2020-06-02, 16:57
Medlem
Det var nämligen utifrån övertygelsen om att detta coronavirus, liksom sarsviruset, endast smittar vid symtom som Folkhälsomyndigheten ursprungligen utformade sin smittskyddsstrategi.

https://www.dn.se/kultur-noje/lena-einhorn-sa-surrade-sverige-fast-sig-vid-masten-i-hanteringen-av-pandemin/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Oroande att så många fortfarande ligger kvar på IVA-avdelningar i COVID-19. Blir ju en jojo-effekt när det gäller dödsfallen så därför gäller det att titta långsiktigt.
Långsiktigt ser det ut att vi får 5000 dödsfall under juni och går vidare mot 6000...

Redan 15:e eller 16:e juni har vi 5000 döda tyvärr, jag tror inte man kan bygga upp ett ännu större berg av eftersläpningar. Jag sade den 15:e juni för en vecka sedan och min kalkyl ser ut att hålla.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
När smittspridningen blev allmän övergick man till att bryta kedjor genom social distansering. De behöver inte alltid spåras för att brytas. Det finns väl inget hårt drabbat land som haft kapacitet att spåra alla kedjor, eftersom de vid det här laget mer liknar trassliga fisknät än enkla linor. Hur mycket samhällsresurser är det klokt att lägga på att analysera dessa enorma nätverk som byter skepnad dag till dag?
Det är dit vi måste gå om vi ska få kontroll på smittan och skydda de utsatta samtidigt som vi behöver lätta på restriktionerna.
Så det är värt att satsa resurser på det - ja.
Precis som alla länder som lyckas bekämpa smittan gör och som WHO rekommenderar.
Vår unika väg kanske inte är rätt väg... bara en tanke...
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej 5000 döda har vi den 15:e juni enligt mina beräkningar. Men jag skall se över siffrorna. Det går inte så fort för man bygger upp stora eftersläpningar.

Trodde själv på den 25 men det känns nu som över-optimistiskt
Citera
2020-06-02, 16:59
Medlem
neuron-drones avatar
Vem vet en psykopats tankar? De är ofta så olika ens egna att man gissar fel. Det kan mycket väl vara så att Tegnell och Giesecke bara är extremt vårdslösa och saknar insikt om effekter och människovärde. Behöver inte vara planerat. Tvärtom har psykopater svårt att planera.
Citera
2020-06-02, 17:01
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej 5000 döda har vi den 15:e juni enligt mina beräkningar. Men jag skall se över siffrorna. Det går inte så fort för man bygger upp stora eftersläpningar.

Ja, se efter på siffrorna så att det blir rätt, de gäller ju liv och död här.5000 döda lär vi väl nå?, annars så hinner Norge , Finland och Danmark ikapp oss hehe....
Citera
2020-06-02, 17:03
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ett krav på munskydd i offentliga miljöer vore ett minimum. Som i många andra länder.
Japp i kombination med handsprit. Noterade idag att man satt upp handsprit Vid ingången på mitt lokala Willys, men skulle vilja se det på fler offentliga platser.

//Skalman
Citera
2020-06-02, 17:06
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Samma som de äldre antar jag. Man får gå trots riskerna. En nära släkting var tvungen att gå på en utredning på sjukhuset. Där är ju smittan som värst. Jag tyckte inte han skulle gå men han tyckte att besvären var värt risken.

Man får ju ingen hjälp med dessa val. Det är en gissningslek man får leka själv.

Jomen om vi nu ska ha en samhällssmitta i samhället

och samtidigt skydda riskgrupperna

allt enligt den svenska strategin,

så vore det väl lämpligt om strategerna kunde tala om

hur det ska funka, hur de har tänkt?

Andra länder som stryper smittan har ju inte detta problemet,

men som dom ska vi ju inte göra enligt FHM,

så hur fan ska folk i riskgrupperna som ska vara skyddade göra då?

Hur fungerar skyddet rent praktiskt?
Citera
2020-06-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Så du menar alltså att Tegnell står och ljuger på beställning av regeringen när han säger alla dessa saker? Och att han är en bra skådespelare? Spelar de upp pjäser för pamparna så de kan se vilka de bästa skådespelarna är när de ska tillsätta folk i höga positioner? Jag har svårt att köpa det du säger fullt ut som du kanske ser även fast jag håller med om att mkt ansvar vilar på regeringen med att de ens satt honom i denna positionen.

