2020-06-03, 07:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Teorin blir väl att SOA skyddar sin dotter från att bli åtalad för mord helt enkelt. SD kanske har blivit som en son för honom, vem vet?, och han behöver skyddas vilket som. Om SD nu är en sådan mästermanipulatör som alla säger så är det inte svårt att föreställa sig vad han lyckats med att få SOA att tycka och tänka kring saker som SD är intresserad av att påverka.

En detalj som jag tycker kan vara intressant att utreda är uppgiften om att HD började jobbpasset väldigt tidigt den morgonen, jag läste någonstans att hon åkte till jobbet ca 6.20. Om nu döttrarna sov där hos HD hur kom barnen till skolan osv? Hon kan väl knappast ha lämnat de på något fritids så tidigt och man undrar om de verkligen kunde gå upp, göra frukost, klä på sig och allt annat vid den åldern.

Men om HD var med vid planket och kanske till och med var huvudgärningsman så kommer det med nästan 100% sannolikhet inte kunna bevisas i domstol. Hon har planerat väl och SD har tagit på sig monsterrollen som en riktig dummerjöns. Ju smartare de tror att de är desto längre kan de manipuleras av sin överman/kvinna. Det finns en slags blockerande autoinställning i till exempel SDs hjärna som säger att ingen kan komma åt att lura honom på det sättet han alltid försöker lura andra och nu har han blivit lurad upp på läktaren. Inte ens att läsa detta kan hjälpa honom att inse, han kan bara inte ta till sig att det alltid finns någon smartare, lurigare och noggrannare där ute redo att utnyttja en stackars bluffare som honom. Han bör försöka betrakta fakta kallt och logiskt: Och då hänvisar jag till ett av mina tidigare inlägg där jag listat alla fördelar som HD sitter med jämfört med SD. Den som är intresserad kan säkert hitta det ganska lätt.
På vilka grunder avskrevs HDs eventuella medverkan?
Citera
2020-06-03, 07:35
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
I beskrivningen, framkommer det även namn på den som ringt in?

Nej.
Efteråt har en av poliserna ombetts att skriva ett PM.
Den polisen hade nämligen satts att bevaka SD:s hus vid avspärrning, hade fått se bild på SD, och kände igen honom som den mannen som gjort anmälan om ”bakhåll” och betett sej så märkligt.

(Fritt ur minnet.)
Citera
2020-06-03, 07:37
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det undrar jag också.
Finns det även i mordsammanhang nåt som heter ”brott kan ej styrkas” eller liknande?
Citera
2020-06-03, 07:39
Medlem
Citat:

Har nog inte framkommit. Förklaringen till det finns nog i slasken. Och där återfinns nog även anledningen till att hon misstänktes.
Citera
2020-06-03, 07:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har nog inte framkommit. Förklaringen till det finns nog i slasken. Och där återfinns nog även anledningen till att hon misstänktes.
Den sk. slasken, går det att få tag i den?
Citera
2020-06-03, 07:45
Medlem
Citat:
Den sk. slasken, går det att få tag i den?

Därom tvistar de lärde.
Man kan ju alltid begära ut den men tydligen (enl uppgift) så kan polisen sekretessbelägga den till fullo. Finns säkert nån tråd som behandlar slaskhanteringen.
Citera
2020-06-03, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Nej.
Efteråt har en av poliserna ombetts att skriva ett PM.
Den polisen hade nämligen satts att bevaka SD:s hus vid avspärrning, hade fått se bild på SD, och kände igen honom som den mannen som gjort anmälan om ”bakhåll” och betett sej så märkligt.

(Fritt ur minnet.)

Kommer också ihåg det Du skriver.

Synd om det inte framkommer från HR (händelserapporten) om SD uppgett sitt riktiga namn när han ringde in anmälan.

Tillägg... en fundering

I normalfallet när någon ringer in om något (misstänkt) brott så tar polisen namn och telefonnummer för att kunna kontakta vederbörande vid behov.

Nu uppgav SD fel p-nr och fel adress när polisen kom på plats, vilket som jag ser det tyder på att han ringde in anonymt.
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-06-03 kl. 08:14.
Citera
2020-06-03, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror att SD är skyldig men tycker att det finns rimligt tvivel och det är dessa jag diskuterar i tråden. Som bekant har vi en dom som håller med mig så jag är inte ute pch cyklar som en del andra.

Hej @Rosamund

Efter som du är en utbildad psykolog så skulle jag vilja ställa några frågor till dig gällande SD som person. Nu kan jag absolut ingenting som har med psykologi att göra och vill därför fråga dig som är djupt insatt i sådant.

Jag undrar, kan man tro eller anse att SD är en sociopat ? eller du kanske korrekt använder orden antisocial personlighets-störning ?

Jag undrar, anser du som psykolog att vanliga karaktärsdrag och kännetecken för en sociopat är till exempel ... brott mot lagen eller har jag helt fel ?

Kan man också tänka sig, att en person som är sociopat har ständig oärlighet för personlig vinning och även nöje ? och SD är enligt mig en sådan person.

