2020-06-03, 08:53
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Är väl ingen egentlig skillnad mot tidigare vare sig för patient eller tandläkare. Finns ju rutiner som ska följas

Jamenalltså kolla här,

30-åriga tvåbarnsfadern har diabetes och högt blodtryck,

han är i riskgrupp.

Vem som helst annars som inte är i riskgrupp går till tandläkaren som vanligt, och följer de rutinerna som du säger. Helt friska människor ej i riskgrupp är inte de som strategin skyddar ju. De flesta blir inte så sjuka och så vidare jadajadajada, ok?

Sveriges strategi går ju ut på att ha en samhällssmitta samtidigt som vi ska skydda de i riskgrupp, det är väl det som är det geniala?

Så då undrar jag och tvåbarnsfadern,

nu när han behöver gå till tandläkaren hur fungerar det rent praktiskt,

hur ser skyddet för honom ut? Han ska ju ha mer skydd än vanliga friska människor så är det ju sagt i strategin.

Vi behöver ju alla veta hur det ska funka det här, FHM säger ju att vi ska leva länge med viruset, är det året ut?

Så hur gör man nu då om man är i riskgrupp och behöver gå till tandläkaren man ska ju vara skyddad? Hur ser skyddet ut?

Är det en speciell tandläkare då för de i riskgrupp som bara de i riskgrupp besöker eller hur ska det funka?
Citera
2020-06-03, 08:54
Medlem
Nihennas avatar
Så, alla ni domedagsprofeter som skrek er hesa om samhällskollaps i februari och tidiga mars, var är samhällskollapsen? Folk skulle behöva bunkra mat, vatten och tändstickor för att maten skulle ta slut, vattnet skulle sluta fungera och elkraftverken skulle inte ha nog med personal för att hålla allt i rullning.

Folk skulle även falla ihop, döda på sekunden, på stan. En bild av att Sverige skulle se ut som The Walking Dead målades upp, men än idag är samhället fullt fungerande, om än många, dock främst äldre, har dött.

Nu är vi ju också förbi den punkten där det blir sämre. Samhällen, även de som varit helt nedstängda, håller ju på att öppna upp, och jag tvekar på att det kommer att bli en lika stor nedstängning i framtiden även under en andra våg.

Så, när kommer kollapsen egentligen? När blir det "starkast överlever"?
Citera
2020-06-03, 08:56
Medlem
Jag undrar om Tegnell erkänner att FHM har valt en felaktig strategi som i sin tur har kostat flera tusen tals människoliv, varför avgår han inte ?!!
Det måste finns andra jobb som passar honom som innebär mindre bekymmer och huvudvärk. Ett jobb som han gillar och behärskar det.
Så skulle jag gjort om jag var hans ställe.
Citera
2020-06-03, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Sanningen är ju att det saknades skyddsutrustning.

Denna miss var FHM och regeringen väl medvetna om.

Därför infördes aldrig kraftfulla åtgärder.

Det var ju omöjligt. Ett moment 22.

Det blev "som vanligt" i landet mellanmjölk. Strategin att Regeringen förlitar sej helt på FHM och skjuter över ansvaret på andra.

Kaoset blev ett faktum.

Bilden klarnar mer och mer där det kommer visa sej hur illa Sverige var förberett och hur utfallet blev

Ja, mycket enkelt. Man anpassade politiken efter de resurser som fanns, istället för att anpassa resurserna till en lämplig politik. FHM:s konstiga utspel och Löfvéns matta framtoning går att förstå, mot bakgrund av resursbrist. Det vi upplevt under våren var spel för gallerierna, en rökridå.

Varje klok person tar lärdom, och adderar vårens erfarenheter till tidigare lärdomar. Var beredda på nästa kris. Oavsett om det handlar om virus, krig, förortskaos eller lånebubblor, kommer samma sak att upprepas.
Citera
2020-06-03, 08:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag undrar om Tegnell erkänner att FHM har valt en felaktig strategi som i sin tur har kostat flera tusen tals människoliv, varför avgår han inte ?!!
Det måste finns andra jobb som passar honom som innebär mindre bekymmer och huvudvärk. Ett jobb som han gillar och behärskar det.
Så skulle jag gjort om jag var hans ställe.
Det finna andra slutsatser att dra från intervjun som gjordes med honom. Här en del relevanta synpunkter som jag tycker alla ska fundera över:
Olof Ehrenkrona

02.59 i natt sände Sveriges Radio denna minst sagt sensationella intervju. Nu konstaterar Anders Tegnell några viktiga saker. 1. Sveriges strategi har varit fel! Och den var fel från början! 2. Han svarar också ett kategoriskt "ja absolut" på frågan om många har fått dö för tidigt i Sverige.
Det viktiga är dock inte att han är självkritisk, även om det är klädsamt utan att inte ens statsepidemiologen längre försvarar den svenska strategin. Han säger inte att den är bättre än alla andras, inte att den var rätt då, inte att facit inte ligger i antalet döda eller att vi först om några år kan dra några säkra slutsatser om vad som varit. Kaptenen har lämnat skeppet.
Nu måste frågan ställas till regeringen: Vad tänker den göra? Vilka slutsatser drar statsministern av att Sverige har tillämpat fel strategi och att den myndighet som regeringen har gett allt ansvar säger att mer borde ha gjorts och att alltför många har dött alldeles för tidigt? Vilken slutsats drar regeringen för dem som har överlevt men med svåra men? Hur tänker regeringen nu agera för att detta inte ska upprepas? Tegnell konstaterar att det blev fel, men det framgår att han inte vet hur det ska bli rätt nästa gång.
Det bör dock sägas att den kunskapen finns på annat håll. I Sverige bland annat hos dem som tidigare avfärdades som allmänt okunniga eller som hobbyepidemiologer och i regeringarna i våra grannländer som alla har lyckats så ofantligt mycket bättre med att spara sina medborgares liv och hälsa.
https://www.facebook.com/olof.ehrenkrona/posts/10157411215006446