Sedan att vi inte haft beredskap att testa som om vi vore ett U-land kan ju även ha att göra med att Tegnell och FHM knappt tog viruset på allvar förrän vi hade allmän smittspridning.

- Viruset kommer inte hit.
- OK det kom hit men vi kommer inte få allmän smittspridning.
- Vi har spridning nu men peaken kommer nås inom 2 dagar (i början/mitten på mars).

Förlåt men det håller inte. Jag köper inte att Sverige inte hade möjligheter att sköta detta bättre och jag tror att Tegnell och FHM är största anledningen. Sedan går det ju alltid lägga över skulden på regeringen som lagt över det i deras händer, vilket jag gör egentligen. Men nu är det ju FHM som varit "spelarna på planen" så att säga och de har ofta snackat ner vikten av att testa mycket.

Hade FHM sagt att de ville att vi skulle testa mycket mer i inledningen och sedan varit ärliga med att vi inte kan så hade jag försvarat dem. Men uttalandena från Tegnell från mars, april och till viss del än idag tyder på att de misslyckades att se vikten i det.

Man får väl skilja på bakomliggande orsaker och utlösande faktorer. FHM:s missbedömningar är den utlösande faktorn. De bakomliggande orsakerna är mer omfattande än så.

Alla kan göra misstag, men någon måste kunna korrigera dom när det börjar barka åt skogen. Det är den dimensionen som verkar saknas i den svenska förvaltningsmodellen. Trögheten är total och självkritiken obefintlig.

Regeringen har antagit en märkligt passiv roll i detta som alla säkert märkt. Inte konstigt kanske med tanke på att man antagligen saknar naturvetenskaplig kompetens att bedöma FHM:s arbete. Och FHM påstår ju till och med att deras arbete inte går att bedöma i detta läget, innan pandemin är "över". Bara det är ju en helt absurd ståndpunkt.

Tänk om din tandläkare nästa gång du gör en rotfyllning hävdar samma sak när du skriker desperat av smärta pga av att bedövningen inte tagit. "Ja men vi har faktiskt bedövat här, och det har alltid fungerat förut. I det här läget så är det alldeles för tidigt att dra några slutsatser från att du skriker som en gris. Bedövningen kan mycket väl fungera. Det brukar den alltid göra. Btw, sluta skrik som en gris. Jag försöker borra här."
Citera
2020-06-02, 17:11
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Dags att sluta drömma tror du att det här efterblivna landet kmr göra något vettigt överhuvudtaget? Då kan du lika väl vänta tills tomten kmr på julafton. Pandemin har varit den största internationella händelsen (tillsammans med 9/11 och krisen 08) och Sverige har gjort bort sig totalt och det rykte man tidigare haft är för all framtid förstört.
Nu finns det bara en utväg ur världens mest överskattade land:

https://europa.eu/youreurope/citizens/residence/residence-rights/indexamp_sv.htm

Som EU-medborgare har du rätt att bo, jobba, studera, söka jobb eller leva som pensionär var du vill i EU.

Tror inte längre tyvärr att det gäller svenskar utan bara EU-medborgare som vill komma till Sverige!!
Citera
2020-06-02, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag fiskade upp dem på Twitter. Det var mest för att visa att man faktiskt vårdar väldigt gamla människor på IVA med.

Det är en myt att man inte gör så eller har några sådana protokoll.

OK, Twitter är ju inte fakta direkt, däremot finns ju det IVR (Svenska Intensivvårdsregistret) som är uppdaterat per idag 2/6

Under 2020 har hittills 102 personer i åldrarna 80-89 fått IVA-vård i samband med covid-infektion och för åldersgruppen 70-79 är antalet 531.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Det har ju blivit lite av trådsanning att äldre systematiskt prioriteras bort och inte erbjuds IVA-vård. IVA-vård är tydligen väldigt krävande, varför många äldreäldre inte bedöms klara av det.
Citera
2020-06-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Japp i kombination med handsprit. Noterade idag att man satt upp handsprit Vid ingången på mitt lokala Willys, men skulle vilja se det på fler offentliga platser.

//Skalman

Har man ikke håndsprit til fri afbenyttelse i alle butikker i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in