2020-06-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag förstår mig inte på den där Tegnell. Han säger att de inte visste tillräckligt, därför valde man Sveriges liberala strategi. I ett läge när en okänd smitta kommer in i ett land, ska man inte ta det säkra före det osäkra då? Borde inte regeringen ha förstått det i alla fall?

Och nu ser man ju resultatet i Sverige jämfört med omvärlden. Ändå vet man för lite tydligen.

Tegnell säger också att när det gäller att stänga gränser eller inte, så är turister som kommer till Sverige inte någon smittfara. Enligt Tegnell är det svenskar som reser utomlands och tar med sig smittan till Sverige som är en fara. Men hur håller det resonemanget logiskt? Varför smittas svenska turister utomlands, men utlänningar som kommer till Sverige smittar/smittas inte? Kan någon förklara?

Precis
men
det är ju rent nonsens för även vi som inte har denna virusspridningsbedömning som yrke kunde göra bättre bedömning genom att se hur Kina och senare Italien drabbades/agerade.
Tror AT och S, C, MP och L att Kina är något slags u-land som stänger flera städer där varje stad har fler invånare än hela Sveriges befolkning om det inte är riktigt allvarligt?
Redan efter 5 dagars dödstal (8, 9, 12, 18, 28) i Sverige visade kurvan likartat utseende som Italien hade i början så då skulle alla beslutsfattare ändrat strategi.
AT och S, C, MP och L har absolut haft och har en mycket hemlig strategi/agenda fast nu börjar de nog oroa sig för att dessa ideer kommer slå mycket hårt mot dem och AT kan nog glömma att gå i pension som hjälte, inte ens en massmedial hjälte och om WHO hägrade för honom så har nog det blivit i bästa fall en hägring för honom.
Vi kommer få se nytt rekord i massmedialögner och byte av fokus till allt som kan komma i fråga. Just nu amerikanska polisingripanden.
Det blir en intressant sommar, tyvärr lite Hitchkock över den. Viruset kommer ha nya hem mycket länge dvs en jämviktskurva av döda/dygn som bara rullar på.
Jag hoppas jag har fel men det har jag sagt flera ggr i vår och min förhoppning har inte slagit in än, tyvärr.
Citera
2020-06-03, 19:57
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Mörkhyade i Stockholms förorter har varit bland de hårdast drabbade av corona. Och nu är de ute på sergels torg. Jag undrar verkligen vad detta kommer landa i..

Enligt de som tror att munskydd är lösningen på alla problem så skall det ändå inte var någon fara. De flesta har munskydd och då är det ju hur lugnt som helst.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Skyller regeringen verkligen på Folkhälsomyndigheten? Det är väl ändå regeringen som styr, detta ser inte bra ut.

Oerhört dåligt av dom att skylla på Folkhälsomyndigheten och på så sätt avsäga sig ansvar.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
jävlar vad bra jämförelse, hoppas du driver.. jämför du på allvar folk som dör i rökning med folk som dör i covid-19? du ser ingen skillnad här, att det ena är ett val man gör och det andra är något du får mot din vilja?

eller är det PASSIV rökning som 3x mer levnadsår går förlorade i än i covid?
Barn (och andra) har ingen rätt att slippa passiv rökning i hemmet, och vem vet, kanske det ökar risken att de börjar röka senare eftersom de mot sin vilja vant sig vid en daglig liten nikotinkick, och med föräldrar och andra som förebilder lärt sig associera rökning med något positivt och med familjegemenskap. Dessutom är det beroendeframkallande. Det är nog inte alltid så frivilligt som man tror.

Ironiskt, eller hur, att fler levnadsår* och massor av vårdresurser hade kunnat sparas genom något så enkelt och hälsosamt som ett totalförbud mot rökning.

*jämfört med covid19
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-03 kl. 20:01.
Citera
2020-06-03, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Någon som vet vad som pågår i Iran?

