Citat:
Ursprungligen postat av
fredag2010
Det skulle vara helt i linje med gällande lagstiftning sedan SFS 2020:162. Tydligen verkar du nu förstått detta eftersom du efter ett antal inlägg valt att formulera om dig till "i enlighet med praxis"
Nej, det skulle inte vara i enlighet med gällande lagstiftning. Varför det inte skulle vara det har jag redan förklarat:
Citat:
Ja, polisen har fel. Praxis och mängder med prejudicerande rättsfall visar att polisens rätt att upplösa demonstrationer är kraftigt begränsad.
Som sagt, mötes- och demonstrationsfriheten och även proportionalitetsprincipen går före. Precis på samma sätt som det är orimligt att polisen skulle omhänderta dig för att du går mot röd gubbe är det orimligt att polisen skulle upplösa en fredlig demonstration med fler än 50 deltagare.
Jag förstår att det är jobbigt för paragrafryttare och stövelslickare att svensk polis inte gärna bankar på demonstranter. Själv är det något jag är glad över.
Ja, jag har lutat mig mot exakt samma argument under hela diskussionen; praxis och mängder med prejudicerande rättsfall.
Intressant att du i det inlägget kallar mig för ett troll samtidigt som du lipar över att jag insinuerade att du var obildad.
"Mitt tips - Försök hålla dig till sakfrågan utan barnsliga gliringar, så bidrar även du till ett bättre debattklimat. "