2020-06-03, 22:51
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker det är pajjigt av honom att uttala sig om det. Inte minst eftersom han använder uttryck som ”hål i huvudet”, ”fuck you” och ”tjänstefel”, som att det var Anders Tegnells jobb att skingra folksamlingar. Björn Olsen är faktiskt professor i medicin.

Hade han haft lite akademisk värdighet så hade han svarat nåt i stil med ”Det är givetvis dåligt ur smittspridningssynpunkt när så många människor samlas på en och samma plats”, eftersom hans kompetensområde slutar där.

Det blir mer och mer uppenbart att han inte längre yttrar sig som medicinsk expert. Han är en linslus som vill synas och höras och väcka känslor genom att ha starka privata åsikter. Kanske som ett sätt att göra reklam för sig själv som författare, och hans bok ”pandemi”. Snart kommer han väl börja sälja privata föreläsningar, och lansera sig som pandemins svar på Johan Rockström.

Jag ser frustration, inte en chans att påverka som även jag lider av men som tur var så är jag en vanlig svenne.
Boken kommer att heta lite kort: "Pandemi i Sverige 2020", ingen nämnd och ingen dömd.
Men jag är på Björns sida sedan början.
Citera
2020-06-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ingen orsak.

Ang. covid vet jag faktiskt inte, tycker den uppvisar element av båda två, men det är bara min personliga gissning.
Att Ebola smittade i kluster i Sierra Leone ska tydligen ha varit:

1) Det var fortfarande en liten smitta. Som spred sig kring det fåtal som hade det.

2) Ebola är inte så smittsamt, utan smittar på sätt som gör att man sällan smittar främlingar. Det smittar genom kontakt med avföring eller kräk från en svårt sjuk person. Så det var egentligen bara nära familj som smittades + smitta på sjukhus och begravningar.

Man kan ju tänka sig att 1) när COVID är en liten smitta i början så är det fortfarande i kluster. Men den egenskapen försvinner ju rätt snabbt när tiotusentals personer är smittade i samma stad.

Och angående 2).. oavsett om man älskar eller hatar Anders Tegnell så kan vi väl vara överens om att COVID-19 verkar smitta utanför det egna hushållet? Det är ju t.o.m. Tegnell-hatarna som hårdast driver frågorna om asymptomatisk smittspridning, smitta på uteserveringar, genom dörrhandtag, munskydd i kollektivtrafik osv. All den här smittan är ju icke-kluster smitta.
Citera
2020-06-03, 22:54
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Bekräftar en kinesisk rapport från mars om vem som insjuknar i smittan. Inressant att det börjar komma ett flertal studier.
Ja jag vet. Det finns en till från New York. Så tre stycken omfattande studier som pekar på samma sak. Blodgrupp 0 är den nya adeln
Citera
2020-06-03, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ju mer jag tänker på det - desto sjukare är det.

Vad har hänt? En svart man omkommer i samband med ett polisingripande på andra sidan jordklotet. Frånsett att det säkerligen fanns någon anledning för ingripande, så har det säkert förekommit övervåld från polisens sida. Mannen omkommer tragiskt.

Samtidigt har vi i detta land 5000 personer som omkommit i Covid 19. Vi har en sjukvård som går på knäna. Vi har 50 tusen uppskjutna operationer. Vi har tusentals som behöver rehab behandling efter svår infektion. Vad väljer då folk att göra? Jo, man väljer att massamlas på Sergels torg för en manifestation för temat "black lives matter". Varför bryr sig ingen om de gamla som omkommit här i Sverige? Varför bryr sig ingen om de utsatta grupperna med underliggande sjukdomar som inte skyddas? Varför demonstrerar ingen för den vårdpersonal som fått sätta livet till i sin kamp att rädda andra? Varför är just denna belastade svarta man på andra sidan jordklotet värd att demonstrera för?

Intressant samtidsfenomen: masspsykosens skepnader. Vad är det frågan om? Var är "folkvettet"?
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tycker inte att det går så dåligt för Iran. För ett land med 82 miljoner invånare så har de inte så många döda, endast 8000 stycken. Sverige är ju snart uppe i 5000 döda och med endast 10,5 miljoner invånare.

Kanske är förklaringen att Iran inte har äldreboenden? Iranska äldre bor hemma i generationsboenden där de sköts av släkten istället för okända undersköterskor?

Kolla kurvan, de är på väg mot en ny högre topp. Har inte sett denna kurva i något land tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Alla oppositionspartier valde att hålla tyst. Antagligen var det ett beslut de fattade med regeringspartierna. Ungefär som Per Albin fick svenska partier att hålla tyst under 2 världskriget.
Även tystnad är ett godkännande. Då håller det inte med att komma och gny i efterhand.
Citera
2020-06-03, 22:56
Medlem
Ny studie visar att barn kan vara lika smittsamma som vuxna.
Det finns inget belägg för att kunna påstå att barn inte är smittsamma.

Då kan man undra varför FHM valde att hålla skolorna öppna?!
Iden kunde inte vara att vårdpersonalen behöver lämna in sina barn. I så fall väldigt dum ide.

https://virologie-ccm.charite.de/fileadmin/user_upload/microsites/m_cc05/virologie-ccm/dateien_upload/Weitere_Dateien/Charite_SARS-CoV-2_viral_load_2020-06-02.pdf
Citera
2020-06-03, 22:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker det är pajjigt av honom att uttala sig om det. Inte minst eftersom han använder uttryck som ”hål i huvudet”, ”fuck you” och ”tjänstefel”, som att det var Anders Tegnells jobb att skingra folksamlingar. Björn Olsen är faktiskt professor i medicin.

