2020-06-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
En tidsålder där lånen inte längre räknas med att betalas tillbaka.

Det är inte en ny tidsålder. Det var ju så på 70- och 80-talet också. Hög inflation åt upp lånen. Visserligen var räntan hög men man betalade ju inte räntan eftersom ränteavdraget gjorde att maŕginalskatten minskade precis lika mycket som ränteutgifterna. Allt man lånade till var i praktiken gratis och avbetalt på några år.

Det höll ju som bekant ända till 1992 då det helt enkelt inte längre gick att upprätthålla systemet. Frågan är hur länge det håller denna gången? Vad händer om Ryssland och Kina, tillsammans med en grupp större råvaruproducenter som Brasilien och Nigeria, plötsligt deklarerar att nu har de guldmyntfot och vill ha betalt i en riktig valuta som är värd något?

Finns för mycket som kan gå fel om man spekulerar för mycket om framtiden.

Hursomhelst efter dagens stora uppgångar har jag bestämt mig för att sluta köpa annat än Scandics nyemmision. Ligger kvar med det jag har och sparar på konto istället över sommaren åtminstone. Bevakningen blir på Oljebraschen om fortsatta produktionsöverskott knäcker marknaden en gång till Då gäller det att ha kontanter att gå in med
Citera
2020-06-05, 12:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är inte en ny tidsålder. Det var ju så på 70- och 80-talet också. Hög inflation åt upp lånen. Visserligen var räntan hög men man betalade ju inte räntan eftersom ränteavdraget gjorde att maŕginalskatten minskade precis lika mycket som ränteutgifterna. Allt man lånade till var i praktiken gratis och avbetalt på några år.

Det höll ju som bekant ända till 1992 då det helt enkelt inte längre gick att upprätthålla systemet. Frågan är hur länge det håller denna gången? Vad händer om Ryssland och Kina, tillsammans med en grupp större råvaruproducenter som Brasilien och Nigeria, plötsligt deklarerar att nu har de guldmyntfot och vill ha betalt i en riktig valuta som är värd något?

Finns för mycket som kan gå fel om man spekulerar för mycket om framtiden.

Hursomhelst efter dagens stora uppgångar har jag bestämt mig för att sluta köpa annat än Scandics nyemmision. Ligger kvar med det jag har och sparar på konto istället över sommaren åtminstone. Bevakningen blir på Oljebraschen om fortsatta produktionsöverskott knäcker marknaden en gång till Då gäller det att ha kontanter att gå in med

Jag har inga lån o tänker inte ta några heller. Jag har tillräckligt på mina konton i Sverige för att leva gott i några år. Övrigt har jag i Euro o i USD.

Jag chansar på att det blir en dipp i höst. Annars så tänkte jag ev köpa ett trevligt fritidshus på något trevligt ställe. Men det förutsätter att man då kan resa dit...
Citera
2020-06-05, 13:46
Medlem
Haddock93s avatar
Fear and Greed ligger nästan på extreme greed nu, det är nu vi kan förvänta oss en reversal.

https://youtu.be/OAjBz-M0VJE
Senast redigerad av Haddock93 2020-06-05 kl. 13:48.
Citera
2020-06-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fear and Greed ligger nästan på extreme greed nu, det är nu vi kan förvänta oss en reversal.

https://youtu.be/OAjBz-M0VJE

Har inte du sagt så i några veckor nu?
Citera
2020-06-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ligger kvar med det jag har och sparar på konto istället över sommaren åtminstone. Bevakningen blir på Oljebraschen om fortsatta produktionsöverskott knäcker marknaden en gång till Då gäller det att ha kontanter att gå in med

Jag tror inte man skall hoppas på det, rapporter nu om att lagren börjar sjunka lite.

Jag kikade lite på puttar för LUPE.

En put på 225 kr för augusti kostade ca 10 kr.

Ställer man ut en sådan och priset går ner har man alltså köpt för ca 215 kr.

Men visst, allt kan hända... men nyttjar man sin likvid för att backa upp det budet helt har man ändå avkastat ca 4% i sommar. Om kursen inte faller under 225 då såklart.
Citera
2020-06-05, 14:26
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Har inte du sagt så i några veckor nu?

De har väl de flesta björnarna, men denna börs är ju dopad till max och förr eller senare smäller det.

Jag har dock aldrig nämnt att Fear and Greed börjar luta mot greed och det är ju då man bör sälja av sin vinst.

Får väl se vad som händer framöver, den som säger att man vet är ute och cyklar, ingen vet. Men girighet brukar aldrig vara bra.
Citera
2020-06-05, 14:43
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tror inte man skall hoppas på det, rapporter nu om att lagren börjar sjunka lite.

