2020-06-04, 18:23
Medlem
Självklart har vårdnadshavare ansvar till barnet är 18 men man har även försörjningsplikt så länge "barnet" går på gymnasiet.

Huruvida socialen var involverad ska jag låta vara osagt men jag tror de var insatta i viss problematik eftersom Wilma inte bodde hos någon av sina föräldrar.

Kom även ihåg att hon bodde faktiskt hos en vuxen person och det kanske räckte för socialen.

Sexuellt umgänge är 15 år i Sverige så jo, de hade en laglig relation. Olämpligt kanske men helt laglig.

Citat:
Ursprungligen postat av breatheintheair
En ärlig fråga inget påhopp eller anklagelse men jag undrar - har inte vårdnadshavarna ansvar tills barnet är 18? Ska se till att skolan sköts till man är 16 men sedan då?
Åldersskillnaden betyder ju endel eftersom han var vuxen och hon var tonåring barn med outvecklad konsekvens tänk med en 20åring. (i vanliga fall är mognare ) Är det lagligt att dom får ha sexuellt umgänge? Han fick det att se tryckt ut med manipulation men faktum är att hon hoppade av skolan. Var inte soc inblandade alls?
Hade dem reagerat mer om hon använde droger?
Jag vet det låter kallt att skriva detta men så här är det ju och systern säger att modern inte har moders instinkter.

Detta får inte hända igen! Unga flickor kan läsa och förstå vad som hänt men kärlek kan förblinda och speciellt när man inte har erfarenhet .

Men kan inte sätta mig in i hur det var jag förstår att kärleken till W var där och djup från familjen och ungdomar har en stark rebellisk vilja som är svår.

Manipulation är svårt och fruktansvärt. Lider med hennes familj verkligen och jag hoppas jag inte lät hemsk och osympatisk men kände att det måste diskuteras hur det kan hanteras för myndigheter och människor runt omkring, hur ska dom kunna hjälpa och kan man bryta manipulation innan det blir försent.
Citera
2020-06-04, 18:33
Medlem
Det är nog Wilma s handtryck
Citera
2020-06-04, 18:41
Medlem
seaman69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Det verkar idiotiskt att spara ett stort huvud som trofé. Visst en klocka, armband, ring, hand, ett finger eller en tå kan jag kanske försöka att förstå. Men ett helt huvud, som dessutom ligger i en väska med hjul.

Trofé är nog fel ord, de vill fortfarande känna att offret är i deras våld att behålla kroppen i sin närhet är ett sätt för dom att fortfarande känna makt över sitt offer och att offret inte kan göra något åt saken. Dom är ute efter förnedringen och att härska över någon så långt det bara är möjligt, hade han inte behållt något hade den personen inte längre varit i hans våld och ett vakuum hade uppstått offret är borta och nu har psykopaten ingen att trycka ner längre.

Teorin om att han ville göra sig av med huvudet utanför uddevalla på en mer svåråtkomlig plats så att personen inte hittas och han kommer undan låter också troligt
Citera
2020-06-04, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaman69
Trofé är nog fel ord, de vill fortfarande känna att offret är i deras våld att behålla kroppen i sin närhet är ett sätt för dom att fortfarande känna makt över sitt offer och att offret inte kan göra något åt saken. Dom är ute efter förnedringen och att härska över någon så långt det bara är möjligt, hade han inte behållt något hade den personen inte längre varit i hans våld och ett vakuum hade uppstått offret är borta och nu har psykopaten ingen att trycka ner längre.

Teorin om att han ville göra sig av med huvudet utanför uddevalla på en mer svåråtkomlig plats så att personen inte hittas och han kommer undan låter också troligt

Håller med till 100%
Vill lägga till att han kan fått eller redan hade fascination för döden.
Att känna makt över att han tog livet ifrån henne.

Att inget hände via myndigheter är oförlåtligt . Hur kan man tro att detta är bra för hennes självständighet oavsett. Men lättare för soc om allt är klart och någon betalar. Mindre pappersarbete.
Dem ska va pedagogiska och missa hans beteende?
Inte förvånad, väldigt besviken.
Citera
2020-06-04, 19:01
Medlem
allt.o.ingets avatar
Den här killen förnekar värre än Peter Madsen som åtminstone ändrade sin historia i takt med att nya bevis dök upp. Här är det förnekelse rakt igenom oavsett bevis. Om han åtminstone kunde skylla på något sånär trovärdigt, typ minnesförlust pga psykos eller något. Att förneka något man bevisligen har gjort är att begå gärningen om och om igen
Citera
2020-06-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blixtenssommarlov
Kan man verkligen utesluta alla andra misstänkta då. Tycker det finns så många hål i den här i historien och konstigt sätt man valt att vinkla sitt försvar på. Samt bara en sådan sak som att Wilma inte hade träffat sin syster sedan 2018 och ändå är hon ett utav huvudvittnena

