2020-06-02, 18:16
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Suck!

Svenska testgeneralen har slutat efter tre veckor
För tre veckor sedan utsågs Harriet Wallberg till koordinator för de svenska coronatesterna. Men redan nu har hon lämnat sitt uppdrag, rapporterar TV4 Nyheterna. Wallberg säger själv till TV4 att hon återgår till sin professur på KI.

Socialminister Lena Hallengrens pressekreterare skriver i ett sms till DN att Wallbergs kontrakt med Folkhälsomyndigheten löpte ut 31 maj.

”Vi tar med oss hennes rekommendationer och arbete in i det fortsatta jobbet med att utveckla teststrategin. Bland annat tack vare Harriet Wallbergs arbete går vi nu in i en ny inriktning för testningen. Detta kommer regeringen berätta mer om inom kort”, står det i sms:et.
https://omni.se/svenska-testgeneralen-har-slutat-efter-tre-veckor/a/BRO8zv

Nu måste något hända snabbt.

Hon sa upp sig?
Citera
2020-06-02, 18:17
Medlem
Citat:
Suck!

Svenska testgeneralen har slutat efter tre veckor
För tre veckor sedan utsågs Harriet Wallberg till koordinator för de svenska coronatesterna. Men redan nu har hon lämnat sitt uppdrag, rapporterar TV4 Nyheterna. Wallberg säger själv till TV4 att hon återgår till sin professur på KI.

Socialminister Lena Hallengrens pressekreterare skriver i ett sms till DN att Wallbergs kontrakt med Folkhälsomyndigheten löpte ut 31 maj.

”Vi tar med oss hennes rekommendationer och arbete in i det fortsatta jobbet med att utveckla teststrategin. Bland annat tack vare Harriet Wallbergs arbete går vi nu in i en ny inriktning för testningen. Detta kommer regeringen berätta mer om inom kort”, står det i sms:et.
https://omni.se/svenska-testgeneralen-har-slutat-efter-tre-veckor/a/BRO8zv

Nu måste något hända snabbt.

Den svenska Corona-strategin är ett fullständigt haveri!
Citera
2020-06-02, 18:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Om vi har riktigt tur så avstannar epidemin, mycket tyder på det. Troligtvis så får den ett fotfäste i västra Götaland ändå - så jäkla onödigt eftersom det kunde undvikas. Västra Götaland kommer att drabbas hårt när smittan blossar upp igen.

Men vem fasen vet. det kanske inte stannar av, eller ens en andra våg kommer. En större våg kanske tar vid där vi är nu, och tar död på befolkningen som aldrig förstod..inte ens när massinvandring och pandemi stod för dörren.

Fasen vad jag föraktar politiken - och ja, svenskarna som har blivit så jäkla slöa och har brustit i intelligens och brist på sammanhållning. Nationalism som i själva verket är bra, har svenskarna länge nog både tittat på TV och läst dagstidningar att det är dåligt. I Sverige har det kopplats (på ett mycket förvridet sätt) till nazism - hur i helskotta kan det snedvridas - och köpas på sättet.

Det som gäller är GLOBALISM. Sverige ska raderas ut, gränser ska suddas ut, vita och svarta ska leka och de stora företagen ska visa hur landet ligger. Överstatligheten ska gälla, ja, därför behövdes inga berdskapslager. Men när det väl gällde stod Sverige utan all skyddsutrustning då andra länder ströp sin export och blev i ett nafs nationalistiska. Det var fasen pinsamt att se hur de styrande stod med neddragna brallor och bytte ut sina pin-nålar med EU-flaggan mot en Sverige-flagga.

Fasen vet ibland om man ska skratta eller gråta.

Tror att sanningen är den att Sverige har målat sig i ett hörn eller återvändsgränd. Det inte längre finns något att vända till, borde bli snart bli en realitet snart för de flesta.

Myndigheternas högsta chefer har tillsatts av personer som förr i tiden har beskrivits som aktivister eller radikala. Mellancheferna och och de med mindre chefspositioner har fått positioner av dessa. Om man ska tro på en förändring så tar det många år att nå en förändring.

Covid-19 kommer hjälpa Sverige på traven, Sverige måste falla för att skaka av sig extremister, aktivister eller en stor flock av enögda PK idioter för att gå vidare!

Det verkar som om epidemin avstannar över sommaren. Möjligt iaf.
Fast då ökar det troligen mot hösten.
Citera
2020-06-02, 18:20
Medlem
UK och Sverige pestsmittade.

https://twitter.com/DarrenEuronews/status/1267770726171451392
Citera
Medlem
Citat:
Nej, vad som jag iaf har diskuterat är det fullständigt horribla i att Socialstyrelsen tar fram palliativa vårdplaner i förväg med uppställda kriterier för vem som ska få IVA-vård och inte där alternativet är palliativ vård utan att man anger att syrgas ska vara tillgängligt.

Det är ättestupa det och inget annat för så gör man inte i ett civiliserat land. Effekten och de tragiska konsekvenser ser vi idag där Sverige igen utmärker med 80% överlevare på våra IVA-enheter när jämförbara länder ligger runt 50%. Och vittnesmålen börjar strömma in:
Vi har tidigare fått många frågor från er läsare om hur det ligger till med syrgas på äldreboendena. Efter att ha undersökt frågan kan vi nu berätta att inget av kommunens äldreboenden har tillgång till syrgas för covid-19-patienter. Den som behöver syrgasbehandling måste i stället tas till sjukhus, men ofta bedöms de vara alltför sköra för att flyttas till akutvården. I det uppmärksammade fallet med äldreboendet Geråshus behandlades ingen av de 21 personer som dog i bekräftad covid-19 med syrgas.
https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/tre-fj%C3%A4rdedelar-av-g%C3%B6teborgs-kommunala-%C3%A4ldreboenden-har-drabbats-av-covid-19-1.287324 37

Att ge morfin och midazolam till någon med andnöd utan syrgas är att avliva personen oavsett skälen som mycket väl kan vara goda. Men man avlivar personen ifråga för då finns det ingen återvändo.

