2020-06-07, 11:32
Medlem
FurirRevaers avatar
Det är ju mycket riktigt bara en bråkdel av alla förhör vi tagit del av. Framförallt handlar väl det om det som blev offentligt i samband med fup:en i rättegångarna mot CP.
Det innebär ju att det kan finnas en hel massa intressant vi inte ens haft en aning om.
T ex fotona som påstås föreställa två unga män, Ekman och Almsäter. Vilka var dom, är de förhörda? Vad har dom sagt? De verkar ju varit både på mordplatsen och på Sabbatsberg. Varför då?
Är förhör gjorda med knarkspanarna, Forsbergs Barbro-grupp? Var någon av dessa i området kring mordplatsen?
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt egen utsago har Krister och Melander använt följande strategi för att kunna komma fram till mördaren:

Man har omvärderat/omtolkat vittnesmålen från mordplatsen. Alltså är CP definitivt förkastad som gärningsman. Liksom Lisbets utpekande.

Man har enbart utgått från personer som man vet befann sig där eller i närheten av densamma.

Man har inte utgått från en teori för att eventuellt kunna placera den på Sveavägen.

Man har använt sig av både gammalt och nytt material. Där det nya är totalt okänt för oss.

Man har genomfört förhör med personer som aldrig tidigare blivit förhörda. Totalt okända för oss.

Enligt Holmer hade man redan ett par månader efter mordet genomfört drygt 7 000 förhör avseende mordplatsen. Hur många är det då inte idag? Vi har tillgång till ett drygt hundratal.

I denna tråden har det genom åren genomförts många omtolkningar av de kända vittnesmålen. En del helt fantastiska. Men det har ändå inte lett till någonting hållbart. Jag är, som jag tidigare skrivit, helt säker på att det inte går att komma fram till en mördare via det öppna materialet. Så vad är det KP och HM eventuellt hittat? Måste erkänna att jag är helt lost.

Samtidigt har jag onda aningar. Vis via tidigare insatser i frågan. Hoppas jag har fel!
Citera
2020-06-07, 11:38
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Tja lite intressant men fortfarande så ställs frågan är det en ständigt beväpnad man som är ute på stan och bara springer på Palme?

Nej jag tror han vara hemma och hämtade revolvern efter att ha sett paret Palme vid Grand tidigare under kvällen.

Någonting fick spärrarna att släppa när han bestämde sig för att försöka mörda OP , sprit eller narkotika.
Citera
2020-06-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Att han garanterat svarade på tilltal på skyttebanan, att han mycket väl kan ha svarat/samarbetat/knutit kontakt med en eventuell medhjälpare/anstiftare till mordet, och problemfritt kan ha samarbetat med dessa omkring mordet. Så klart. Men detta begriper du ju, eller hur?

Det är en avgrundsdjup skillnad i att svara på tilltal och etablera ett samarbete om ett statsministermord med någon.
ALLA vittnesmål gällande CA gör gällande i att denne var en säregen ensamvarg,och det finns ingenting som tyder på att någon som helst relation har etablerats på skytteklubben till exempel.
Det är flera därifrån som kommer ihåg CA,men ingen hade någon kontakt med honom att tala om.

Det finns ingen etablerad utomstående kontakt gällande CA någonstans i materialet.Han hade inte ens någon djupare kontakt med sina syskon.Det finns absolut ingenting som ens antyder att han skulle ha etablerat någon som helst annan kontakt med annan utomstående,vilket är fullt logiskt och helt i linje med CAs personlighet.

Att CA har samarbetat med någon om ett statsministermord var,är och förblir en fantasi utan faktaunderlag.
Senast redigerad av Lookalike 2020-06-07 kl. 11:50.
Citera
2020-06-07, 11:45
Medlem
Förslag på Palmemordsmössa.
Fanns det sådana här mössor 1986?

https://www.amazon.com/Genuine-Military-Wool-Jeep-Cap/dp/B077G3XQKC/ref=pd_sbs_193_3/136-3607674-2624706?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B077G3XQKC&pd_rd_r= c6895606-7d2c-49f5-93d7-b72b35c0f181&pd_rd_w=9e0QV&pd_rd_wg=DY7Sf&pf_rd_p= d9804894-61b7-40b3-ba58-197116cffd9d&pf_rd_r=31Y9DJQAHTQV3NPXMGKG&psc=1&re fRID=31Y9DJQAHTQV3NPXMGKG
Citera
2020-06-07, 11:56
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är ju mycket riktigt bara en bråkdel av alla förhör vi tagit del av. Framförallt handlar väl det om det som blev offentligt i samband med fup:en i rättegångarna mot CP.
Det innebär ju att det kan finnas en hel massa intressant vi inte ens haft en aning om.
T ex fotona som påstås föreställa två unga män, Ekman och Almsäter. Vilka var dom, är de förhörda? Vad har dom sagt? De verkar ju varit både på mordplatsen och på Sabbatsberg. Varför då?
Är förhör gjorda med knarkspanarna, Forsbergs Barbro-grupp? Var någon av dessa i området kring mordplatsen?

När det gäller den famösa narkotikaspaningen friskrev Dag Andersson den på 30-årsdagen. Den hade inte med mordet att göra enligt honom.

När det gäller ''Barbro'' så vet vi att Donald blivit förhörd flera gånger. Med okänt resultat. Det vi vet är att DF friskrivit den gruppen i media. Han som enligt egen utsago är en mästare på desinformation.

