Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Tre saker: 1. De moderater som brukar stötta L vänder inte tillbaka. 2. De moderater och sossar som gått till SD är kvar. 3. Framöver finns det en potential för M och SD att ta 4 till 6 procent av S. Här tror jag M är vinnaren för nu kommer det mest att talas ekonomi.
Svar på punkt 3.
Nja tror det kommer talas om kriminalitet, invandring, EU (mycket som händer inom unionen nu), ekonomi och välfärd (hur man prioriterar skattepengarna dvs ej bistånd o dylikt).
Alla dessa gynnar SD förutom ekonomi, men nu när börsen stabiliserats något tror jag inte denna fråga är lika aktuell för man hör inte lika mycket om det på nyheterna. Nu hör man om galna protester som skapar kaos i samhällen och enligt polisen kommer denna sommar vara ovanligt rå så förvänta er att kriminaliteten/invandring kommer i fokus igen. Speciellt när Corona i princip dött i media förutom när man talar om hur dåligt regeringen skött det och dödar våra äldre. Sjukvård och äldrevård tror jag mer är frågor som gynnar SD än M när det kommer till Socialdemokratiska väljare.
Sen får du ha i åtanke att rösta M för en Socialdemokrat nog är betydligt svårare än SD som ligger närmare för en knegare. M har fortfarande stämpeln som välfärdsförstörare, detta hör man från gamla knegare inom industrin som fortfarande röstar S. Det såg vi när SD blev störst parti och sög ut väljare från S.
Så jag tror SD kommer ta mer än M, precis som innan Corona, hoppas det åtminstone.
Edit: glömde LAS med, vilket kommer gynna SD/V om S sviker.