Så utifrån denna bild, vad har ni att säga?:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/101948312_3245078385543665_4408030437461458944_n.j pg?_nc_cat=104&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=y6r0noOneOkA X_GNgn7&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=4a43c2e46f24947d7015083fba89dcfd&oe=5EFC05 62
Senast redigerad av arbetet 2020-06-03 kl. 09:03.
Citera
2020-06-03, 08:59
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Vi kanske kör en exotisk version av suppression i nuläget där vi hoppas att smittan ska komma ner till en rimlig nivå av sig själv inom inte alltför lång tid. Tror folk har fått en mental låsning mot hårdare åtgärder i det här skedet.

Nej, Suppress innebär test, test, test, isolate, trace contacts och quarantine.

Det baseras på testning av befolkningen med diagnostestet.

Det gör vi inte. Det begriper till och med jag.

Vi har ju inte haft nån smittspårning sen i mars då FHM slutade med det

Tegnell går emot WHO-chefens uppmaning
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-who-chefens-uppmaning
Citera
2020-06-03, 09:00
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
På vilket sätt har NATO och livsmedelsförsörjning något att göra med hur Danmark har hanterat Corona?
Menar du alltså att skillnaden i strategi inte har effekt, men däremot har NATO-medlemsskap stor effekt? Really?
Och på vilket sätt spelar läkemedelsindustrins storlek roll i detta skede?
För testning? Men Sverige ville ju inte masstesta. Och nu när vi kan testa fler så gör vi det inte ändå.

Men för bövelen, pratar beredskap här. Mänskan påstod att Danmark hade lika usel beredskap som Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Bullshit, Danmark är ett NATO-land, utöver detta har ni en av världens största läkemedelsindustrier (och livsmedelsindustrier). Går inte ens att jämföra med Sveriges nerlagda beredskap. Även Norge och Finland har beredskap i världsklass. Återspeglas övertydligt i dödssiffrorna

Det var nyt for mig at medlemskab af NATO redder menneskeliv i Corona pandemien.

Jeg er ikke bekendt med at Danmark skulle have haft fordel af at have lægemiddelindustri, og i givet fald hvilke lægemidler skulle Danmark kunne udnytte fra egen produktion som Sverige ikke også skulle kunne bruge ved at købe dem i Danmark eller andre lande?

Levnedsmiddelindustri er jeg heller ikke bekendt med skulle redde menneskeliv - tvært imod har der i Tyskland været stor smittespredning på nogen slagterier, som efterfølgende har måttet lukke produktionen.

Danmark havde ikke lagre af Håndsprit og beskyttelsesmasker som for eksempel Finland havde, men så måtte man klare sig foruden indtil produktion var opstartet eller det var lykkedes at købe beskyttelsesudstyr i udlandet.

Det der afspejles i dødssifrene er viljen og evnen til at iværksætte tiltag som skal stoppe og minimere corona smittespredningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Så, alla ni domedagsprofeter som skrek er hesa om samhällskollaps i februari och tidiga mars, var är samhällskollapsen? Folk skulle behöva bunkra mat, vatten och tändstickor för att maten skulle ta slut, vattnet skulle sluta fungera och elkraftverken skulle inte ha nog med personal för att hålla allt i rullning.

Folk skulle även falla ihop, döda på sekunden, på stan. En bild av att Sverige skulle se ut som The Walking Dead målades upp, men än idag är samhället fullt fungerande, om än många, dock främst äldre, har dött.

Nu är vi ju också förbi den punkten där det blir sämre. Samhällen, även de som varit helt nedstängda, håller ju på att öppna upp, och jag tvekar på att det kommer att bli en lika stor nedstängning i framtiden även under en andra våg.

Vi trodde att Sverige samma som alla andra länder inför en kraftig nedstängning och bara låter få affärer vara öppna med stängda gränser.
Men med facit i hand landet valde en felaktig strategi som Tegnell erkände idag. Vi var mycket mer realistiska med fötterna på jorden.
Om du inte tycker att 5000 människoliv är Walking Dead då vet jag inte vad jag ska säga till dig !
Citera
2020-06-03, 09:03
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Danmark har uppenbarligen en handlingskraftig regering vilket Sverige saknar.

Sverige hade legat hyfsat till om inte Superspridarna hade släppts loss på Melodifestivalen och annat i Stockholm.
Till detta kom en outsourcad äldrevård utan rutiner och pengar.
Alla våra problem bygger på felaktiga beslut.
Citera
2020-06-03, 09:03
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Nu vet jag inte om du försöker lumpa in alla kritiker i den gruppen, men i så fall har du en psykologisk analys här.

Du är nog trumpen för att du bedömde läget sämre än vissa andra.

Om du ivrigt inväntar den andra vågen är detta tråden för dig.
Senast redigerad av urgt 2020-06-03 kl. 09:10.
Citera
2020-06-03, 09:05
Medlem
Tegnell erkänner äntligen sitt världshistoriska haveri samt kapitala misslyckande.
Nu borde han i konsekvensens namn avgå för sin världsunika inkompetens.

https://www.expressen.se/nyheter/anders-tegnell-vi-borde-ha-infort-fler-atgarder/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in