Det vi kan konstatera idag är bristen på transparens i utredningen. Till skillnad mot den tiden Borgnäs och Bresky grillade Ölvebro med kompani. Där Wall idag vittnar om att det är omöjligt att få ut handlingar från PU.
Citera
2020-06-07, 11:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Helt enig. KP har gjort en omtolkning av en väntande GM.

Frågan är om han även gjort en omtolkning av flyktväg? Vad tror du?

Nej. KP fick fråga om han tror att GM flydde upp för trappan och svarar då "Läs eller försök komma ihåg vad vittnena säger". Vilket jag tolkar som att han anser det självklart att GM tog trappan.
Citera
2020-06-07, 12:03
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Efter att ha varit frånvarande i tråden under några år, så kan jag inte hålla mig från att komma med en "önskelösning" på onsdag. Troligen inte det K.P presenterar
Grimmsta skjutbana som central punkt, och platsen där ett värvningsförsök av GM förs. Grimmsta skjutbana användes av stockholmspolisen, och även CA enl. tidigare uppgift. Det är väl knappast otroligt att även Bergh begagnat skjutbanan, han som påstår att han fick frågan av Polisman Klöfverskjöld. Om fler diskreta förfrågningar skett inom en grupp poliser, så kanske det inte är direkt märkligt att vissa poliser beter sig märkligt efter mordet...(läs Perä, Flyckt). Till slut landar frågan hos CA, som nappar.
...och genombrottet är att CA:s vapen hittats, provskjutits och matchats med kulorna.

Kul att du är tillbaka. Tja, vem vet, inte omöjligt att CA går att koppla till en konspiration. En fråga: Är L.K. Bergh identisk med "Johan", dvs han som får frågan av klöfverskjöld? Har helt missat det i så fall.
Citera
2020-06-07, 12:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Bevisligen finns det skribenter i tråden som anklagar mördaren för att vara en amatör. Utan kunna förklara hur mordet kunde utförts bättre och mer dödligt. För mig var han tillräckligt kompetent för att döda och strunta i alla vittnen. Utan att vara en yrkesmördare. För det tror jag inte ett ögonblick på.

Någon med jägarexamen tippar jag på. Stor träffbild, hög dödlighet.
Citera
2020-06-07, 12:09
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

https://www.amazon.com/Genuine-Military-Wool-Jeep-Cap/dp/B077G3XQKC/ref=pd_sbs_193_3/136-3607674-2624706?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B077G3XQKC&pd_rd_r= c6895606-7d2c-49f5-93d7-b72b35c0f181&pd_rd_w=9e0QV&pd_rd_wg=DY7Sf&pf_rd_p= d9804894-61b7-40b3-ba58-197116cffd9d&pf_rd_r=31Y9DJQAHTQV3NPXMGKG&psc=1&re fRID=31Y9DJQAHTQV3NPXMGKG

Bra förslag! Fanns säkert sådana här mössor på 80-talet. Radar i tv-serien MASH hade en s.k. Jeep Cap.

https://www.google.se/search?q=mash+radar+jeep+cap&tbm=isch&ved=2ahUKEwj s9YKQuu_pAhXJxioKHTW2DGoQ2-cCegQIABAA&oq=mash+radar+jeep+cap&gs_lcp=CgNpbWcQD DoECAAQE1C5hwNYrKsDYOy2A2gAcAB4AIAB4gGIAbQHkgEFOC4 wLjGYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZw&sclient=img&ei=5Lv cXuzzE8mNqwG17LLQBg&bih=636&biw=1280
Senast redigerad av HAARP 2020-06-07 kl. 12:15.
Citera
2020-06-07, 12:13
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Är väl en sådan mössa som T.U. har på sin fiskebild? Nu är ju den bilden tagen långt senare dock...

OT. Jag tror varken på SE eller CA som gärningsman. Att T.U. på något sätt är inblandad känns mest logiskt liksom Klöverskjöld, CGÖ m fl, med eller utan inblandning av Sydafrikaner. Frågan kvarstår dock om KP vågar eller ens har möjligheten att presentera en sådan lösning....
Senast redigerad av riskybizzy 2020-06-07 kl. 12:57.
Citera
2020-06-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej. KP fick fråga om han tror att GM flydde upp för trappan och svarar då "Läs eller försök komma ihåg vad vittnena säger". Vilket jag tolkar som att han anser det självklart att GM tog trappan.

Ja, jag såg det där uttalandet. Men jag känner att han kunde ju bara svarat JA på en så simpel fråga. Varför krångla till svaret? Det lämnar i mina ögon det öppet att tolka honom som att han gjort en annan tolkning just utifrån vad vittnena sagt.

Men jag är öppen för allt i detta mord. På onsdag vet vi 🙂
Citera
2020-06-07, 12:15
Medlem
FurirRevaers avatar
Friskrivningar eller inte, förhör borde ju finnas och här kan ju guldkorn finnas som vi inte känner till. Några av dessa kan ju ha kommit i annan dager.
Citat:
När det gäller den famösa narkotikaspaningen friskrev Dag Andersson den på 30-årsdagen. Den hade inte med mordet att göra enligt honom.

När det gäller ''Barbro'' så vet vi att Donald blivit förhörd flera gånger. Med okänt resultat. Det vi vet är att DF friskrivit den gruppen i media. Han som enligt egen utsago är en mästare på desinformation.

Det vi kan konstatera idag är bristen på transparens i utredningen. Till skillnad mot den tiden Borgnäs och Bresky grillade Ölvebro med kompani. Där Wall idag vittnar om att det är omöjligt att få ut handlingar från PU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in