2020-06-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Läste den ju nyss, det var en lång artikel,

de har nog bara flyttat på den.

Sannolikt till "minneshålet".
Citera
2020-06-03, 13:03
Medlem
Oklart hur många avlidna äldre som fått en fysisk läkarbedömning
Läkare hinner inte göra fysiska besök på äldreboenden hos alla som behöver det. Men det är inte läkarna eller vårdpersonalen som ska lastas, utan politikerna. Det säger Staffan Lundström, forskningsansvarig vid Svenska palliativregistret.
(Källa: Läkartidningen)

Det totala antalet döda på särskilda boenden i landet ökade med 60 procent i april i år jämfört med april 2019, enligt Svenska palliativregistret. I Region Stockholm var ökningen ännu större, från 268 fall 2019 till 836 fall i år.

De som är så sköra att de har liten chans att klara en covid-infektion ska inte till sjukhus, är principen.
Citera
2020-06-03, 13:05
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Ansvaret ligger på Regeringen med Löfven i spetsen. Det har alltid legat där.
Jag vet. Jag har medvetet bakat ihop politikerna med Tegnell & Co. Politikerna har ju använt Tegnell & FHM som ett skyddsnät för att själva slippa ta ansvar. Men nu när det går dåligt så går det minsann bra att sticka ut huvudet och säga: "det var deras fel, inte vårt!"

Smart taktik i och för sig...att låta dom ta första stöten...
Citera
2020-06-03, 13:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Vi får leva med restriktioner i månader medans alla länder har släppt många av restriktionerna.
Vi kan inte göra det för antal nya fall är skrämmande som vi har dagligen och det går inte att smittspåra osv osv. Vi är totalt fuckade. Detta kommer att pågå länge. Sverige tog inte i med hårdhandskarna när det behövdes nu sitter dom i skiten.
Och just därför kommer de flesta att strunta i restriktionerna, eller iaf tillräckligt många för att viruset ska ta fart igen. Sorgligt men sant.
Citera
2020-06-03, 13:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ajaj! Nu börjar de ansvariga att skylla på varandra!

https://www.expressen.se/nyheter/anders-tegnell-vi-borde-ha-infort-fler-atgarder/

Hallengren: ”Han kan inte ge exakt svar”

Jepp! Let the Blame Game commence!

Något är definitivt på gång. En förtroende undersökning finns i pappersupplagan av Aftonbladet. Lär väl publiceras på nätet under eftermiddagen. Och så har vi detta:

”Regeringen styr riket, jag leder regeringen, vi fattar besluten”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/LAwVRx/regeringen-styr-riket-jag-leder-regeringen-vi-fattar-besluten

Och en bredsida:

Ebba Busch om Sveriges höga dödstal: Regeringens misslyckande
Ebba Busch riktar hård kritik mot regeringens hantering av coronakrisen.

Bakgrunden är en intervju där statsepidemiolog Anders Tegnell är självkritisk.

– Det här är regeringens misslyckande, säger hon.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/EW764P/ebba-busch-om-sveriges-hoga-dodstal-regeringens-misslyckande

Hennes Facebook:
Ebba Busch

Har för många fått dö för tidigt i Sverige, hittills?
– Ja, absolut.

Så svarade alltså statsepidemiolog Anders Tegnell i Ekot imorse. När han säger att Sverige, med ett annat vägval, skulle landat ”mittemellan” betyder det i klartext att många - kanske tusentals - människor har dött utan att regeringen gjort allt den kunnat för att hindra det.

Regeringen valde tydligt en passiv strategi som byggde på öppenhet - och därmed hög grad av allmän smittspridning. Skyddet av riskgrupperna vältrade regeringen i knät på Sveriges 21 regioner och 290 kommuner att var och en ta hand om.

Resultatet ser vi nu med närmare 4500 döda. Vi svenskar är inte välkomna i andra länder. Vi har en vårdskuld med inställda operationer som det saknas en plan för att beta av. Omsorgspersonalen är nedkörd i skoskaften av den höga belastningen. Det här är i första hand inte Folkhälsomyndighetens ansvar. Det här är regeringens misslyckande.

Nu måste vi få till transparens kring Sveriges vägval för strategin framåt. Nu måste regeringen koppla greppet om testningen för att kunna ha den grad av öppenhet vi har i Sverige. Nu måste regeringen säkra att vården och omsorgen avlastas och att personal garanteras ledighet. Nu måste regeringen ge besked. Och när personalen kommer tillbaka kommer det finnas tillräckligt med kollegor för en hållbar arbetssituation.
https://www.facebook.com/buschebba/posts/3267453653274027
Citera
2020-06-03, 13:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Teg-gnäll: Det finns inget idag som visar att låsa dörrarna skulle hjälpa.

Tegnell står med kniven i ryggen och flämtar: -"jag skulle ha låst dörrarna från början". Ridå!
Citera
2020-06-03, 13:13
Medlem
COVID-19 patients experience neurological symptoms

Altered mental status and stroke are the most common neurological symptoms that hospitalized COVID-19 patients experience, according to a new study from Italy.
(Källa: Medical News Today)

A preprint of another study of hospitalized patients in China found that overall, 25% had central nervous system symptoms or diseases. These included headaches, dizziness, impaired consciousness, uncoordinated muscle movements, seizures, and strokes.

