2020-06-07, 10:44
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Regeringen snackade ihop sig med FHM och Socialstyrelsen. Regeringen vågade inte stänga ned för dom usla pengarna som Sverige skulle förlora. Man underskattade sjukdomen och överskattade svårigheterna och valde då fel taktik. Jag lastar egentligen inte FHM även om jag avskyr dom, det är alltid regeringen som har ansvaret i ett land.

Tegnelle ja, den killen läste nog inga utländska tidningar eller hade kontakt med Kina.

Tror egentligen bara att han tänker på Ebola som det enda hotet som finns mot mänskligheten.
Citera
2020-06-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tydligen bör vi tillsätta tjänsterna på FHM med personer som uppvisar bondförnuft och integritet. Utbildning är välkommen men inte det viktigaste, det kan man ha sakkunniga till.

Lyssna på SR:s reportage som postats ovan, på slutet så framhärdar Tegnell, "vi har ett bättre läge när vi skall smittspåra för vi har högre immunitet". Har vi? Det saknas fakta på den punkten så han killgissar igen. Tanken om flock-immunitet har AT alltså ännu inte givit upp. Att låta folk resa igen är uppenbart en del i den strategin. Smittan skall spridas över landet, kosta vad det kosta vill i form av dödsfall och lidande.
Citera
2020-06-07, 10:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den svenska strategin framstår alltmer som ett elakt Kinderegg och vi får "njuta" både av en massa dödsfall och en lågkonjunktur.

Så är det. Har å andra sidan varit känt nästan i samma stund som den svenska strategin blev allmänt känd i början/mitten av mars. Vi är ett litet exportberoende land. Vi påverkas ändå. Kanske har vi kunnat rädda lite fler jobb inom inhemsk tjänstesektor genom att inte stänga ned allt men det är också allt.

Var artikel kring detta för någon månad sedan i Financial Times, men hittar den inte nu. Att vi räddar ekonomin genom att vi har 10 gånger så höga dödstal som våra grannländer stämmer således inte.
Citera
2020-06-07, 10:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Och där kom "nyheten" på aftonbladet att blodgrupp har betydelse för risken hur allvarligt förlopp sjukdomen kan få.

Bara två dygn senare...

Googlar du hittar du info om detta som är över 2 månader gamla. Detsamma det som rör ekonomin. Verkar vara nyhetstorka hos Aftonbladet. Nyheterna är inga nyheter.
Citera
2020-06-07, 10:50
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den svenska strategin framstår alltmer som ett elakt Kinderegg och vi får "njuta" både av en massa dödsfall och en lågkonjunktur.

Du glömde rejält höjda skatter.

Tre överraskningar i ett!
Citera
2020-06-07, 10:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Detta gäller bara för v. 21 där överdödligheten är mindre än FHMs siffror. Detta beror antagligen på att överdödligheten underskattas pga eftersläpning i SCBs registrering samt att den generellt underskattas då den generella trenden i antal döda varit på kraftigt nedåtgående innan pandemin. Med FHMs metod får man tex en kraftigt negativ överdödlighet för jan-feb.

Varför skulle det gälla v21 när jag skriver v 17-20. Jag hittar inte på siffrorna. V 20 är tre veckor sedan och även om SCBs statistik över totala dödsfall är preliminär så är det efter 3 veckor relativt komplett. V 17-19 borde va än mer komplett. FHM har inte ens med v 21 i sin rapport eftersom den inte kan anses komplett ännu.

Och varför skulle det inte kunna vara en negativ överdödlighet årets från första månader. Bara för att FHM säger det? Vinterns influensa var ju mild och färre dog därför av den än normalt.
Citera
2020-06-07, 10:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du har helt rätt! Statsministern Stefan upptäckte att hans popularitet gick neråt och var tvungen att se till att svenskarna fick en fin sommar. Å andra sidan finns det ju ingen myndighet som kan förhindra att svenskar åker var de vill inom Sverige. Tyskarna som har stugor eller åker med husbilar i Sverige har ju redan sagt att de kommer till vårt avlånga land i sommar.
Så Statsministern fick då istället se till, att det verkade som att han gav tillåtelse till resandet i Sverige.

Egentligen ska man inte tillåta resor innan man har effektiv smittspårning o testning så man har koll på utvecklingen. Alla andra länder i EU gör så.

Sverige o Britterna släpper på för tidigt om man ska följa andra EU länders strategi.

Kan vara därför regeringen pushar ökad testning o inrättar smittspårningsgrupp. Panikångest över att de inte är redo för sommaren.

Tengele o Britton hade ju räknat ut att vi skulle haft flockimmunitet nu o när det inte stämmer kommer paniken.

Initialt sa ju Tengele att varaktighet o farlighet skulle vara som en vanlig influensa dvs 6-8 veckor.
Citera
2020-06-07, 10:52
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Googlar du hittar du info om detta som är över 2 månader gamla. Detsamma det som rör ekonomin. Verkar vara nyhetstorka hos Aftonbladet. Nyheterna är inga nyheter.

Dom gamla nyheterna rörde misstanke om att blodgrupp hade betydelse.

Den nya nyheten är att det är bekräftat att så är fallet och generna som är inblandade är identifierade.
Citera
2020-06-07, 10:53
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag tar och spinner vidare på det här spåret.

