2020-06-03, 21:18
Medlem
joffrey.baratheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag undrar vad läkare, sjuksköterskor och undersköterskor som har kämpat i princip dygnet runt i månader med denna pandemi tycker om kvällens demonstration. Ja, den är viktig men vi är för i helvete i en pandemi. Polisens enda jobb är att sära på folk och inte ens det kan dem göra.

Björn Olsen har helt rätt. Sverige och dess myndigheter är riktigt jävla mellanmjölk. Ingen vågar sätta ner foten. Jag undrar innerligt var denna mentalitet kommer ifrån. Är vi så fredsskadade?

läkarna drar in storkovan. syrrona går in i väggen ala mach 3.
Citera
2020-06-03, 21:19
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ett parti som inför strikt straffrättsligt ansvar för inkompetenta tjänstemän och politiker.

Det partiet får min röst nästa gång! Man är överjävligt less på att se folk komma undan med vilka hemskheter som helst, så länge de är i toppen av samhället. Medan vanligt, hederligt folk skall jagas och lagföras för minsta misstag.

Tyvärr är det så i dagens Sverige. Ha en skatteskuld och du jagas till månen. Ta felaktiga myndighetsbeslut som innebär död för andra, ja då får du ett bättre jobb i slutändan.

Undrar vad Corona-Bob Tegnell får för toppjobb i slutändan av denna kris?
Citera
2020-06-03, 21:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Kul för yngre killar som blir sjuka...

"Coronavirus may damage testicles without entering cells, study finds
Analysis of patient samples from Wuhan shows virus caused ‘ballooning changes’ and damage to cells that produce sperm
Researchers believe this could have been the result of the virus binding to an enzyme on the cell surface"

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3087427/coronavirus-may-damage-testicles-without-entering-cells-study
Citera
2020-06-03, 21:21
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/dystra-besked-om-vaccin-mot-covid-19

one down
Citera
2020-06-03, 21:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Norra Italien har i princip uppnått folkimmunitet. Bergamo va först vad jag läst

Gå till Lombardiets kyrkogårdar, och fråga huruvida hyresgästerna är nöjda med sin flockimmunitet.

En sak är säker: kyrkogårdarnas invånare behöver aldrig mer bekymra sig för sjukdomar.

Citat:
Jag provar nu, efter att ha gått din kurs.

Det ser ut att ha gått alldeles utmärkt.
På samma sätt kan du göra med andra sorters formateringar av texten. Eller ta hjälp av verktygsknapparna ovanför fönstret där du skriver svar.
Men tänk på att verktygsknapparna kan inte ge dig koderna som refererar ett citat till ett specifikt inlägg. För att få med koderna, så får man ägna sig åt att klippa och klistra.
Citat:
Dock tar det ganska lång tid för mig, får se om jag gör det till en vana. Jag är van att skriva lite snabbare, otålighet är en brist hos mig.

Prova dig fram och låt det ta tid. Jag tänker att det är en fördel att skriva inlägg som är bekväma att läsa. Tyvärr har jag svagheten att jag inte lyckas uttrycka mig kortfattat.

Citat:
Jag läser bara mycket men tack! Är också upprörd, dock blir det ofta bortviftat av en del motdebattörer. "Känsloargument" anses fult av en del, jag vet inte varför.

Känsloargument är farliga, såvida känslorna utnyttjas till vifta bort kritiskt tänkande.

När jag uttrycker åsikter om känsliga saker, såsom invandring, så är det lätt att få svar som handlar om "dålig syn på människor". Exempelvis kan man få höra: "du anser att svarta barn är mindre värda än vita barn". Det blir lätt hetsigt. Ifall jag skulle få chansen att föra ett djupare resonemang med godhetspredikanterna, så tror jag att många av godhetspredikanterna skulle visa sig ha mycket sämre moral än jag.

Citat:
Utan känslor skulle jag inte vilja vara. Förhoppningsvis utesluter inte känslobaserade argument även argument som bygger på logik, sunt förnuft och fakta.

