Citat:
Ursprungligen postat av
happilappi
Helvete vilken bra jobbdata från USA. Hur är det möjligt?
Restriktionerna lättas i princip överallt här i USA. Och företagen och kunder har anpassat sig.
För ett par veckor sedan köpte jag en dator på bestbuy. De fick inte ha kunder i butiken då men man kunde istället köpa online från affärens sortiment och få varorna levererade till trottoaren. Det var en kö av bilar som plockade upp prylar vid huvudentrén.
Samma sak med restauranger. De första veckorna av lockdown handlade ingen mat på restaurang. Men snart släppte den värsta rädslan. Man får inte äta inne på restauranger där jag bor men man får hämta mat och ta med sig hem. I början gick det nog litet trögt och folk lagade mat hemma. Men numera är det nästan full ruljans på restaurangerna där jag bor. Man beställer mat på restaurangens meny på nätet och åker och plockar upp maten.
Även barer kan man beställa drinkar från och få hemlevererat.
Så samhället anpassar sig till de nya reglerna helt enkelt. Trots lockdown så vill jag fortfarande äta min favorit wagyu ryggbiff med demiglace. Inte lika kul att äta den hemma istället för på restaurang men jag gör det ändå och känner mig även som en samhällets stöttepelare som hjälper till att motverka konkurs för mina favoritrestauranger och affärer. Det har bildats en lokal Facebookgrupp i stan för att stötta stans restauranger.
Ovanpå dessa anpassningar så släpper man nu kraftigt på restriktionerna. Nästa vecka öppnar vårt mall igen för vanlig kundtrafik men man kommer vara tvungen att bära mask. Och folk är väldigt sugna på att återgå till det normala och börja spendera igen. Folk ändrar inte sina vanor så lätt. Just nu kliar det i grannys och soccer moms händer att börja shoppa loss igen. De är redo.