The researchers analyzed the records of patients treated at the University of Brescia, the University of Eastern Piedmont in Novara, and the University of Sassari.

Out of 725 patients, 15% experienced neurological symptoms or disease. Of this 15%, 99% underwent a CT scan.

The most common neurological symptoms were “altered mental state,” which 59% of the patients experienced, and ischemic strokes, which 31% of the patients experienced.

“Altered mental status” encompasses a wide range of possible signs and symptoms, including confusion, delirium, and coma.
Ursprungskälla:
https://pubs.rsna.org/doi/10.1148/radiol.2020201933
Citera
2020-06-03, 13:14
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Jag börjar förtvivla. Hur ska vi stoppa infektionen i samhället utan att hitta, isolera, testa och behandla varje fall för att bryta smittkedjan? Hur ska vi släcka elden?

Jag vill återvända till mitt hemland, men tre gånger nu har polska flygbolag avbrutit flyg. Nu är mitt hopp att jag den 20 juni kan komma ut ur detta infekterade svenska land. Jag känner att jag är i en fälla från vilken det inte finns någon flykt.

Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, hög tid för ny uttalad strategi.
Antingen så försöker vi bli av med smittan eller så försöker vi med den omtalade flockimmuniteten.
Nu är det ingen som vet vad målet är längre.

Jo jag tror faktiskt det,

att precis alla vet vad målet är:

knäcka viruset så fort som möjligt.

Och många har gått före oss redan,

så vi kan snabbt sätta upp det bästa av det som de har gjort/prövat.

Resten är bara arbete och få det gjort.
Citera
2020-06-03, 13:15
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ajaj! Nu börjar de ansvariga att skylla på varandra!

https://www.expressen.se/nyheter/anders-tegnell-vi-borde-ha-infort-fler-atgarder/

Är en stark känsla av att Corona-Bob Tegnell börjar känna att ryggdunkarna har minskat på sista tiden och att hela hans yrkesroll står nu på spel. Den store epidemiologen som tydligen höll ett anförande om pandemiers påverkan på samhället då han blev invald i Kungliga Krigsvetenskapsakademin.

Därför måste han nu gå ut och säga att han skulle ha gjort allt annorlunda om han bara hade vetat att COVID-19 inte var en influensa.

Konstigt dock att 100-tals FB-användare kunde läsa nyheterna från Kina, där man klart uppgav att detta var ett helt nytt virus utan kända motmedel.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Sommaren får nog antas vara väldigt fördelaktig, mycket aktivitet som ligger nere och troligen sprids viruset lite mindre när det är varmt. Men hösten blir avgörande, viruset får en ny chans och helst ska vi kunna återgå till lite mer normala omständigheter. Lättare om viruset är nere på utrotningens rand och mer riktade åtgärder kan tillämpas, annars kan det slå hårt mot den framtida ekonomin.

Utgår man från överdödligheten på 4500 10:e Maj så är vi nog nära 6000 dödsfall nu. En bit under 8000 döda kan det nog sluta på.

Det är ju i undre spannet av prognosen 8000-20000 döda. Det förutsätter att vi fortsätter med "mitigation". Min upplevelse är att folk tycker det är över nu.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nej det räcker inte.

De måste (1) lyssna (2) acceptera informationen

något som ju verkar väldigt viktigt här i tråden

Informationen har funnits. Debattartiklar har skrivits av expertis.

Hur bra har FHM gått på den tillgängliga informationen tycker du?

Folkhälsomyndigheten: Inga bevis för att coronaviruset sprids under inkubationstiden
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-inga-bevis-for-att-coronaviruset-sprids-under-inkubationstiden/

Tegnell pausar svensk insamling av coronadata
https://www.svd.se/tegnell-pausar-svensk-insamling-av-coronadata

Tegnell: Munskydd är väldigt otrevliga
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-munskydd-ar-valdigt-otrevliga/
Debattartiklar är personliga åsikter, inte vetenskapligt granskade fakta. Att någon uttryckte en åsikt om något räcker inte. Det är viktigt att skilja på debattartiklar och vetenskapligt granskade artiklar. Dessutom ska vetenskapliga resultat upprepas av oberoende forskare innan de betraktas som fastslagna. Det räcker inte långt att nån tycker nåt.

Att man månader i efterhand kan leta upp någon som uttryckte en åsikt betyder inte att det då, i det läget, hade varit rätt att "lyssna" och följa. Man kan inte bedöma vad som gjordes då utifrån vad man vet idag, månader senare.

Det blir som att säga att man borde ha köpt en viss aktie bara för att man månader senare inser att man skulle ha tjänat på det. Det visste man inte då, och det kunde man inte veta då, även om det kanske fanns någon som talade sig varm för den som nån borde ha "lyssnat på".

Eller lottoraden, visst, man borde ha satsat på de nummer som vann, men hur kunde man veta vilka? Även om ens moster faktiskt föreslog att man skulle ta 13 istället för 17 och man var himla dum och "inte lyssnade".

Mitt intryck är att FHM velat gå på så säker info som möjligt för att inte ta beslut utifrån vilka åsikter som helst som folk slänger ur sig.
Citera
2020-06-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tegnell står med kniven i ryggen och flämtar: -"jag skulle ha låst dörrarna från början". Ridå!

Japp - De där extraflygningarna till Iran för att hämta hem "svenskar" var kanske inte vad vi behövde just då.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in