Det står i förhör med systern att de träffades så sent som på söndagen 4 dagar innan då man tror att mordet ägt rum.
Citera
2020-06-04, 19:07
Medlem
Var tejpen satt runt om över folien? Kan då någon ha hjälpt T hålla huvudet medan han tejpar runt om. Antar det inte är så lätt göra det själv. Det beror ju lite på var handavtrycken satt. Känns hemskt bara sätta detta på pränt.
Han säger att han inte lämnade lägenheten på flera dagar. Tycker jag har läst att han var ute på lördag förmiddag.
Citera
2020-06-04, 19:09
Medlem
Har man sökt längs grusvägarna omkring Bjursjön. Vet att man sökt med dykare i Bjursjön men tänker på att det finns många småvägar där utan några hus i närheten. Även ett område han kan ha känt till om han är uppväxt vid Hovhult. Om jag förstår det rätt är det där hans pappa bodde..

Småvägar leder även från bjursjön till Normannerödsvägen. Vet inte om de är farbara med bil men finns på kartan iaf.

Tänker att detta kan vara ett troligt område och att man bör utgå från grusvägarna och söka 50 meter in eller nått.

Har frågat innan men någon som vet om fynden vid Normannerödsvägen (brända skor) var kopplade till fallet eller ej?
Citera
2020-06-04, 19:11
Medlem
CzeLiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blixtenssommarlov
Kan man verkligen utesluta alla andra misstänkta då. Tycker det finns så många hål i den här i historien och konstigt sätt man valt att vinkla sitt försvar på. Samt bara en sådan sak som att Wilma inte hade träffat sin syster sedan 2018 och ändå är hon ett utav huvudvittnena? På frågan, han är farlig, kan du ge några exempel på det "Han tvingar folk att åka bil utan säkerhetsbälte"

När man läste i tidningarna i början när Wilma var försvunnen, var det inte så att det var hennes pappa och styvmamma som främst var engagerade då? Jag fick känslan av att hon inte hade å bra relation med sin mamma? Och sedan, framstod inte hon som hysterisk när hon kastade sig omkring i deras lägenhet för att leta efter Wilma. Hon tittade under sängen t ex och drog konstiga slutsatser? Vem gör så?
Med tanke på att det inte fanns någon historia om att han vart våldsam eller liknade tidigare, så fanns det väl också ingen egentlig misstanke om att han skulle vara farlig? Han psykade henne, ord ifrån en 17 årig tjej som bråkat med sin pojkvän?!

Systern och flera andra anhöriga berättar om hur Wilma dom senaste dagarna (veckan) försökt fixa pengar. Samt att pojkvännen använt droger. Är det utom rimliga tvivel om att det inte finns en hotbild som är knark relaterad. Och att man sedan "placerat" Wilmas huvud i Ts lägenhet? Han kan inte berätta vad han vet då han själv kommer att bli dödas i så fall, bättre att bli dömd för mord med livet i behåll?

I början rapporterade också tidningarna om att man undersökte avloppet i Ts lägenhet för att se om man kunde hitta blodrester. För mig verkar det då helt orimligt att innan man börjar öppna avlopp och liknade så har man inte kollat igenom garderoberna i lägenheten?

Och vad skulle syftet vara att spara huvudet när resten av kroppen är borta? Hur kunde det dröja så lång tid innan man hittade i lägenheten? Hade det funnits där så hade garanterat hundarna markerat, eller?
Vad skulle anledningen vara till att han dödade Wilma just denna gången. När som gjort slut och flyttat ut flera gånger tidigare utan att det uppståt något fysiskt. T har t o m kontaktat Ws pappa för att hämta henne. Om man råkade döda henne, fick panik och skulle göra sig av med kroppen fine, men spara huvudet?

Självklart kan man inte utesluta att han fått hjälp helt. Kanske behöll han huvudet för sitt kontrollbehov, så han visste vart nått var men resten av delarna gömde någon annan och han kan därför säga sanningsenligt att han inte vet vart dem är eller liknande.

