2020-06-07, 00:36
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tycker som flera här i tråden har föreslagit, att man kan återupprätta gamla Smittskyddsinstitutet. Då är det (extra) tydligt vad de skall arbeta med också, just skydd mot smitta. Inget flum.

Nya Smittskyddsinstitutet skulle bara arbeta med just sådant, göra upp exakta planer för hur man maximalt skyddar landet t.e.x. nästa gång en sådan smitta kommer. Så att när smittan kommer vet man att det är pang bom bara stäng gränsen direkt, sätt de som kom tillbaka i karantän, osv.

Jag har alltid hållet med dig, men sen hur man klarar en andra våg törs inte ens jag gissa på, men som jag alltid har sagt att det är search and destroy som gäller alltid, det finns inget annat alternativ.
Citera
2020-06-07, 00:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Hela FHM och regeringen är skyldiga.

Håller med. Men han måste börja någonstans. Kravet på hans avgång måste besvaras av .. vem då`? Statsministern som äntligen måste säga att han står bakom den ansvarslösa politiken. Tror det är ganska smart drag av Jimmy, dessutom kommer det att bevakas i omvärlden. Det är redan förstanyhet i danska tidningarn BT och Ekstrabladet.
Citera
2020-06-07, 00:39
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Haha ja jag skrattade till lite just när jag läste Åkessons debattartikel, för jag tänkte på tråden och undrade om en massa folk i tråden skulle börja kalla även Åkesson för "alarmist"..

Det blir svårare att avfärda kritiker som alarmister när det är partiledare och t.ex. utländska medier som börjar kritisera. Alla kan ju inte vara alarmister, liksom...

Om FHM. Det verkar tyvärr vara oerhört svårt att få höga tjänstemän sparkade... Detta bör nog ses över i lagen, i sådan här kris som covid så är det ju extra viktigt att man snabbt kan avsätta personer, om man märker att de gör olämpliga åtgärder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statsepidemiolog

"7 § Vid myndigheten finns det en statsepidemiolog och en biträdande statsepidemiolog, vilka utses av generaldirektören. "

Så det är ju bara för en ny generaldirektör att utse en ny statsepidemiolog.
Citera
2020-06-07, 00:40
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Då får WHO nog adressera dem till alla medborgare, på paketet. Annars kanske de försvinner i nåt förråd inne på FHM...

WHO är inte ett skämt, en del av av WHO är seriösa forskare men de har en ledning, en VD Tetros som är mutad och det är därför USA inte stöder WHO längre.
Kort förklarat.
Citera
2020-06-07, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Jag har alltid hållet med dig, men sen hur man klarar en andra våg törs inte ens jag gissa på, men som jag alltid har sagt att det är search and destroy som gäller alltid, det finns inget annat alternativ.

Tack. 🌹 Förstår dig, även jag funderar på hur man kan klara en andra våg. Det är inte kul att tänka på. Vi får bara hålla tummarna att det inte blir en andra våg...
Citera
2020-06-07, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Som sagt, “Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Då kanske jag inte bör svara dig här herr idit som inte insett att Sverige och Norge räknar och registrerar döda i C19 annorlunda.
Citera
2020-06-07, 00:44
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Tack. 🌹 Förstår dig, även jag funderar på hur man kan klara en andra våg. Det är inte kul att tänka på. Vi får bara hålla tummarna att det inte blir en andra våg...

Jag har faktiskt ingen aning, men om det blir en ny våg så kommer jag isolera mig exakt likadant som jag har gjort inför denna.
Jag hoppas att du har planer inför framtiden också.
Citera
2020-06-07, 00:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Här berättar 17 vårdanställda om kampen mot det de själva kallar för ”fienden”.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xgr3ln

Svensk vårdpersonal är i krig. För vår skull. Deras sak är vår!
Citera
2020-06-07, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statsepidemiolog

"7 § Vid myndigheten finns det en statsepidemiolog och en biträdande statsepidemiolog, vilka utses av generaldirektören. "

Så det är ju bara för en ny generaldirektör att utse en ny statsepidemiolog.

Jo, om det vore så lätt. Men det är svinsvårt även att sparka en generaldirektör... Om du minns när man senast gjorde det, så slutade det med att personen fick tillbaka jobbet (!)

It-skandalen inom Transportstyrelsen skakade Sverige under 2017. Dåvarande generaldirektör Maria Ågren avskedades, något som Arbetsdomstolen nu dömer var fel.

Så jag tror det kan vara mycket svårt att bli av med personer på FHM, om de inte träder ner själva. Eller att de blir dömda för brott. Då, möjligen att det finns en chans, annars verkar de sitta säkra...

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7168721
Citera
2020-06-07, 00:48
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Då kanske jag inte bör svara dig här herr idit som inte insett att Sverige och Norge räknar och registrerar döda i C19 annorlunda.

Det har jag insett för länge sedan men de siffrorna bryr mig inte längre, tror du verkligen att jag inte har koll? Är den en tävling så har Sverige förlorat.
Citera
2020-06-07, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Giver hur olika Sverige och Norge varit så här vi uppenbarligen haft olika förutsättningar. Vi ligger faktiskt mycket närmare UK av någon anledning. Vad kan det vara tro?

Det vore mer intressant att ha en seriös diskussion om detta än det vanliga inkörda dravlet.

Om vara restriktioner helt enkelt kom för sent så är det inget vi kan göra något åt nu. Allt verkar dock vara i avtagande så något måste ju FHM ha gjort rätt. Vi går mot ljusare tider men det vill hatarna inte se, de bara ångar på med sitt nattsvarta hånfulla mörker. Vilka sorgliga typer.

En epidemi klingar alltid av till slut, den kommer ju inte att pågå i evinnerliga tider, det har inget med FHM att göra.

Tyvärr tror jag att några fler kommer hinna dö innan det är helt avklingat. Det är oroväckande att det varit så många nya smittade, senaste tiden.
Citera
2020-06-07, 00:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
När kommer Sverige byta strategi?

Är det inte rätt uppenbart att det här är en återvändsgränd? Det leder ju ingenvart framåt. Vi får bara fler och fler som dör...

Västra Götalandsregionen har som bekant utökat testningen, vilket även inkluderat antikroppstest. Urvalet bestod av blodprover från blodgivare och var till antalet 1000 st.

Av dessa hade TRE procent antikroppar mot Covid-19... Vägen till flockimmunitet ter sig som en lång och utdragen golgatavandring, utan varken mål eller mening.

Antingen må det det vara något fel på GPS-signalen, eller på Mottagaren, då den här kursen tycks ta oss in i en återvändsgränd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in