2020-06-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Ni ältar att det är skandal att det tillåts en demonstration utomhus, men ni skriker er inte blå att stänga Gekås där folk hänger på¨varandra i kassan.

Dubbelmoralen i detta land är absurd.

Vilka är ”ni” och vad har jag med Gekås att göra???
Väldigt snurrigt inlägg.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hur man än vrider och vänder på det är det 3000 fler som har dött i Iran än i Sverige, det är 3000 fler familjer som har förlorat någon man älskar. Jag tror inte dom sitter och tänker, men vad fan vi har det i alla fall bättre än Sverige per capita.

Det är ju naturligtvis sant. Men min undran är varför endast 8000 dör i ett tätbefolkat land som Iran?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag ser frustration, inte en chans att påverka som även jag lider av men som tur var så är jag en vanlig svenne.
Boken kommer att heta lite kort: "Pandemi i Sverige 2020", ingen nämnd och ingen dömd.
Men jag är på Björns sida sedan början.
Det kan ju kanske vara så att Björn Olsen inte bjuds in till expertgrupper, hedersuppdrag och officiella sammanhang, för att han har en tendens att trampa folk på fötterna i frågor där han inte är experten?

Jag menar det inte för att raljera, utan för att det faktiskt kan vara så. Man måste ju vara bra på att samarbeta, och kunna hörsamma andra människors högre expertis i dennes ämnesområde, för att fungera i såna sammanhang.
Citera
2020-06-03, 23:01
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att Ebola smittade i kluster i Sierra Leone ska tydligen ha varit:

1) Det var fortfarande en liten smitta. Som spred sig kring det fåtal som hade det.

2) Ebola är inte så smittsamt, utan smittar på sätt som gör att man sällan smittar främlingar. Det smittar genom kontakt med avföring eller kräk från en svårt sjuk person. Så det var egentligen bara nära familj som smittades + smitta på sjukhus och begravningar.

Man kan ju tänka sig att 1) när COVID är en liten smitta i början så är det fortfarande i kluster. Men den egenskapen försvinner ju rätt snabbt när tiotusentals personer är smittade i samma stad.

Och angående 2).. oavsett om man älskar eller hatar Anders Tegnell så kan vi väl vara överens om att COVID-19 verkar smitta utanför det egna hushållet? Det är ju t.o.m. Tegnell-hatarna som hårdast driver frågorna om asymptomatisk smittspridning, smitta på uteserveringar, genom dörrhandtag, munskydd i kollektivtrafik osv. All den här smittan är ju icke-kluster smitta.
Ebola smittar väl genom kontakt med blod också? Känns inte super smittsamt om den bara smittar genom kräk och avföring...
Citera
2020-06-03, 23:04
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Att Ebola smittade i kluster i Sierra Leone ska tydligen ha varit:

1) Det var fortfarande en liten smitta. Som spred sig kring det fåtal som hade det.

2) Ebola är inte så smittsamt, utan smittar på sätt som gör att man sällan smittar främlingar. Det smittar genom kontakt med avföring eller kräk från en svårt sjuk person. Så det var egentligen bara nära familj som smittades + smitta på sjukhus och begravningar.

Man kan ju tänka sig att 1) när COVID är en liten smitta i början så är det fortfarande i kluster. Men den egenskapen försvinner ju rätt snabbt när tiotusentals personer är smittade i samma stad.

Och angående 2).. oavsett om man älskar eller hatar Anders Tegnell så kan vi väl vara överens om att COVID-19 verkar smitta utanför det egna hushållet? Det är ju t.o.m. Tegnell-hatarna som hårdast driver frågorna om asymptomatisk smittspridning, smitta på uteserveringar, genom dörrhandtag, munskydd i kollektivtrafik osv. All den här smittan är ju icke-kluster smitta.

Javisst är den inte det, klustersmitta är områden med smittade som man kan eventuellt isolera. Den resan gick för länge sedan för S-holm men inte för övriga landet så därför är det viktigt att fortfarande att vara på sin spets om nya smittade och isolera dessa.

Det är inte svårare än så.
Citera
2020-06-03, 23:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Sveriges strategi har ju liksom varit uppbyggd kring att folk ska ta ansvar och följa specifika riktlinjer - och tydligen har det ju inte fungerat. Svenskarna har ej klarat det och då skyller man istället hela jävla pandemin på en enda person. Rubbat. Jag kan inte förstå det.

Man får tycka att myndigheter och regering agerar fel, tar fel beslut osv, men personfixeringen är så obehaglig.
Den som valt strategin är ansvarig. När man väljer strategi måste man väga in om folk kommer följa rekommendationer. Då kan man t ex fundera över om folk håller hastighetsgränser, som faktiskt är LAG och inte bara en rekommendation. Svaret är nej. Därför landar man direkt i att en strategi som bygger på rekommendationer inte kommer fungera.