Just precis. Det ena utan det andra, kan sluta illa (läs: kommer att sluta illa).

Citat:
Exakt. Sunt förnuft och lite vanlig enkel slutledningsförmåga räcker långt för att förstå att den rådande strategin varit katastrofal hittills.

Ja. Det går inte att hävda att Anders Tegnells strategi kommer att bli bra på sikt. Ett dödsfall är slutgiltigt. Det vet även jag som saknar medicinsk skolning.

Citat:
Jag vill också kunna lita på experterna. Covidkrisen har kraftigt urholkat min tillit till de experter som är anställda på FHM dock.

Någonting är ruttet på Folkhälsomyndigheten. Är det hög tid att lägga ner Folkhälsomyndigheten, och återinrätta Smittskyddsinstitutet?

Citat:
Jag tror att det behövs någon skyddsmekanism i samhället om man ser att en grupp statsanställda experter är inne på helt fel spår.

Frågan är hur skyddsmekanismen ska se ut. Behövs någon sorts straffansvar för personal som inte sköter sitt uppdrag?

Citat:
Jag har läst på för att förstå varför regeringen helt enkelt inte entledigat ansvarig person på FHM och har nu förstått att med rådande regler är det mycket svårt att få bort en person på en statlig myndighet, även om denne är tydligt inkompetent. Hoppas på lagändringar framöver.

Riksdagen borde ha ett krismöte och snabbt ändra reglerna, så att Anders Tegnell genast fråntas allt inflytande över smittskyddet.

Citat:
🌹😊

Hur gör du för att lägga in sådana små bilder ihop med skrift på Flashback? Behövs speciell programvara?
Citera
2020-06-03, 21:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ser att du fortsätter i samma stil.

Nej, jag gav dig bara återkoppling.

Citat:
Vad Löfvén gör som statsminister anser jag inte alls är ointressant. Det var ett märkligt ställningstagande. Han skall ju i högsta grad leda landet, i en kris.

Du jämförde vad han sagt med vad jag tycker. För mig är Löfven ointressant. Jag formar min åsikter helt utan påverkan från honom. Delar inte alls hans sätt att se på tingens väsen.

Citat:
Jag vet inte vad du menar med skydda kommunerna riktigt. Jag talar om vem som bär.ansvaret över vad. I en extraordinär situation som en pandemi innebär, är det staten som har det övergripande ansvaret för att skydda medborgarna och bekämpa pandemin. Allt enligt FN, som vi följer. Eller åtminstone åtagit oss att följa såsom svensk lag.

Fast det är deras strategi som gäller och lagen föreskriver inte att de eller FHM övertar ansvaret för äldreomsorgen från kommunerna.

Citat:
I granskningen om äldreboenden kom hittills fram att ca 10% av boendena hade allvarliga brister. Dock har smittan kommit in på mer än 75% av äldreboendena i sthlm, som ett exempel. Så det går inte att ge en så.pass förenklad förklaring som att det är äldreboendens fel, det är ett felaktigt antagande.

Du snuddar inte ens vid tanken på att IVO som utförde granskningen sitter i samma bo?

Citat:
Det jag har framfört är också att det inte är praktiskt möjligt att "bomma igen" några äldreboenden. Boendena är en integrerad del av samhället, på så vis att personalen lever i samhället och kommer oundvikligen att dra med smittan in till boendena.

Personalen skulle givetvis ha vederbörklig skyddsutrustning och det är huvudmannens uppgift och vem tror du är huvudman?
Citera
2020-06-03, 21:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Antagligen hade valfri amatör lyckats bättre än Tegnell och FHM. Sveriges dödssiffror sticker ut.

Faktiskt är det så att utbildning kan förstöra en persons omdöme i vissa fall. Idag på presskonf talade just Anders Tegnell om att man hade planer för pandemier mot influensor som man följde.

Många på detta forum förstod från början att detta inte inte var en influensa genom att läsa kinesiska nyheter. Men Tegnell hade skyddslappar och fattade inget.