Bland intensivvårdade i åldersspannet 20-59 överlever 88% av de inlagda. Eftersom dessa utgör ungefär hälften av alla inlagda, är en rimlig undre gräns att i åldersspannet 20-65 överlever 82% av de inlagda (medelvärde mellan överlevnadschanserna för 20-59-åringar och 60-79-åringar). Detta är en undre gräns eftersom den största delen av mortaliteten för 60-79-åringar tveklöst utgörs av 65+-are som inte arbetare i sjukvården.

Med en siffra på <1% som kräver intensivvård av diagnostiserade fall (bred testning), kan vi då uppskatta en dödlighet <0,18% för den arbetande befolkningen.

Dödligheten utifrån serologiska studier brukar hamna runt 0,5%-0,8%, men inkluderar då naturligtvis även gruppen 65+ vilka utgör ungefär 90% av alla dödsfall men endast 7,4% av alla som uppvisar antikroppar i FHM:s undersökning. Barn och ungdomar 20- utgör en försumbar del av dödsfallen och 16% av alla de som uppvisar antikroppar i samma undersökning. Med endast 10% av de totala dödsfallen för den arbetsföra befolkningen, men 86% av alla antikroppar hamnar en korrigerad dödlighet för den arbetsföra befolkningen på mellan 0,06% och 0,09%.

Eftersom den här uppskattade dödligheten är lägre än 0,18% (med en faktor 2 till 3) kan vi tyvärr inte uppskatta hur ofta antikroppar inte utvecklas. En övre gräns för andelen asymtomatiska går däremot att uppskatta om 2-3 gånger asymtomatiska fall per symtomatiskt fall bland vårdpersonal (alltså mellan 66% och 75% asymtomatiska fall). Om den här siffran verkar hög så är det förmodligen på grund av att "mindre än tecknet" i FHM:s veckorapport där jag tog procentangivelsen för intensivvårdad sjukvårdspersonal döljer ganska mycket.
Bra inlägg. Jag tror dödligheten är hyfsat väl uppskattad. Är dock inte helt säker på att endast 7,4% av de med antikroppar är +65. Det hade varit bra att gå på lite mer omfattade serologiska studier än de svenska. Men de från Frankrike, Spanien och Kina visar en dödlighet på ca 1% och att antalet konstaterade fall kan multipliceras med ca 10 som en tumregel. Så om du kollar FHM och multiplicerar respektive åldersgrupp med ca 10 så kan man uppskatta en dödlighet från ca 0,1% för 40-49 år upp till 3% dödlighet i de övre åldersgrupperna. De serologiska studierna från Frankrike och Spanien visar även upp att ca 25% är asymptomatiska. Men förmodligen är dödligheten lägre i arbetsför befolkning som du säger då de är smittade i högre utsträckning. Sen tar det även några veckor att utveckla antikroppar så antalet smittade kommer att vara högre vid varje serologiskt mättillfälle än vad de med antikroppar visar.
Senast redigerad av -AIR- 2020-06-07 kl. 10:56.
Citera
2020-06-07, 10:56
Medlem
HGs avatar
Nu begär SD-ledaren Åkesson på DN-Debatt att Anders Tegnell avgår (eller får sparken).

"DN Debatt. ”Tegnell måste ta ansvar för misstagen och avgå”"

https://www.dn.se/debatt/tegnell-maste-ta-ansvar-for-misstagen-och-avga/

Undrar vad denna storm nu slutar med? Nu måste de andra partiledarna välja sida, eller hitta på ett skitsvar såsom; -Jag kommenterar inte myndighets arbete, eller, - kommenterar inte enskilda tjänstepersoner etc etc etc.
Citera
2020-06-07, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför skulle det gälla v21 när jag skriver v 17-20. Jag hittar inte på siffrorna. V 20 är tre veckor sedan och även om SCBs statistik över totala dödsfall är preliminär så är det efter 3 veckor relativt komplett. V 17-19 borde va än mer komplett. FHM har inte ens med v 21 i sin rapport eftersom den inte kan anses komplett ännu.

Och varför skulle det inte kunna vara en negativ överdödlighet årets från första månader. Bara för att FHM säger det? Vinterns influensa var ju mild och färre dog därför av den än normalt.

Jag skrev fel, vecka 20.

Så här står det i FHMs senaste veckorapport.

Vecka Uppmätt
överdödlighet*
Antal avlidna
bekräftade fall*
Andel bekräftade fall
/ överdödlighet
13 272 189 69%
14 638 451 71%
15 852 663 78%
16 889 656 74%
17 602 546 91%
18 590 540 92%
19 552 508 92%
20 368 377 102%

Så vecka 17-19 motsvarar inte FHMs siffror överdödligheten. V. 20 är det så, men överdödlighetssiffrorna kommer justeras uppåt framöver. Om man vill använda överdödlighet som mått för hur många som dog i coronaviruset tror jag man gör underskattningar nu. Man ska ta hänsyn till att övrig dödlighet varit låg i år samt en nedåtgående trend. En jämförelse med ex. förra året istället för 2015-2019 tror jag ger bättre mått på överdödlighet som indikator över hur många som dött i viruset.
Citera
2020-06-07, 11:01
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Då hade vi haft 4500 vårdpaket som snart skulle ha dött. Nu kan vården ägna sig åt viktigare saker.

Wow, du har verkligen empati i ditt hjärta hör jag. Tur att du inte har Anders Tegnells arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in