2020-06-05, 10:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej men det händer säkert vissa och har nog mindre med själva viruset att göra utan mer med cirkulationsproblem
Det är framförallt ( enbart?) hos barn detta synts.
Citera
2020-06-05, 10:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej dör gör bara en liten minoritet som drabbas av båda inte de flesta som smittas! Vad är det exakt som skiljer C19 från svår influensa? Eller från andra svåra infektionsjukdomar? Vädgt myke dom ine skijer avsevärt.

Dödlighet, påverkan på lungor, blodomlopp, hjärta. Sjukdomsförlopp och tidsperiod för utläkning. Frågan man ska ställa sig är nog snarare vilka likheter det finns. Egentligen bara initiala symtom. Resten är helt annorlunda.
Citera
2020-06-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det ger sig inte i Amerika:

USA:

1,924,051 totalt smittade
+22,268 igår

110,173 totalt döda
+1,031 igår

712,252 tillfrisknade

1,101,626 aktiva fall
17,083 kritiska

Brasilien:

615,870 totalt smittade
+31,890 igår

34,039 totalt döda
+1,492 igår

274,997 tillfrisknade

306,834 aktiva fall
8,318 kritiska

Mexiko:

101,238 totalt smittade
+3,912 igår

11,729 totalt döda
+1,092 igår

73,271 tillfrisknade

16,238 aktiva fall
378 kritiska

Jupp. Jag tror USA UK och Sverige kommer slåss om jumboplatsen till slut.
Det vanliga i USA är ju att skita fullständigt i viruset eller tro att det är en konspiration och att corona överhuvudtaget inte finns.

Brasilien och Mexico och andra u-länder tror jag har upp emot 100% fler döda än rapporterar så svårt att jämföra med dessa.
Citera
2020-06-05, 10:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har tänkt på det också. "Regeringen anslår nu X miljarder" har vi hört ministrar stå och säga. Frågan är vad det hjälper när det saknas händer och armar? När det inte finns material pga global brist. När man avskaffat lager och slimmat vårdorganisationen i 25 år. Det här är ingen skuta man vänder på en femöring. Det tar väl 3 år att utbilda en sjuksköterska. 5 år för en läkare. Sjukhus tar också år att uppföra och att bedriva avancerad vård i tält har också sina begränsningar. Nu i denna stund hjälper nog inte hur mycket man än anslår utom möjligen på marginalen. Många blev tagna på sängen av denna pandemi. Man trodde det bara var sånt som hände på film. Jag hade nog också underskattat risken om jag suttit i beslutsfattande ställning. Däremot hade jag nog stängt ned mer till en början när krisen väl var ett faktum. Jag hade dragit i nödbromsen direkt.

Jo det är ju lätt med extra pengar att sätta in extra IVA-platser. Göra om avdelningar, köpa in respiratorer osv. Men det hjälper ju inte om det inte finns utbildad personal. Vilket ju tar minst 3 år. Nu har man ju försökt löst det genom att t.ex personal som annars jobbar inom säg cancervården blir förflyttade till IVA och jobbar med sjuka för denna pandemi. Men det är ju långt från optimalt. De kan ju vård men de kan inte just denna vård. Det blir ju då dessa utbildade som får dubbla arbetsroller, dels se till patienterna sedan agera som barnvakter åt dessa outbildade.
Citera
2020-06-05, 10:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det handlar om anständighet och att människor inte är slit-och-släng-varor. Man kör inte slut på sin egen personal fullkomligt, för att sen neka dem semester. Då undergräver man förtroendet för hela förhållandet på arbetsmarknaden mellan parterna. Men det kanske man struntar i i Sverige, precis som med allt annat i pandemin. Om man struntar i att folk dör, så lär man väl strunta i att man förlorar kompetent personal också. Covid för oss allt närmare att bli en bananrepublik, sorgligt nog.

Sjukvårdspersonal har inte rätt att strejka, för övrigt. Deras enda val är att säga upp sig om det är för usla villkor, så som att arbetsgivaren bryter mot lagen om semesterrätten t.ex.
Var det inte nån i tråden som berättade att de fick dubbel lön på grund av rådande omständigheter? Då kan de naturligtvis jobba några månader och sen ha råd med långsemester efter att ha sagt upp sig lagom till sommaren.
Citera
2020-06-05, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men hur har de råd att säga upp sig? Karensen hos A-kassan är 45 arbetsdagar, dvs 9 veckor om man säger upp sig själv.
Kan inte vara lätt att hitta jobb i dessa dagar, eller söker de sig till andra avdelningar?