Har man då en situation på boenden där protokoll dragits upp i förväg där det har beslutats för palliativ vård har man inte gett patienten chansen. I synnerhet då det i många fall inte funnits någon ansvarig läkare närvarande eller ens träffat patienten.

Fler och fler sådana vittnesmål börjar komma in.

Edit:

Titta gärna på Rapport idag. Helt sjuka siffror där man har sett mer än en fördubblad överdödlighet under några veckor på våra äldreboende på vissa håll.

Det var väl så att Socialstyrelsen tog fram detta, då man ville underlätta för personal ute på boenden, OM situationen skulle ha blivit lika kaotisk som den blev t ex i Italien. (Där verkar en del anhöriga t o m påbörjat en stämning mot staten hur de hanterade vissa av gamlingarna).

Det kommer säkerligen att uppdagas att felaktigheter gjorts ute på boenden, vilket självklart inte alls är bra. De allra allra flesta inom vård- och omsorgsyrket vill ju patientens väl, och ska göra rätt utifrån ett medicinskt perspektiv. Ibland blir det svåra bedömningar. Den gamla, multisjuka och skröpliga 90 åringen kanske "bara" vill få somna in, medans anhöriga/vårdaren kämpar och vill hålla vid liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur kunde de se "frequent reinfections at 12 months post-infection" när viruset inte funnits i 12 månader? Något måste ha blivit väldigt fel.

Jag lägger länken här, så du kan själv ta del av forskningen. Antar att just vad gäller 12 månader ser de likheter med Sars-Covid och erfarenheterna där. Men redan före 6 månader avtar antikroppar, om nu så många ens får några antikroppar.
https://www.jpost.com/health-science/could-coronavirus-re-infection-be-possible-within-six-months-629575
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Endast 2-3% smittade i Israel (Källa: Jerusalem Post)

Cohen helped run the country’s first serological survey to help determine how many Israelis have had SARS-CoV-2 and may have developed antibodies to protect them from contracting the virus again. The results show that only around 2% to 3% of the population has been infected, based on samples from 1,709 people from across the country.

Cohen said the study also showed that the virus was most prevalent among people aged 40-60 and among children 11-19. More males were infected with the virus than females.

Last week, a team of researchers in Amsterdam published a study indicating that herd immunity to SARS-CoV-2 may not ever be possible due to rapid loss of protective immunity.
“An alarmingly short duration of protective immunity to coronaviruses was found,” the team claimed in a paper titled, “Human Coronavirus Reinfection Dynamics: Lessons for SARS-CoV-2.”
“We saw frequent reinfections at 12 months post-infection and substantial reduction in antibody levels as soon as six months post-infection,” they wrote.

Det var rätt dåliga nyheter, minst sagt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Nej, handsprit är fortfarande en bristvara i Sverige. Medicinska försäljningsbolag har fortfarande handsprit registrerat som bristvara.

Tvål + ljummet (behöver faktiskt inte ens vara varmt) vatten är dock lyckligtvis överlägset handsprit, bara man tvålar i ca 20 sek och efteråt sköljer i ca 30.
Citera
Medlem
Citat:
Det är möjligt men vi har ingen aning om vilka som kanske hade klarat sig igenom en COVID19-kris. Sådana exempel finns det gott om i andra länder. Och även i Sverige som på Bromma sjukhem där man haft tillgång till sjukvård att tala om. Och syrgas.
Läkare har nog en ganska bra uppfattning om vilka som klarar en flytt till sjukhus.

Sedan har jag brasklappen att det kan vara så att man avstått flytt för patienter som hade klarat en sådan flytt.

Jag har vakat vid många döende patienters sida och döden blir alltid fridfullare med litet morfin. Själv önskar jag mig morfin den gången jag ligger för döden.

Det är inte så jävla självklart att morfin är dåligt i palliativ vård.
Citera
2020-06-02, 18:24
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
UK och Sverige pestsmittade.

https://twitter.com/DarrenEuronews/status/1267770726171451392

Har för mig Giesecke sa de bästa epidemiologerna fanns i UK han har väl själv utbildats där och känner såklart en massa experter där.

UK va ju inne på flockimmunitetsspåret också.
Citera
2020-06-02, 18:26
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Vad menar du att du inte hittar i artikeln? Det jag la upp klistrade jag in rakt från den efter att ha översatt till engelska (känns som det blir mer korrekt översättning än svenska).

Och den nya artikeln rör ju mannen i slutet på december. Honom ifrågasätter jag inte. Diskussionen handlade om fall hela 1,5 månader tidigare som jag inte anser är bekräftade
Jag ögnade bara igenom den franska artikeln. Ja det blir bättre att ta det till engelska. Översätta franska till svenska blir obegripligt!
Citera
2020-06-02, 18:27
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Läkare har nog en ganska bra uppfattning om vilka som klarar en flytt till sjukhus.

Sedan har jag brasklappen att det kan vara så att man avstått flytt för patienter som hade klarat en sådan flytt.

Jag har vakat vid många döende patienters sida och döden blir alltid fridfullare med litet morfin. Själv önskar jag mig morfin den gången jag ligger för döden.

Det är inte så jävla självklart att morfin är dåligt i palliativ vård.

Det som har varit uppe för diskussion är väl att få palliativ vård fast man inte döende,

som den där pappan i Agenda som piggnade till när sonen lyckades få dem att sätta in dropp?

EDIT: pappan överlevde ju Covid-19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in