2020-06-05, 14:18
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Har analyserat FHM:s rapporteringar lite. Det är ju allmänt känt att det mest är under tisdag-fredag som dödsfallen "trillar ut" i FHM:s rapporter. Sedan vi fick det första dödsfallet så har rapporteringen fördelats sig enligt följande andel

Nedanstående ska utläsas som den dag där FHM presenterat/rapporterat dödsfallen. Procenttalen anger totalen för alla måndagar (etc.) av det totala antalet dödsfall fram till och med dagens rapport (3 juni)

Måndag = 10 %
Tisdag = 20 %
Onsdag = 24 %
Torsdag = 17 %
Fredag = 18 %
Lördag = 9 %
Söndag = 2 %

Vet att det inte blir perfekt då jag inte tagit hänsyn till att vissa vardagar varit helgdagar (påsk, kristi himmelfärds) och det är ju inte säkert att fördelningen kommer att bestå.

Jag har inkluderat mån-onsdag denna vecka vilket skulle kunna snedfördela andelen. Men om jag tar bort dem dagarna så gör det ingen skillnad, vilket talar starkt för att andelarna håller.

Med det sagt:

Dagens rapporterade siffra var 74 och det är den lägsta onsdagssiffran sedan den 1 april (59). Eftersom onsdag hittills varit den dag där flest falla av veckans total rapporterats talar detta för att vi kommer se en nedgång jmf tidigare veckor.

Hittills har det rapporterats 147 dödsfall denna vecka. Prognosen säger då att vi på söndag kommer att landa på 272 dödsfall rapporterade denna vecka vilket ger ett snitt på 38 per dag för veckan vilket skulle vara den lägsta veckosnittet sedan vecka 13 (23-29 mars). Om denna vecka följer ovan fördelning av när dödsfall faller ut i FHM:s statistik.

Återstår att se om prognosen håller..
Såga gärna om jag gjort några tokiga fel.

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Blir alltid lika förvånad över att folk fortfarande inte insett att det rapporteras in få på måndagar,tisdagar och torsdagar och helgdagarna. Siffrorna studsar uppåt på onsdagar och fredagar. Har ni sovit hela våren?

I mitt citerade inlägg ovan ser du hur rapporteringen hittills fördelar sig på veckodagarna. Tisdagar är inte en dag det rapporteras lite.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Precis. Det är hackig rapportering, men när man tar och summerar veckan varje söndag ser man en klar nedåtgående trend.
Fast nu kommer Västra Götaland. Sveriges baksida vill vara med i coronaracet. Det som kan rädda västkustborna är att skolorna nu stänger. Det höll igång smittspridningen I Stockholm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nergången kan ju bero på att Sverige uppnått flockimmunitet på äldreboendena?

Har inte typ alla som insjuknat på äldreboenden dött?
Citera
Medlem
Citat:
Nergången kan ju bero på att Sverige uppnått flockimmunitet på äldreboendena?

Skulle inte förvåna mig alls. Åtminstone i Stockholm. Varenda jävla omsorgsboende i staden har väl varit kontaminerad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Allt för flockimmuniteten!
Ja, tur vi har raskravaller i Sverige så vi kan sprida covid-19.
Dom stackarna i Norge, Finland och Danmark har inga raskravaller.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Du målar upp en halmgubbe av Sveriges strategi, och den halmgubben finns i verkligheten, nämligen Vitryssland.

Vitryssland testade 3ggr så mycket per capita som Sverige tidigt. Körde sedan stenhård karantän på dessa och införde inreseförbud från drabbade länder. De har inte heller samma trafik i t ex Minsk som vi har i STHLM. De har även kritiserats för att inte rapportera in.
Citera
2020-06-05, 14:19
Medlem
ganglere2s avatar
Går bra det här.

Citat:
Smittfallen fortsätter öka kraftigt

https://www.friatider.se/direkt-smittfallen-fortsatter-oka-kraftigt

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Skönt att se att IVA fallen nu har gått under 300, men det är en lång väg till 0.

Min tanke och undran är hur det kan bli någon semester i år på sjukhusen? Ligger fortfarande ett stort antal inlagda med COVID-19 på våra sjukhus runt om i Sverige. Enligt Socialstyrelsen finns det inte något svenskt sjukhus som inte ligger i Stabsläge.

Som det skrevs i artikeln jag länkade till nyligen så får hjältarna inom sjukvården en tuff sommar. Semester?
Citera
Medlem
Citat:
Ja, nu blir det väl ändå svårt att brunmåla oppositionen när de själva beter sig som på 30 talet.

Det är de moderatstyrda sjukvårdsregionerna som hanterar smittan sämst. Det är de privata vårdhemmen som avlivar våra gamla. Åtta år med Reinfeldt har satt sina spår.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin

FHM sa i presskonferensen genomsnitt 45!

Ja. För 10 dagars sedan var genomsnittet 45. De baserar det på faktisk dödsdag.

Jag baserar mitt snitt enbart på denna veckas rapporterade fall. Det är alltså olika saker som avses.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Det är är lågt för att onsdagar och fredagar kör man mot dödsregistret. Inga andra dagar. Vilken måndag tisdag eller torsdag hade vi enbart 7 döda?

Vad snackar du om? Tegnell säger eftersläpning på 70 från gårdagen. Dessa 70 eftersläpar från en hel månad. Och är det så att 70 eftersläpa igår betyder det att vi hade HEMSKA siffror igår och att den kurvan är bruten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Precis, "vissa personer". Knappast så det hade blivit ett hopp från 7,5 till över 50%.

Gruppen på 7,5% var i STHLM som varit hårdast drabbat. Det var ännu lägre om man tog hela Sverige.

Som sagt så hade Giesecke helt fel när han sa att över 50% skulle visa sig haft det när resultaten kom in. Det var det jag svarade på först eftersom Nibiru ställde sig frågande till om han sagt det, vilket han gjort.

Dom var inte representativa för befolkning i STHLM, eftersom man tog blodprov från personer som sökt sig till vårdcentraler och på grund av den pågående pandemin anses dom inte representativa för befolkning i stort.
Citera
2020-06-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Enligt de historiska värdena över procentuell fördelning på rapport per veckodag har vi nu kunskap om 89 % av veckans dödsfall.

När veckan är slut kommer vi summera 274 dödsfall (+2 från min prognos i onsdags). Det ger ett genomsnitt på 39 per dag för denna vecka vilket är det lägsta sedan dödsfallen började skena uppåt v. 13.

Min prognos är 45 per dygn men i kalkylen ligger att det minskar till 41 per dygn nästa vecka och att 5000 personer har avlidit den 15 juni. Men jag skall se över min kalkyl. Inlagda på IVA ser ju ut att minska bit för bit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in