Kan en sociopat vara aggressiv och bruka fysika övergrepp ? här tänker jag i sådant fall och i första hand på HD när denna slog en tallrik i huvudet på en annan person och även personen som brukade ett tillhygge och dödsmisshandlade LW bakom bullerplanket med minst 17 slag och då tänkte jag på SD.

Jag undrar också om en sociopat enligt dig kan ha bristande empati ? och i sådant fall tänker jag absolut på SD.

Slutligen undrar jag om du anser att en sociopat kan ha överdriven självkänsla och arrogans ? och i sådant fall tänker jag åter igen på SD.

Förmodligen är nog det mesta fel som jag har skrivit, men som sagt var, jag har inga kunskaper om psykologi och därför vill jag fråga dig om detta.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-06-03, 08:39
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Jag förstår fortfarande inte vad jag skrivit som är obehagligt eller ovärdigt. Kan du uttrycka dig mer konkret? Det hjälper inte att du hänvisar till din text, eftersom jag inte förstår vad du menar. Så, tacksam för ett förtydligande.

Jag menar alltså på att det blir en närmast populistisk kategorisering i att klumpa ihop alla som har invändningar mot antingen SD som gärningsman eller bevisningen därvidalag. Det blir också än sämre klimat av att inte bemöta argument som de är skrivna, utan lägga till egna värderingar däri. Du gör sedan vad du vill med denna förklaring. Vi rör oss mot generell debattmiljö och därmed utanför det som är relevant för tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, en som har stor erfarenhet av bevisvärdering vid indiciemål är just fd justitiekanslern. Kanske borde man nu ta hjälp av honom och hans grupp i försöken att få ordning på det här:
https://www.expressen.se/nyheter/diskuterar-hur-vi-ska-vanda-skutan-ratt/

Quick-fallet var ju det Lambertz använde i sin ursprungliga artikel gällande sannolikhetsvärdering. Det fallet tillhör väl knappast goda exempel för vårt rättsväsen så en ny vinkel tyckte jag var intressant. Något som kanske skulle tillföra mer i det för tråden specifika fallet än att, som nu, be HR titta på andra prejudikat.

Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Min personliga uppfattning är att du förlorat stinget i dina analyser som du var på god väg att vårda i dina första inlägg. Nu verkar du utgå från att ÅK bara presenterar bevismaterial som de la fram infö TR. Det kan du väl ändå inte tro. Dessutom får jag intryck av - obs! intryck av - att du innerst inne rentav inte tror att SD är skyldig eller att ÅK aldrig kommer kunna bevisa att han är det. Göran Lambertz med all respekt, men vilka meriter har han i ett sådant här mordfall? Det finns andra analyser om bevisvärde kring indiciemord, där detta mycket väl kan räcka. Antingen känner du inte till dem eller så vill du inte nämna dem.

Tycker ett alternativ för att konkretisera bevisningen borde tillföra tråden mer än att fortsätta ändlösa spekulationer i skuldfrågan. Har inte läst någon annan post som hänvisat till att Bayes sats kan användas för detta ändamål och därför efterlyste jag eventuella framsteg inom detta område senaste fem åren.

Länka gärna till de analyser du refererar till.
Citera
2020-06-03, 08:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
En detalj som jag tycker kan vara intressant att utreda är uppgiften om att HD började jobbpasset väldigt tidigt den morgonen, jag läste någonstans att hon åkte till jobbet ca 6.20. Om nu döttrarna sov där hos HD hur kom barnen till skolan osv? Hon kan väl knappast ha lämnat de på något fritids så tidigt och man undrar om de verkligen kunde gå upp, göra frukost, klä på sig och allt annat vid den åldern.
Nu kommer jag inte ihåg exakt deras åldrar men de var inte lågstadiebarn.
De var väl typ 12-16 eller något liknande?
Utan att skriva för mycket om dem så tror jag absolut att de kunde gå upp, fixa frukost och ta sig till skolan själva.
Citera
2020-06-03, 09:00
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Slasken har nog både han och advokaterna läst redan.
Troligen hittade de inget intressant i den.
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Hur vet du det det är rätt ovanligt att någon börjar att rota i slasken innan en ev resningsansökan
Det vet jag därför att det har stått i tråden.
Har du missat att åklagaren uppmanade advokaterna att läsa slasken?
Åtalet försenades till och med för att advokaterna skulle få tid på sig att läsa slasken.

Jag kan rekommendera att du också läser hela tråden så får du en bättre uppfattning.
Citera
2020-06-03, 09:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det var inte stundens hetta här utan det var en konversation mellan SD och JG. Å andra sidan är det lätt tänkt att SD är en långsint jäkel som har ett inre i uppror.

Ok jag vet inte när, hur, varför meningen om att döda uttrycktes av SD men väljer att tro att JG hade anmält det om han känt det var på allvar.

Sedan vet jag själv hur jag uttrycker mig ibland, 1/4 italienare som jag är. Finns en inre passion och glöd som bara måste ut och hellre med ord än handlingar 😅 man ska väl kunna säga vad som helst bland sina närnaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in