Undrat lite över varför inte hund markerade garderob med men vet inte när likhunden var där, före eller efter, dock har ju en likdel legat där i vilket fall. Men den markerade vind, känns som att man vill leta mer på vind i påsar, under saker i påsar och grannars förråd.

Tror det med bältet i bilen sades i samband med att hon inte fick ha det för att hon skulle tex sugs av honom när han körde och ville hon inte det sa han att hans ex alltid gjorde det osv.

Det är väl självklart att hon är "hysterisk" hennes dotter är ju borta, även om de inte hade jätte bra kontakt under perioder av livet så verkade det som att hon hade försökt börja bättra på det och så försvann hon. Man kan ju veta eller känna att någon är farlig, utan att det kommit fram historier som visar att han är det.

Att han psykad henne förstod jag är ord av andra där W har frågat om saker han gjort och sagt och de sammanfattar många saker genom att säga att han psykade henne.

Tror inte många dealare skulle gå så långt som att stycka någons flickvän, iaf inga jag känner eller vet om.
Visst dem kanske hade grovt misshandlat personen som var skyldig pengar men inte gått till att mörda och stycka närstående.
Det är nog mest på film eller möjligtvis riktigt grova kretsar, och då hade de nog känt till att T varit i kontakt med dem.
Citera
2020-06-04, 19:17
Medlem
Jafattars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFLife
Ni som tror T är oskyldig och någon annan har utfört dådet.
Hur kommer det sig att han inte märkt av allt blod i lägenheten ? För att någon hann döda W och städa innan han kom hem ?

Han har ju enligt egen utsago varit hemma sen hon försvann och lär ju sett dessa spår.

Om nu Stålmannen utförde brottet och hann städa undan allt, borde inte T inte anmält inbrott då kuddar och kläder försvunnit och W inte hade någon nyckel.

Använd lite logik snälla.
Håller helt med.
En detalj jag uppmärksammat är att täcket låg under väskan i garderoben.
I sängen var det bara underlakan och kuddar under överkastet.
Borde inte T saknat sitt täcke när han gick och lade sig?
Citera
2020-06-04, 19:20
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafattar
Håller helt med.
En detalj jag uppmärksammat är att täcket låg under väskan i garderoben.
I sängen var det bara underlakan och kuddar under överkastet.
Borde inte T saknat sitt täcke när han gick och lade sig?
Ett täcke låg i soffan (troligen sängtäcket), och täcket i garderoben var ett gästtäcke.
Citera
2020-06-04, 19:20
Medlem
Nu kommer den är ni redo ?

Varför är det ingen som ställer sig frågan hur poliser som plockar upp en okänd man på E4 besluta sig för att inte följa personen hela vägen hem upp till dörren.

Tänk er om polisen varit mer intresserade av att lösa brott och konstiga händelser. Haft det här lilla drivet som man kan se hos vissa.

Att dem då i samma veva helt enkelt följer denna person hem baserat på dessa konstiga händelser och vill besluta om att titta hur personens levnadsvillkor faktiskt är.

Och i detta ögonblick faktiskt stampat in i den största blodpölen i en lägenhet under hela svensk historia.

Tanken har slagit mig så många gånger när jag läst hela FUP när det blev offentligt.

Hur kan man som polis som plockar upp en man sent på kvällen lerig och blodiga händer inte kunnat ta beslutet om att kika hemma hos denna individ är för mig helt ologiskt och fruktansvärt o professionellt.

Tänk er om dessa poliser gått upp till lägenheten denna kväll. Och fått se hela scenen av händelsen. Man hade inte längre haft några tvivel inga rum för frågor utan endast svar på sak.

Om du frågar mig när jag läser igenom allt så fråga er själva hur hade de sett ut om dessa två poliser faktiskt skötte sitt jobb och gick upp till Tishko denna fredag.

Varför ställer ingen frågan till polisen om varför dem ej följde den åtalade upp till hans lägenhet? Och jag vill inte höra att dem tankade bilen. För det är bara löjligt. Fattar ni vilken skam dessa poliser måste ha i kroppen om att veta om att de kunde ha gått upp till lägenheten och fått svar PÅ HELA HÄNDELSEN. Sett kroppen, blodet, a tanken är avskyvärd.

PS:Om ni undrar en annan sak kolla på vilka föremål man tagit in under denna utredning så finns det allt ifrån Japansk ryggsåg till yxa. Dessa föremål har hittats utanför tishkos jobb i skogen. De finns längst ner typ i FUP där dem går igenom allt man tagit in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in