2020-06-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Om 1000 dör normalt. Om 1000 har dött av c19 och ingen annan dött. Vad är överdödligheten?
överdödlighet är bara en statistisk övning där man jämför olika perioder på året. Man hittar på någon slags normal dödlighet för en period och dör fler än ”normalt” antar man att det beror på ngt t.ex. influensa eller det som är inne just nu, corona.
Citera
2020-06-06, 19:02
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, det är sant. Har du diagnostiserats för covid-19 upp till 30 dagar innan dödsfallet, så bokförs du som död i covid-19. (Säkert inte för trafikolyckor o.dyl, men det är en annan femma).
Nej , ni lever i en fantasi som tror att Sverige ” gör allt rätt alla andra fuskar...”. dream on. och läs artiklarna i ex. GP om den Svenska underrapporteringen.
Sluta bär er åt som regimtrogna ”Nordkoreaner ”, öppna ögonen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Du har en massa åsikter men inga studier som stödjer dem. Brukar du bara lita på vad du blir tillsagd?

Har man medicinsk utbildning framstår påståendet att en luftvägsinfektion skulle smitta som mest innan man fått några luftvägssymtom som helt befängd. Bevisbördan ligger på dig.

Vet inte vad mer du vill ha källor på. Källor på munskyddets eventuella effektivitet tror jag det länkats till tillräckligt i den här tråden, jag har inte läst någon som övertygar mig om munskyddets oerhörda förträfflighet som många här verkar ha hakat upp sig på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Varför skullle överdödligheten vara stor? De registrerar ju ändå dödsfallen men bara inte som Corona.

Så här. För att få fram om coronan har orsakat mer död än vad som diagnostiserats så tar man dödligheten minus diagnostiserade coronadöda och kollar om ovanligt många dött. Sedan analyserar man vidare därifrån om överdödligheten kan ha att göra med coronan.

I Norges fall kan man redan med okulärbesiktning av siffrorna komma fram till att överdödlighet finns inte så som du menar och att deras coronadödsstatistik är korrekt och att inbilla sig att Norge skulle visa tusentals coronadöda om man räknade på ett annat sätt kan uteslutas. Det är bara Sverige tusentals coronadöda har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det är inte sant.

Citat:
Avlidna inom 30 dagar
Eftersom alla laboratorieverifierade fall av covid-19 är anmälningspliktiga har
Folkhälsomyndigheten möjlighet att koppla ihop samtliga fall med dödsregistret
(Skatteverket) för att få eventuellt dödsdatum. Antalet covid-19 relaterade dödsfall
kan uppskattas genom att beräkna tiden mellan diagnos och död. Om 30 dagar eller
mindre har gått så har personen dött i nära anslutning till en covid-19 diagnos och
ingår då i statistiken. Måttet är inte perfekt eftersom dödsfallet kan ha orsakats av
något annat. Detta mått utelämnar också alla som kan ha avlidit utan att få en
laboratorieverifierad diagnos, vilket sannolikt ger ett visst mörkertal. Detta mått är
vedertaget när det gäller influensa. Hur det kan användas för covid-19 kommer att
analyseras under kommande period.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/overvakningssystem-for-covid-19-v1.pdf

Är nåt annat land lika generös i sitt covid-19 dödsfall rapporterande som Sverige?

edit: onsdagar och fredagar kollar man igenom dödsregistret.
Senast redigerad av painkiler 2020-06-06 kl. 19:08.
Citera
2020-06-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
En människa säger ” det är möjligt...”
och det tar du direkt som fakta och sanning??
En människa? Hon är ju representant för det norska helseinstittutet"
Citera
2020-06-06, 19:05
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ännu enklare. Då skulle överdödligheten i Norge vara hög. Så nej, Norges siffror är nog ungefär lika korrekta som Sveriges, till Sveriges nackdel.

Norge har inte registrerat fler dödsfall i år än andra år, trots pandemin. Det visar preliminär statistik från Folkehelseinstituttet (FHI), den norska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ingen-overdodlighet-i-norge-trots-corona

en bra strategi (kanske nya zeeland?) skulle göra att färre dör än vanligt då den även håller tillbaka spridningen av influensor och andra risker vi vanligen utsätts för.

en okej strategi (norge) skulle innebära normal dödlighet trots att ett livsfarligt virus sprider sig.

en katastrofal strategi (sverige) innebär överdödlighet.

så man kan säga att norge och våra grannländer lyckats helt ok som inte har någon överdödlighet. vissa länder som vart extrema och till och med har en underdödlighet har lyckats ännu bättre. länder med en överdödlighet har misslyckats.
Citera
2020-06-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det är bara Sverige tusentals coronadöda har.
Min poäng är alltså att Norge underapporterar något och att Sverige överrapporterar mycket!
Citera
2020-06-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majamedm
Har man medicinsk utbildning framstår påståendet att en luftvägsinfektion skulle smitta som mest innan man fått några luftvägssymtom som helt befängd. Bevisbördan ligger på dig.

Vet inte vad mer du vill ha källor på. Källor på munskyddets eventuella effektivitet tror jag det länkats till tillräckligt i den här tråden, jag har inte läst någon som övertygar mig om munskyddets oerhörda förträfflighet som många här verkar ha hakat upp sig på.

Jag har länkat till studier för alla mina påståenden om du bara klickat en gång på min profil hade du lätt hittat dem. Men du avfärdar mina argument lika snabbt utan att källgranska dem som du accepterat FHMs.

Ansvaret är ditt att källgranska dina egna påståenden. Det har jag gjort men inte du.
Citera
2020-06-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/overvakningssystem-for-covid-19-v1.pdf

Är nåt annat land lika generös i sitt covid-19 dödsfall som Sverige?
Jodå Italien Belgien och USA verkar vara det plus säkert några länder till.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Är nåt annat land lika generös som Sverige?

Är nåt annat land lika generös i sitt covid-19 dödsfall som Sverige?

Myten om att i Sverige, där är vi minsann ärliga resten är lismande banditer, är väl den enda fantasin som vissa kan hänga sig fast vid nuförtiden.
Det blir lite som att diskutera med religiösa, man kan ju aldrig helt utesluta att Gud finns....😄
Citera
Medlem
AndersTengells avatar
en annan sak jag tänkte på..

när psykisk ohälsa, självmord, ensamhet osv hela tiden vägs in i beslutet om distansering och lockdown.. borde man inte istället tänka på den psykiska ohälsa som viruset skapar för alla med kroniska skador?

hur många kommer inte må dåligt eller tappa livslusten pga nedsatt koncentration, nedsatt lungkapacitet, försvagade organ, symptom som kommer och går och aldrig går över helt?

oavsett hur mycket "ohälsa" en extrem strategi med fullständiga restriktioner skulle innebära, så kommer viruset i sig själv skapa en mycket större ohälsa på lång sikt.

man kan vrida och vända på det hur mycket man vill, men oavsett vilket pris vi hade fått betala för att utrota viruset så hade det vart ett lägre pris än det vi får betala nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in