Undrar om Tegnell har gjort en antikroppsundersökning för COVID-19? Har han haft skiten?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/dystra-besked-om-vaccin-mot-covid-19

one down

Nja, många vacciner får man ta mer än en dos av. Sedan behöver inte alla bli immuna heller för att stoppa spridningen.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har jag skrivt att jag tycker att regeringen är bra? Jag tycker att regeringen är piss, men de har inget ansvar för dessa frågor och kommunernas usla styrning bär flera olika regeringar och politiska partier skulden till.

Budskapet var glasklart: skydda de äldre. Vad gjorde äldreomsorgen, jo de skyddade inte de äldre.

Om du tror att någon på denna jord kan ändra på den icke fungerande äldreomsorgen i ett svep, då tror du fel. Den har inte fungerat efter att Ädelreformen trädde i kraft.
Lätt att vältra över ansvaret på äldreomsorgen när det var Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket, båda regeringens myndigheter, som tillsammans verkade för att ta bort kravet på munskydd.
Samt att Folkhälsomyndigheten alltför länge dröjde med att utfärda besöksförbud nationellt. "Det var inte meningsfullt " eller vad nu Tegnell anförde för skäl.
Samt att inte kräva testning av anställda mm mm.

Sveriges paradgren, att skylla ifrån sig till nästa. Regeringen styr riket och Löfven styr regeringen, men ingen av dem vill ta ansvar för någonting.
Citera
2020-06-03, 21:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Antagligen hade valfri amatör lyckats bättre än Tegnell och FHM. Sveriges dödssiffror sticker ut.

Det tror jag med. Att ha mer fel än FHM och Giseke är närmast en bedrift. Samtidigt kan inte regeringen gömma sig bakom några tjänstemän.Politikerna är ansvariga. Att inte handla är också en handling.

Fram till dags datum har vi minst 5000 döda (viss underrapportering förekommer alldeles säkert). Detta under två månader. Det är 2500 döda per månad. I bästa fall har vi vaccin vid årsskiftet. Fortsätter vi på denna "flacka kurva" har vi ytterligare 17500 döda innan året är slut. Får vi en andra våg i höst stannar det nog inte där. Såg Tegnell på TV ikväll. Han var självkritisk. Det var nog onödigt att stänga gymnasiet...kommentarer överflödiga. Som sagt - man kan delegera arbetsuppgifter men man kan aldrig delegera ansvar. Såväl FHM och regeringen är nöjda. De vidtar inga som helst åtgärder för att bryta de höga dödstalen. Det viktigaste är inte vad man säger utan hur man agerar. Man ska skydda riskgrupper säger de, men vad i praktisk handling har genomförts i det syftet?
Citera
2020-06-03, 21:29
Medlem
MowCows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vet ni va. Det här viruset sprider sig ojämn. Vissa städer som Stockholm och Göteborg blir mycket påverkad och andra städer blir inte alls så mycket påverkad.
Det är inte som en bombmatta som sprider sig jämn.
Den är egenskapen är väldigt viktig som forskarna inte lagt så mycket märke till.
Flockimmuniteten är död och begraven. Det är ingenting att vänta på. Det tar 100 år innan viruset sprider sig jämnt i hela Sverige upp till 60% av befolkningen.
FHM måste byta strategi redan imorgon.

Men det är väl inte så konstigt. I stora folktäta städer kommer människor i kontakt med mycket mera folk vilket gör att sjukdomar sprider sig snabbare än vad de gör i glesbebodda områden. Knappast något som gått förbi forskare.
Citera
2020-06-03, 21:30
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Om nu regeringen gjorde fel redan från början, så vore det väl ändå på sin plats att undra var oppositionen då höll hus ?

Visst, På senare tid har bla Kristersson börja kvida lite, men det var ju först när hans mor drabbades.
Ebba följde efter. Men var var dom någonstans när besluten fattades i covids linda ?

Alla oppositionspartier valde att hålla tyst. Antagligen var det ett beslut de fattade med regeringspartierna. Ungefär som Per Albin fick svenska partier att hålla tyst under 2 världskriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in