Den som valt strategi har antingen inte gjort en korrekt analys eller låtit bli att göra någon analys alls. Den som valt den felaktiga strategin är alltså att lasta, inte människor som beter sig som människor kan förväntas bete sig.

I Spanien infördes utegångsförbud som militären såg till att det efterlevdes. Där gjorde man en korrekt utvärdering av hur folk skulle förhålla sig till rekommendationer.
Citera
2020-06-03, 23:05
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Se det fetmarkerade.

Jag raljerar verkligen inte. Jag är gravallvarlig och faktiskt lite skakad över hur accepterat det tycks vara att äldreomsorgen får bedrivas på ett passivt sätt. Det talades om vikten att vara proaktiv i denna trådes tidiga skede.

Du menar på fullt allvar att äldreomsorgen måste avvakta beslut om lämpligheten att skydda boende och personal och att du accepterar det? Det måste de inte alls, men givetvis är det ju bekvämt att inte behöva ta fullt ansvar för det uppdrag man har.

Det sitter en rad högt uppsatta personer inom varje kommuns äldreomsorg med löner mellan 60 och 80000. Det enda de gör är att vara otillgängliga och ha möten med varandra om sådant som de hela tiden ändrar. Omorganisationerna avlöser varandra och personalen hinner knappt landa innan det är dags igen. Några faktiska utvärderingar om hur verksamheten går eller vad som ska göras vid en kris finns aldrig på agendan.

Naturligtvis är de regeringar och politiska företrädare i Riksdagen som låtit det bli så här ansvariga på ett plan, men de har inte verksamhetsansvaret. Med verksamhetsansvaret följer att vidta de åtgärder som krävs för att boende ska få behov tillgodosedda och att de ska känna sig trygga samt ha en värdig tillvaro.

Munskydd, syrgas och fan och hans moster kan inte friskrivas från ansvariga inom äldreomsorgen. De borde själva i tid ha lyft dessa frågor i stället för att ägna sig åt navelskåderi.

Självklart måste omsorgen följa de riktlinjer, regler och rekommendationer som finns och utfärdas. Eller är du av annan mening eftersom du skriver att de inte ska behöva någon som berättar för dem vad de ska göra?

Det har frågats, fått svar från myndigheter som är ansvariga för att ge rätt svar. Men det är inte de myndigheter som gett kritiserade riktlinjer som du kritiserar, utan de som följer de råd som de får?

För övrigt är jag helt ense med dig om chefernas oduglighet.
Citera
2020-06-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Säger du samma sak när Anders Tegnell yttrar sig om någonting som ligger utanför det rent medicinska området?
Som vad, menar du?
Citera
2020-06-03, 23:07
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ni ältar att det är skandal att det tillåts en demonstration utomhus, men ni skriker er inte blå att stänga Gekås där folk hänger på¨varandra i kassan.

Finns det svenskar som vallfärdar till Ullared i dessa tider? Är det dessutom så illa att det uppstår trängsel i nämnda inrättning?

Citat:
Dubbelmoralen i detta land är absurd.

Dubbelmoral är det ifall samma individ som invänder mot protesten, även försvarar att köpcentra håller öppet.
Citera
2020-06-03, 23:10
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Det kan ju kanske vara så att Björn Olsen inte bjuds in till expertgrupper, hedersuppdrag och officiella sammanhang, för att han har en tendens att trampa folk på fötterna i frågor där han inte är experten?

Jag menar det inte för att raljera, utan för att det faktiskt kan vara så. Man måste ju vara bra på att samarbeta, och kunna hörsamma andra människors högre expertis i dennes ämnesområde, för att fungera i såna sammanhang.
Där kom den. ”Samarbetssvårigheter”.
Det brukar heta så när nån blir för obekväm, en riktig klassiker.

Är det nån som inte verkar kunna lyssna på andra så är det din idol AT. Karln avfärdar ju allt, och jag är övertygad att han - omgiven av ja-sägare - fullständigt dominerar sin omgivning.
Du är ju sjukligt besatt vid AT - stalkervarning på dig.
Citera
2020-06-03, 23:10
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:

Absolut, men klarar man inte det så blir man inte en Professor heller, sedan kan väl tiden göra saker och alla är inte likadan efter typ 10år, man växer även som Professor och de bästa är de som lämnat alla regler och Björn är i mina ögon en person som talar om vad han tycker och jag håller med han.
Citera
2020-06-03, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ebola smittar väl genom kontakt med blod också? Känns inte super smittsamt om den bara smittar genom kräk och avföring...
Jovisst, blod också. Men det är ju inte så ofta man kommer i kontakt med främmande människors blod.

Ebola är inte speciellt smittsamt. Framför allt är det ganska enkelt att identifiera vem som har Ebola, och att ta åtgärder för att inte bli smittad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in