2020-06-03, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det som styr dödsfallen främst är ju antalet inskrivna på IVA och covidsjuka på äldreboende, där är trenden vikande.

Så vi kommer att sjunka när det gäller antalet döda också.
Nej, dom flesta som dör, dör ensamma på ett äldreboende, så inlagda på IVa påverkar antal döda marginellt.
Citera
2020-06-03, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
.

Ja trenden är vikande på IVA för att alla dör istället.

Det hade varit skillnad om vi hade få döda och vikande IVA.
Citera
2020-06-03, 14:31
Medlem
Tyskland
+2 döda
+24 fall

Nederländerna
+10 döda
+86 fall

Belgien
+17 döda
+70 fall
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Det är Tegnell som är katastrofen, den mannen är osak till den stora förvirringen. Inte mycket han säger som stämmer. Nu står han där och är efterklok i media, men har helt glömt hur säker han var på sin strategi i början. Karln är ett stort skämt.
...och är man inte säker på sin strategi så bör man anamma försiktighetsprincipen och dessutom följa WHO:s rekommendationer.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
I dag kl18:00 ska det hållas en #blacklifematters demonstration på Sergels torg.
Detta sprids överallt på sociala medier, polisen har sagt dom Max får vara 50 pers p.g.a Corona.
Ska bli spännande att se hur det utvecklas, för det kommer komma 100-tals dit 😷😷😷😷😷
Jag tycker de gott kan få träffas och hålla om varandra.
Citera
2020-06-03, 14:32
Medlem
Tegnell verkar ha fastnat på en platå i förnekelsefasen. Det är riktigt obehagligt att se när han står och bortförklarar hela det svenska fiaskot.
Citera
Medlem
Med så många nya smittade över en dag kan vi förvänta oss högt tryck på IVA.
Helt galet. Det är så att man tror siffran måste vara felaktig.
+2018 nya smittade
(Igår cirka +700)
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det du tar upp har ju ingenting i en tråd om covid-19 under Vetenskap & humaniora att göra. Det är en politisk diskussion som bör göras under politik. Trådens ämne är att diskutera viruset och när man försöker diskuterat just detta, nämligen viruset, utifrån en pragmatisk hållning, då slår det slint i vissas tankemaskineri.

Den som inte förfasar sig över dödssiffror och explicit utmålar Tegnell som djävulen själv. Den är regimkramare och empatilös enligt den svartvita världsbild som är den enda desorienterade samhällshatare förstår. En förenklad syn på verkligheten där den som inte är med därmed är mot.

I den här tråden finns det väldigt lite regimkramande. De som i likhet med mig inte jamsar och tramsar om politiska aspekter har en bärande utgångspunkt, nämligen att det inte är ett dödsvirus. Jag är förnekare i den meningen att jag till 100 % förnekar att det är ett dödsvirus. Det finns inget vaccin och det finns inget anpassat läkemedel så vore det ett dödsvirus skulle alla som får det också dö, vilket inte skett.

Alla virus med influensaliknande symtom är farliga för äldre, specifikt sådana som befinner sig på särskilt boende. De är i dåligt skick redan när de kommer till boendet eftersom den tillämpade kvarboendeprincipen innebär att endast de sköraste får bistånd. När då ett virus grasserar på ett särskilt boende kommer det att leda till att fler dör tidigare än de skulle gjort annars. Genomloppstiden (från det man kommer dit tills man dör) på ett särskilt boende är kort och de boende har låg motståndskraft mot allehanda sjukdomar och åkommor.

FHM var tydliga med att äldre skulle skyddas. FHM ansvarar inte för äldreomsorgen. Inte heller regeringen ansvarar för äldreomsorgen. Ansvaret vilar på kommunerna. I Sverige har vi tre politiska nivåer: riket, regionen och kommunen. De bär var och en ansvar för sina respektive områden.

Vad ni naiva alarmister och samhällshatare inte förstår är att ni skjuter åt fel håll. Det är era kommunalpolitiker som år efter år tillåtits bedriva undermålig verksamhet. Inte ens nu när ett virus kommer och blottlägger missförhållandena inom äldreomsorgen fattar ni att det är dit ni ska rikta ilskan och besvikelsen. Det sitter i varje kommun i Sverige ett större gäng personer med bra lön som har blicken riktad 30 år framåt i stället för här och nu när verkligheten sker. De stjäl pengar från de som verkligen behöver det, nämligen äldreomsorgen.

När viruset kom fortsatte äldreomsorgen som den alltid har gjort utan styrning och utan att lyssna eller ta egna initiativ. Där är förklaringen till Sveriges högre dödssiffror.

Du skriver att FHM var tydliga med att äldre skulle skyddas. I praktiken gjordes inget. FHM:s rekommendationer var baserade på befintlig utrustning (Sverige hade inga lager alls), inte på vetenskap och beprövad erfarenhet. Munväder kostar inget. FHM har blod på sina händer.

Det är inte heller lätt att ta ansvar i hårt belastade kommuner som fått stå för invandringshaveriets kostnader. Då har äldrevården fått stryka på foten, med halva ägg till frukost, och andra ovärdiga besparingsidéer. Ilskan bör riktas mot de senaste regeringarna, framför allt de senaste socialdemokratiska men även de halvröda borgaridioterna som införde ÄDEL-reformen. Inte heller att förglömma sossarna som avskaffade det kommunala självstyret och tvingade på kommunerna lågproduktiva ockupanter från världens mest primitiva länder: Parasitära ockupanter som dränerar kommunerna på pengar då statliga bidragen upphör.
Citera
2020-06-03, 14:33
Medlem
HGs avatar
Herregud, alla reportrar ställer samma fråga till Tegnell vilket bygger på morgonens intervju i Ekot. Skulle du ha gjort annorlunda om du hade vetat det du visste idag....??

SVD ställer den enda frågan som är viktig. Vad Tegnell skall du göra för att öka smittspårning?
Tegnell svarar och säger att i Stockholm är det kört med smittspårning tills ungefär tillräckligt många har dött eller insjuknat. Först då kan man börja smittspåra.
Citera
2020-06-03, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Det är Tegnell som är katastrofen, den mannen är osak till den stora förvirringen. Inte mycket han säger som stämmer. Nu står han där och är efterklok i media, men har helt glömt hur säker han var på sin strategi i början. Karln är ett stort skämt.

Lena Hallengren har väl också börjat fatta nu

"– Han har däremot väldigt svårt att svara på vad exakt som skulle ha gjorts annorlunda. "
Citera
2020-06-03, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaabbccdd
Hur ser allt ut i Sverige just nu? Jag själv bor inte i Sverige utan i Tyskland, men ser på sociala medier att alla mina vänner & folk som jag följer lever som om ingenting händer? Har corona glömts bort i Sverige nu?

Bortglömt.

Proppfullt på stan oavsett stad och lika mycket trafik som vanligt.
Det är som att corona inte finns längre.
Citera
2020-06-03, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaabbccdd
Hur ser allt ut i Sverige just nu? Jag själv bor inte i Sverige utan i Tyskland, men ser på sociala medier att alla mina vänner & folk som jag följer lever som om ingenting händer? Har corona glömts bort i Sverige nu?

Det ser ut nästan exakt likadant som under 2019. Med tanke på att det samtidigt pågår en global pandemi samt att Sverige är mest drabbat i världen samt då man låtsas som om allt är bra, om det finns nån Gud eller karma kommer Sverige att drabbas extremt på alla sätt och vis. För det är det Sverige förtjänar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in