2020-06-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsBulldog
"Dems" brukes flere steder på Østlandet, jeg forbinder det med litt gammaldags, nesten parodisk Oslo øst-dialekt-

Har inntrykk av at "dems", i tillegg til å bli brukt flere steder i landet, Østfold særlig(?) oftere og oftere blir utbredt blant de under 25.
Citera
2020-06-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Føler du deg truet av at jeg har delt mye informasjon på forumet som har vist seg korrekt? Vil du helst at jeg slutter å dele denne typen informasjon fordi det blir avslørende?

Poenget er at disse "XXXXX" ikke står for "Lisbeth", men et negativt ladet kallenavn. Det er heller ikke et navn som tyder på at AE skulle være en hustyrann, tvert imot. Det er et nedverdigende ord, som hun ikke fortjente.

Jeg har diskutert navnet med enkelte på PM som kan bekrefte, ikke at jeg er opptatt av å ha rett i dette. Det beste ville vært om jeg tok feil, tro meg.

Hei Minnimus! Jeg har fulgt tråden fra start men har ikke skrevet nok innlegg til å kunne sende PM. Er du interessert i å sende meg XXXXX på PM ? Jeg lover å ikke spre det noen steder. Jeg er veldig engasjert i saken og blir naturligvis veldig nysgjerrig. På forhånd takk
Citera
2020-06-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Har inntrykk av at "dems", i tillegg til å bli brukt flere steder i landet, Østfold særlig(?) oftere og oftere blir utbredt blant de under 25.

Legger merke til at Østfold blir nevnt. Gjennom 2018 og før AEH forsvant, var det nettopp fra Østfold det ble gjort noen sentrale søk på Google. Godt mulig det er tilfeldig.
Citera
2020-06-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
OM DU VILL SEE HENNE IGJEN. DU VIL LESE OG FØLG INSTRUKSTIONER PERFEKT.... for meg så høres dette ekstremt ut som en nordmann som planter inn diverse feil vilkårlig i teksten. Nesten klisjeaktig...

Ja. Eneste jeg funderer over er enkelte ord som "instruktioner" også svensk/gammelnorsk (antar jeg). Hvor kommer det fra? En norsk-svensk-norsk oversetter før man tilklønet brevet ytterligere? Litt kunnskap om svensk? Eller helt random skriving med gammeldagse ord i bakhodet? Vil virkelig komme under huden på den som har skrevet det...
Citera
2020-06-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Legger merke til at Østfold blir nevnt. Gjennom 2018 og før AEH forsvant, var det nettopp fra Østfold det ble gjort noen sentrale søk på Google. Godt mulig det er tilfeldig.
Interessant. Vet du nærmere hvor i Østfold?
Citera
2020-06-05, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Fra side 1 i brevet.. "putter press"... Ett ganske østlandsk uttrykk😅 Gebrokkent svensk, østeuropeisk osv kommer ikke på "putter" Der sneik det seg inn ett typisk oslo ord.

Jeg tror det er mer sannsynlig at dette er kjørt gjennom google translate et par ganger. Bare tenk på «put pressure»? Det er fra engelsk.
Citera
2020-06-05, 22:50
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djeveldottir
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e83lv9/loerenskog-saken-her-er-hele-trusselbrevet

MEGET SANNSYNLIG at forfatteren av dette brevet har norsk som 1.språk..i verste fall 2.språk og mye muntlig erfaring. Blir litt skremt når språkeksperter hevder det stikk motsatte - og går bort fra skandinavisk i det hele tatt. Enig i at mye av oppbygningen kan minne om/helle mot engelsk - ikke unaturlig å helle i den retningen for en nordmann som skal gebrekke seg litt til... og så noen plutselig A-endinger, som kanskje kan virke litt svensk-influerte... kombinasjonen blir omtrent som språket til Sirkusdirektøren i Pippi Langstrømpe (norsk oversettelse)

Noterer meg ellers bruken av: "Eftersom", "Efter" og "After" alle tre er med - i tillegg til "henne" og "dems" - begge deler brukes i dialekter på østlandet, sjelden/aldri skriftlig bokmål eller på vestlandsk. Kan virke som at Henne/hennes brukes konsekvent i brevet, i så fall kan Dems ha kommet inn naturlig etter samme konsekvente bruk av Dem - men det igjen forutsetter noe kjennskap til norsk bøying og grammatikk... nekter å tro at en får google translate til å spytte ut "Dems" som norsk oversettelse på noe som helst ... til jeg ser det, da.. ofc

** ord som WEBSIDE peker mot norsk fremfor engelsk **

Er ingen språklærer eller Norsk lærer,men det trenger man ikke å være for å forstå dette.
Jeg er totalt enig med deg i alt av dine vurderinger her! Jeg hang meg også opp i "henne" som er så konsekvent,og flere andre ord som ser ut til å være noe som skal se ut som google translation -men som ikke er det.Dette er en med Norsk som 1st språk,ingen tvil! jeg blir også skremt av såkalte språkeksperter. Om Norsk som 2 språk,så er det jo meget underlig at ikke 1 språk får lov å dominere? Har ingen tro på at dette er en Øst europeer,heller ikke svensk.Amatørmessig synes jeg,og minner mer om kona til Mikkel Wara sin kludring.
Citera
2020-06-05, 22:57
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Efter brukes i dansk språk, ja. Jeg glemte å svare.

Ja,ikke sant! Her er det en salig blanding gitt! jøje meg!
Citera
2020-06-05, 23:00
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Spennende,dumt jeg ikke får inn Sverige på nett tv.Denne David blir hektad tenker jeg,så Steven blir kvitt båda?
Jag säger inget! Som i Hagenaffären. Den är intressant bara så länge den är ouppklarad. Sen död och glömd.
Citera
2020-06-05, 23:02
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsBulldog
"Dems" brukes flere steder på Østlandet, jeg forbinder det med litt gammaldags, nesten parodisk Oslo øst-dialekt-

Det er mange steder på Østlandet som har masse felles ord og utrykk med Oslo Øst,og jeg er litt enig med deg at for en del så høres det litt gammeldags ut kanskje? "Det er dems sine" etc.
Citera
2020-06-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Efter brukes i dansk språk, ja. Jeg glemte å svare.

Og i svensk. Det er mye svensk i kidnappingsbrevet totalt sett.
Citera
2020-06-05, 23:03
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag säger inget! Som i Hagenaffären. Den är intressant bara så länge den är ouppklarad. Sen död och glömd.

Jepp,kun spennende uoppklart -så klart ! hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in