dette gir oppgav til at finansfolk ofte betrakter risiko som en faktor man endrer ved å trykke på forskjellige brytere, og videre opphav til talemåter som å "skru opp risikoen", "ta ned risikoen", og lignende. En talemåte som gir mening som stammespråk for finansfolk, men er litt fremmed for folk flest.

Denne formuleringen fikk meg derfor automatisk til å tenke på Hagen. Hagen er riktignok ikke økonom av bakgrunn, men har i en mannsalder vært involvert i forretningsdrift, og behersker nok stammespråket i corporate finance godt. Sannsynligvis er det hans eget stammespråk, og en formulering som å "ta ned risiko" er nok naturlig for ham å ta i bruk.

Kan det tenkes at vi ser litt av trusselbrevets opphav "sive igjennom" her?
Problemet er at det kan bli brukt av crypto-folk også. Bruken er heller ikke fullt så smal, selv om det selvsagt er mest brukt av finansfolk. Et søk på google ga bl.a nylig "ta ned risiko" om Smittestopp-appen. Kan tenkes det blir brukt i kriminelle miljø også. Men ikke f* om det er skrevet av noe annet enn en med gode norskkunnskaper.
Senast redigerad av tiltmeyes 2020-06-07 kl. 18:38.
Citera
2020-06-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwertyuio1

Innenfor finansfaget har risiko en klar, matematisk formulering og man kan matematisk analysere og tallfeste risikoen i for eksempel en portefølje. Kanskje ønsker man mer risiko i porteføljen, og man kan justere dette ved for eksempel å omallokere til mer volatile eiendelsklasser eller øke belåningen. Omvendt kan man redusere risikoen ved å gjøre det motsatte.

Denne formuleringen fikk med derfor automatisk til å tenke på Hagen. Hagen er riktignok ikke økonom av bakgrunn, men har i en mannsalder vært involvert i forretningsdrift, og behersker nok stammespråket i coporate finance godt. Sannsynligvis er det hans eget stammespråk, og en formulering som å "ta ned risiko" er nok naturlig for ham å ta i bruk.

En annen ting jeg synes er verd å merke seg er at brevet er skrevet på en helt forferdelig dårlig norsk, men samtidig er alt som står akkurat godt nok til å forstå for nordmenn. Jeg bare tenker at hvis jeg for eks skulle lage et brev på hinsides dårlig fransk, så kunne jeg ikke være sikker på at de franske som leser ville forstå alt. Jeg kunne ikke bare trikse med google translate og legge inn masse feil osv etterpå uten å risikere at de franske da ikke vil forstå. Da kunne jeg jo risikere at noen setninger ble totalt uforståelig og kunne mistolkes.

Så det brevet har et fryktelig dårlig språk, men akkurat bra nok til at vi forstår eksakt hva som sies. Jeg mener at kun en norsk person klarer å finne den balansen såpass godt som forfatteren gjør.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in