Då många jobbat 12-timmarspass på krislägesavtal under lång tid nu iom covid, så har de väl sparat undan en extra slant under våren kanske. Eller haft en liten buffert innan... Vem vet. Det sägs ju att det kan vara bra att ha lite " f*ck off"-pengar eller hur man kallar det.

Tror nog de landar på fötterna, är mer orolig för sjukvården i sig, att vi behöver all personal, i vården.
Citera
2020-06-05, 10:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Dödlighet, påverkan på lungor, blodomlopp, hjärta. Sjukdomsförlopp och tidsperiod för utläkning. Frågan man ska ställa sig är nog snarare vilka likheter det finns. Egentligen bara initiala symtom. Resten är helt annorlunda.
Komplikationer vid influensa är inte lika allmänt kända eftersom de inte fyller löpsedlarna på samma sätt, men även influensa kan exempelvis orsaka blodpropp. Har jag läst och länkat till tidigare i tråden.
Citera
2020-06-05, 10:08
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Om du upplever att massor med människor skiter i detta och springer och omkring och hostar o s v. Ska vi låsa in hela befolkningen? Angiverisystem då vi filmar varandra? Vilka är dina förslag?

Jag skulle föreslå en månads lockdown efter sommaren i dom regioner som är värst drabbade.
Polis, militär, ordningsvakter och hemvärnet får upprätthålla ordningen.
Kontrollanter utanför butikerna som ser till att bara ett begränsat antal vistas i lokalerna.
Utegångförbud mellan 22:00 - 06:00 såvida inte du har samhällsviktigt jobb.
Noll nöjeskonsumtion tillåten under denna period.
Inga sammanskomster tillåtna över huvud taget.
Kännbara böter för övertramp.

Osv.

Bara ett axplock. Finns hur mycket som helst man kan göra. En brutal månad i utbyte mot maximal suppression.
Citera
2020-06-05, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det är en kris där deras arbetsinsats är helt avgörande för nationens framtid. Hade mitt jobb plötsligt blivit så viktigt hade jag slitit som ett djur och inte pratat om någon semester. Likt i krigstider. Vårdpersonalen ska inte framställas som några hjältar för att de nu måste arbeta hårt i en nationell kris. Det är något som förväntas av alla medborgare. Men din och deras inställning är en stor del av Sveriges generella problem och också varför Sverige suger på krishantering. Fredsskadat bortklemat folk.

Hur mycket semester tror du deras förfäder fick när Sverige byggdes genom hårt arbete. Det fanns kriser också förr

Jag tror inte du skulle sagt samma sak om du hade arbetat hela våren på 12-timmarspass på IVA med covidvård, med många fler patienter än normal maxkapacitet.

Även en människa tar slut någon gång. Alla orkar ett litet tag att arbeta över sin maxkapacitet, men inte hur länge som helst, det kan man inte förvänta sig. Tills vi skapar robotar som kan ge exakt samma vård, så måste vi värna om vårdpersonalen. Om vi vill att det skall finnas någon där, när vi kommer in till sjukhuset med Covid.

Förstår inte riktigt din inställning men vi får agree to disagree.
Citera
2020-06-05, 10:09
Medlem
Citat:
Nej det är det givetvis inte det met är lika även om inte allt är det men det beror mer på oika individers kroppars reaktion på viruset än på att det är just Corona och inte ett besläktigat virus
Citera
Medlem
sannes avatar
From 2020-05-28 ska alla i Stockholm kunna få testa sig för c19 vid symptom, efter att en läkare bedömt att du behöver ta testet.

Citat:
Region Stockholm har arbetat hårt för att kunna säkerställa den provtagningen. Redan denna vecka kommer därför alla som av sin läkare bedömts behöva ett test för covid-19 ska kunna få det genom sin vårdcentral eller husläkarmottagning.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/05/28-maj-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag skulle föreslå en månads lockdown efter sommaren i dom regioner som är värst drabbade.
Polis, militär, ordningsvakter och hemvärnet får upprätthålla ordningen.
Kontrollanter utanför butikerna som ser till att bara ett begränsat antal vistas i lokalerna.
Utegångförbud mellan 22:00 - 06:00 såvida inte du har samhällsviktigt jobb.
Noll nöjeskonsumtion tillåten under denna period.
Inga sammanskomster tillåtna över huvud taget.
Kännbara böter för övertramp.

Osv.

Bara ett axplock. Finns hur mycket som helst man kan göra. En brutal månad i utbyte mot maximal suppression.
Ska de skjuta skarpt också om det kniper?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in