Hade han haft lite akademisk värdighet så hade han svarat nåt i stil med ”Det är givetvis dåligt ur smittspridningssynpunkt när så många människor samlas på en och samma plats”, eftersom hans kompetensområde slutar där.

Det blir mer och mer uppenbart att han inte längre yttrar sig som medicinsk expert. Han är en linslus som vill synas och höras och väcka känslor genom att ha starka privata åsikter. Kanske som ett sätt att göra reklam för sig själv som författare, och hans bok ”pandemi”. Snart kommer han väl börja sälja privata föreläsningar, och lansera sig som pandemins svar på Johan Rockström.

Säger du samma sak när Anders Tegnell yttrar sig om någonting som ligger utanför det rent medicinska området?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voivodina
Kan någon förklara mig vad Tom Britton sa på Aktuellt? Han är matematiker men vill inte prata om siffror längre eftersom han har fel i de flesta beräkningar. Däremot är han ganska säker på att smittspridningen kommer att påverkas av hur vi reser i sommar...

Han får alltså lön för det han gör om dagarna? Han såg rätt svettig ut, det börjar bli jobbigt nu.

Såg intervjun nu med Tom Britton och egentligen så säger han inget alls som inte jag redan kunde ha sagt. Killen är professor i matematik men talar inget om matematiska smittkurvor.

Däremot berättar han att om stockholmare åker till Gotland och går på discon, ja då kan gotlänningar också bli smittade i högre grad.

Vilket skämt - och detta betalar vi för!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Sveriges strategi har ju liksom varit uppbyggd kring att folk ska ta ansvar och följa specifika riktlinjer - och tydligen har det ju inte fungerat. Svenskarna har ej klarat det och då skyller man istället hela jävla pandemin på en enda person. Rubbat. Jag kan inte förstå det.

Man får tycka att myndigheter och regering agerar fel, tar fel beslut osv, men personfixeringen är så obehaglig.

Jag håller med dig om att det är att göra det för lätt genom att skylla på en person.
Delar din uppfattning.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Intressant samtidsfenomen: masspsykosens skepnader. Vad är det frågan om? Var är "folkvettet"?

Har det någonsin funnits? Blev ju i vart fall väldigt tydligt idag
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Skrev jag inte vad jag tyckte?

Vad gäller munskydd och övrig skyddsutrustning så gick Folkhälsomyndigheten ut och sa att det skulle gå ut med nya rekommendationer - som är just deras uppdrag att göra - angående skyddsutrustning i sjukvård och omsorg.
Sen kom Arbetsmiljöverket och fastställde att munskydd och visir ska vara obligatorisk skyddsutrustning efter att Serafen skyddsstoppat arbetet. För att senare under press från SKR delvis ta tillbaka och mena att beslutet endast gällde Serafen, och sedan radera dokument och e-post ur arkiv och diarium för att ytterligare tillmötesgå SKR inför överklagandet.

Arbetsmiljöverket har rätt och skyldighet att besluta i sådana här ärenden. och Folkhälsomyndigheten att ge rekommendationer.
Och du raljerar om att äldrevården ska göra som de själva tycker utan att "någon ska berätta för dem" hur de ska göra?
Vi har ett system för hur sådant här ska hanteras, och i det ingår bland annat dessa myndigheter och rättsinstanser.
Det är verkligen inget som äldrevården och kommunerna ska besluta om på egen hand.

För att inte tala om testningen av anställda, eller socialstyrelsens regler för vilka som ska hållas borta från sjukvård.

Se det fetmarkerade.

Jag raljerar verkligen inte. Jag är gravallvarlig och faktiskt lite skakad över hur accepterat det tycks vara att äldreomsorgen får bedrivas på ett passivt sätt. Det talades om vikten att vara proaktiv i denna trådes tidiga skede.

Du menar på fullt allvar att äldreomsorgen måste avvakta beslut om lämpligheten att skydda boende och personal och att du accepterar det? Det måste de inte alls, men givetvis är det ju bekvämt att inte behöva ta fullt ansvar för det uppdrag man har.

Det sitter en rad högt uppsatta personer inom varje kommuns äldreomsorg med löner mellan 60 och 80000. Det enda de gör är att vara otillgängliga och ha möten med varandra om sådant som de hela tiden ändrar. Omorganisationerna avlöser varandra och personalen hinner knappt landa innan det är dags igen. Några faktiska utvärderingar om hur verksamheten går eller vad som ska göras vid en kris finns aldrig på agendan.

Naturligtvis är de regeringar och politiska företrädare i Riksdagen som låtit det bli så här ansvariga på ett plan, men de har inte verksamhetsansvaret. Med verksamhetsansvaret följer att vidta de åtgärder som krävs för att boende ska få behov tillgodosedda och att de ska känna sig trygga samt ha en värdig tillvaro.

Munskydd, syrgas och fan och hans moster kan inte friskrivas från ansvariga inom äldreomsorgen. De borde själva i tid ha lyft dessa frågor i stället för att ägna sig åt navelskåderi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in