2020-04-09, 11:21
Medlem
Inte för att dem inte ska ha något men grabbarna kommer sannolikt lära sig noll av ett eventuellt straff. Det enda som möjligen kan fungera är att införa ett permanent körförbud som varar livet ut.
Citera
2020-05-19, 06:35
Medlem
Jack.Elams avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/rattegang-i-kramforsolyckan
Citat:
Idag inleds rättegången som handlar om den svåra olycka mellan två fordon som inträffade i Kramfors i september förra året. Två unga män står åtalade, 19 och 20 år gamla.
Citera
2020-05-20, 13:39
Medlem
Åklagaren yrkar på 1år 4mån för 19-åringen och 1 år för 18-åringen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/aklagaren-yrkar-pa-fangelsestraff-for-bada-forarna
Citera
2020-06-03, 11:05
Medlem
Jack.Elams avatar
https://docdro.id/w8apDGV
Citat:
DOMSLUT

Brott som den tilltalade döms för
1. Grov vårdslöshet i trafik, 1 § 2 st trafikbrottslagen (1951:649)
2019-09-07
2. Vållande till kroppsskada, grovt brott, 3 kap 8 § 2 st brottsbalken
2019-09-07

Påföljd m.m.
Skyddstillsyn med samhällstjänst 200 timmar. Om fängelse i stället hade valts som påföljd
skulle fängelse 10 månader ha dömts ut.
Citat:
DOMSLUT

Brott som den tilltalade döms för
1. Grov vårdslöshet i trafik, 1 § 2 st trafikbrottslagen (1951:649)
2019-09-07
2. Vållande till kroppsskada, grovt brott, 3 kap 8 § 2 st brottsbalken
2019-09-07

Påföljd m.m.
Skyddstillsyn med samhällstjänst 160 timmar. Om fängelse i stället hade valts som påföljd
skulle fängelse 8 månader ha dömts ut.
Citera
2020-06-03, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://docdro.id/w8apDGV

Får de behålla körkorten??!!
Citera
2020-06-03, 12:25
Avslutad
Dåligt domslut, såna där ska fanimej bli inlåsta. Hoppas åklagaren överklagar. Bara 60000kr i skadestånd till stackarn som fortfarande är medvetslös, fy fan.

Återkallade körkort för båda då. Förhoppningsvis inser Trafikverket att det skall vara återkallat i minst 1 år pga åtalet och resultatet, så då får de börja om från början med KK tillstånd och fullständigt prov.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/aterkallat/ se punkt 1
Citera
2020-06-03, 13:36
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
Får de behålla körkorten??!!
Jag skulle tro att det är ett separat ärende som transportstyrelsen beslutar om. Jag försökte ringa och kolla om dom har kvar b-körkorten, men det var lite för lång telefonkö för min smak. Om någon känner sig manad så är det tel 0771-81 81 81, det är en offentlig handling och du bör ha personnumren tillhanda. (Står i domen)
Citera
2020-06-03, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag skulle tro att det är ett separat ärende som transportstyrelsen beslutar om. Jag försökte ringa och kolla om dom har kvar b-körkorten, men det var lite för lång telefonkö för min smak. Om någon känner sig manad så är det tel 0771-81 81 81, det är en offentlig handling och du bör ha personnumren tillhanda. (Står i domen)

Stod väl i www.allehanda.se (och här?) att polisen inte tagit deras kk tidigare, så jag antar att de kunnat lulla på som vanligt. Hoppas f.ö. att försäkringsbolag vägrar ersätta fordonen efter denna dom.

Förhoppningsvis kräver åklagaren det och det skall väl ske per automatik. Annars hoppas jag att föräldrarna till drabbade passagerare samstämmigt kräver det.

Dessa 2 parasiter har väl prövotid på sina kk och då lär kk väl flyga per automatik nu när domen fallit.

Finns ju de som får kk återkallat för att de har alkoholproblem utan att åkt dit för rattfylla, eller annan trafikrelaterad förseelse. .
Citera
2020-06-03, 14:44
Avslutad
Har läst domslutet nu och den där Tobias verkar vara en sån där blöjraggare som skiter i belysningsregler flertalet böter 5 gånger på 7 månader !!! Hoppat skolan , inget jobb, får ett allmänt nonchalant intryck. Trafik regler och förordningar gäller alla och kan man inte hålla sig till dessa skall man inte begåvas med kk, 5 gånger på 7 månader understryker ju omlämpligheten. Nåt säger mig att det inte är sista gången han bryter mot trafiklagar....

(Belysningsregler skiter tyvärr många i , mest dimljus och halvljus samtidigt, men värst är väl lastbilar som ser ut som ett rullande tivoli både fram och bak, och de skall vara yrkesförare??)

Om man hoppat skolan och inte har jobb, hur har man då råd att ha bil (föräldrar?)

Sammie verkar ha fått problem med boozet, nån LOB. Klart olämplig att ha kk anser jag.

Men, de som inte får körkort kör väl oftast ändå.... bor i ett mindre samhälle där man vet det mesta om andra och ser hur många kör utan kk. Ringa polisen... ja sitta i telefonkö tills de redan hunnit hem. Är iaf glad så länge inget händer.
Citera
2020-06-03, 14:57
Medlem
Äckliga människor. Alldeles för milt straff.
Förvånansvärt att pappan inte tar saken i egna händer.
Citera
2020-06-03, 16:34
Medlem
Jag har hört att flickan som överlevde har förbud för att "dejta" någon av dessa män igen för all framtid!
Citera
2020-06-03, 16:47
Medlem
Finska Pinnens avatar
Tobias från Väja... oh the irony.

Blir och betala av skadestånden ganska länge för snorvalparna. Skulle kunnat vara betydligt mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in