Kurvan ser obehaglig ut. Är det liknande kurva med ny topp som väntar oss i sommar?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/iran/

Jag har inte så bra koll men BBC skrev så här 25 maj:

Iran has suffered the Middle East's worst Covid-19 outbreak, with 137,000 cases and 7,450 deaths reported.

In recent weeks, the government has begun relaxing restrictions in an attempt to revive an economy that was already in crisis because of US sanctions.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-52797959

Om de börjat lätta restriktionerna för några veckor sedan så kanske det påverkat. Men vem vet, Iran är ju inte känt för att vara sådär jätteöppet som land, så kanske svårt att få en helt korrekt bild om vad som pågår. För några dar sedan såg jag en kritisk artikel i Washington post tror jag, där en forskare beskrev att militären skötte mycket av Irans covid-bekämpning, vilket skribenten inte tyckte verkade vara så bra.
Citera
2020-06-03, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Enligt de som tror att munskydd är lösningen på alla problem så skall det ändå inte var någon fara. De flesta har munskydd och då är det ju hur lugnt som helst.

De flesta jag såg på filmerna hade inga munskydd. Sedan är det skillnad på skydd och skydd.
PP3 munskydd är det som verkligen hjälper.
Citera
2020-06-03, 19:59
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är skrattretande hur svårt vissa ha att läsa ord och förstå dem bortom sin egen djuptotade vanföreställning.

FHM har inte ansvar för äldreomsorgen. Så är det oavsett vad du inbillar dig eller vill. Ska vi ta det en gång till. Varken FHM eller regeringen ansvarar för äldreomsorgen. Det gör kommunerna. Det ansvaret fick de när Ädelreformen antogs 1992.

Om du inte är omyndigförklarad och har rösträtt som du använder så gör du tre val vart fjärde år. Ett val är till kommun där du väljer det parti och de politiker som utgör din kommuns kommunstyrelse samt respresentation i kommunfullmäktige och äldrenämnd (eller motsvarande) Där har du de ansvariga för äldreomsorgen.

Men herrejisses, hur många inlägg måste man skriva innan du fattar att du är lite korkad?

Ingen har påstått att FHM är ansvarig för äldrevården, MEN under en pandemi fattar ju FHM beslut som står över huvet på kommunerna och som de (FHM) har ansvar för.
Därmed kan man inte lasta äldrevården för alla de dödsfall som händer där under en pandemi, det beror ju på den stora allmänsmittan som gör att även boende på aldrevården smittas, och som skördar dödsfallen.

ALla länder har i stort sett samma andel av sina döda på äldreboenden FATTAR DU INTE att vi har fler för att allmänsmittan i Sverige är SÅ MYCKET MYCKET HÖGRE!!

Fattar du inte nu måste du vara efterbliven på riktigt?
Citera
2020-06-03, 20:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Vilka fler grupper av improduktiva ska avlivas, enligt dig?

Sarkasm... Det är Tengele som skapat en situation där åldringar avlivas med spruta morfin när de insjuknar i Corona.
Citera
2020-06-03, 20:01
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Så f-n heller, bilderna visar att högst 25% har munskydd.
Citera
2020-06-03, 20:02
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Jag vet inte vad det är med ålänningar, de fick nog inget vett inbankat eftersom de slapp militärtjänstgöringen.

Om i storleksordningen 5-7% har antikroppar som kvitto på att man smittats, så finns fortfarande över 90% kvar som är mottagliga. Med lite otur uppstår ingen bestående immunitet. Ser inte vad Sverige skulle ha vunnit genom att offra 4500 människoliv.

5-7% va alltså 2 månader sedan om det har gått dig förbi.
Citera
2020-06-03, 20:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Näe, det var inte idag.
Nehej. Men om det rapporterades drygt 2,400 nya smittade och 1,400 av dessa avsåg personer som tidigare smittats men ännu inte redovisats så får man känslan av att det är 1,000 smittade idag.

Har jag fel där?
Citera
2020-06-03, 20:04
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
5-7% va alltså 2 månader sedan om det har gått dig förbi.

5% var för nåra veckor sen, du är väl en av de hjon som gick på sagorna om "flocken"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in