Jag kikade lite på puttar för LUPE.

En put på 225 kr för augusti kostade ca 10 kr.

Ställer man ut en sådan och priset går ner har man alltså köpt för ca 215 kr.

Men visst, allt kan hända... men nyttjar man sin likvid för att backa upp det budet helt har man ändå avkastat ca 4% i sommar. Om kursen inte faller under 225 då såklart.
Vet inte om det är jättevärt att köpa olja nu, var klart bättre för ett par månader när priset var runt 20-25 dollar fatet. Men visst, det kan fortfarande gå till 50-60 dollar (~42 nu). Har faktiskt sålt mitt innehav i olja nu, rätt nöjd med den snabba uppgången som har varit, dags att leta nya grejer.
Aktier hittar jag faktiskt nästan inga alls nu som jag tycker ser intressanta ut, finns dock en del råvaror som kan gå långt upp/ner.

In other news, alltid roligt att vara enda ägaren av något på Avanza:
https://imgur.com/YPsyTuh
Citera
2020-06-05, 14:45
Medlem
happilappis avatar
Helvete vilken bra jobbdata från USA. Hur är det möjligt?
Citera
2020-06-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Vet inte om det är jättevärt att köpa olja nu, var klart bättre för ett par månader när priset var runt 20-25 dollar fatet. Men visst, det kan fortfarande gå till 50-60 dollar (~42 nu). Har faktiskt sålt mitt innehav i olja nu, rätt nöjd med den snabba uppgången som har varit, dags att leta nya grejer.
Aktier hittar jag faktiskt nästan inga alls nu som jag tycker ser intressanta ut, finns dock en del råvaror som kan gå långt upp/ner.

In other news, alltid roligt att vara enda ägaren av något på Avanza:
https://imgur.com/YPsyTuh

Om jag ställer put så köper jag LUNE för 215.

Annars tar jag hem en avkastning på ca 4% av arbetande kapital.

Så det handlar ju inte om att köpa olja idag.

jag sålde mina LUNE för 226 men köpte på ca 200 så det var väl inget större äventyr för mig denna gången.
Citera
2020-06-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Helvete vilken bra jobbdata från USA. Hur är det möjligt?

Restriktionerna lättas i princip överallt här i USA. Och företagen och kunder har anpassat sig.

För ett par veckor sedan köpte jag en dator på bestbuy. De fick inte ha kunder i butiken då men man kunde istället köpa online från affärens sortiment och få varorna levererade till trottoaren. Det var en kö av bilar som plockade upp prylar vid huvudentrén.

Samma sak med restauranger. De första veckorna av lockdown handlade ingen mat på restaurang. Men snart släppte den värsta rädslan. Man får inte äta inne på restauranger där jag bor men man får hämta mat och ta med sig hem. I början gick det nog litet trögt och folk lagade mat hemma. Men numera är det nästan full ruljans på restaurangerna där jag bor. Man beställer mat på restaurangens meny på nätet och åker och plockar upp maten.

Även barer kan man beställa drinkar från och få hemlevererat.

Så samhället anpassar sig till de nya reglerna helt enkelt. Trots lockdown så vill jag fortfarande äta min favorit wagyu ryggbiff med demiglace. Inte lika kul att äta den hemma istället för på restaurang men jag gör det ändå och känner mig även som en samhällets stöttepelare som hjälper till att motverka konkurs för mina favoritrestauranger och affärer. Det har bildats en lokal Facebookgrupp i stan för att stötta stans restauranger.

Ovanpå dessa anpassningar så släpper man nu kraftigt på restriktionerna. Nästa vecka öppnar vårt mall igen för vanlig kundtrafik men man kommer vara tvungen att bära mask. Och folk är väldigt sugna på att återgå till det normala och börja spendera igen. Folk ändrar inte sina vanor så lätt. Just nu kliar det i grannys och soccer moms händer att börja shoppa loss igen. De är redo.
Citera
2020-06-05, 18:04
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
De har väl de flesta björnarna, men denna börs är ju dopad till max och förr eller senare smäller det.

Jag har dock aldrig nämnt att Fear and Greed börjar luta mot greed och det är ju då man bör sälja av sin vinst.

Får väl se vad som händer framöver, den som säger att man vet är ute och cyklar, ingen vet. Men girighet brukar aldrig vara bra.

Jobbdatan från USA ignorerar du med eller?
Citera
2020-06-05, 18:15
Medlem
Där satt den !!!

ATH i portföljen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in