2020-06-02, 15:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo vi menar samma sak. Bindande bevisning för mig är bindande bevisning.

Några lösliga indicier duger inte.

Vad som menas med "DNA-spår" och "mordvapen" och "möjlighet att utföra dådet" är påståenden som kritiskt ska granskas. Var så säker.

För mig är SE-teorin absurd. Men det visste du redan. Vi får se vad KP kommer med.

Även CP-teorin var absurd men den överklagades ända till HD. Historien förskräcker.

Vad är din teori då? Mer än att Lisbet sköts först med ett vådaskott?
Citera
2020-06-02, 15:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad är din teori då? Mer än att Lisbet sköts först med ett vådaskott?

Jag har ingen teori om vem som mördade Palme. Jag har bara kritiska frågor. De teorier som hittills framförts imponerar inte på mig.

Vad är din teori?
Citera
2020-06-02, 15:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag har ingen teori om vem som mördade Palme. Jag har bara kritiska frågor. De teorier som hittills framförts imponerar inte på mig.

Vad är din teori?

Jag har mer en gissning är teori. Det är för många tillfälligheter som talar för att CA KAN ha gjort det. Inget som binder honom till platsen. Men otroligt mycket faktorer som är negativa mot honom. Det är nästan osannolikt att någon ska passa så bra in utan att vara mördaren.

Men inget knyter honom till mpl eller ens Sveavägen. Det är ett enormt problem med min gissning.
Citera
2020-06-02, 15:55
Medlem
Gothuss avatar
Om jag inte har helt fel så sammanfaller tidpunkten för Peterson utspel med straxt efter då de börjar topsa efter brabantmördarna i Belgien.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdmVx5/palmeaklagarens-drag--tog-hjalp-fran-utlandet
Citera
2020-06-02, 16:03
Medlem
Citat:

Vad är din teori?

Jag gillar ditt förhållningssätt och respekterar att du inte har en teori.
Jag däremot vill alltid hålla mig med en teori för att det är lite kul. Den har varierat över tid dock.. antar du inte fyllt i röstningen då? Fegis ☺️
Gillar dina inlägg så missförstå mig inte...
Jag håller just nu mina kort på CP. Javisst, idiotiskt säger vissa, men jag vidhåller det just nu. Men vet gör jag ju lika lite som de flesta.
Citera
2020-06-02, 16:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag har mer en gissning är teori. Det är för många tillfälligheter som talar för att CA KAN ha gjort det. Inget som binder honom till platsen. Men otroligt mycket faktorer som är negativa mot honom. Det är nästan osannolikt att någon ska passa så bra in utan att vara mördaren.

Men inget knyter honom till mpl eller ens Sveavägen. Det är ett enormt problem med min gissning.

Det hedrar dig att du kritiskt granskar din egen idé, något som jag saknar hos exempelvis TP. Tycker att han är alldeles för tvärsäker.

Men du är en kritiskt granskande person och det gillar jag. Man kan f-n inte köpa vadsomhelst utan att få trovärdiga bevis för påståendena.

Sen får vi försöka undvika att förlora oss i detaljer, jag har själv syndat på den punkten många gånger.

CA är även för mig en intressant person, men ingen har hittills kunnat placera honom på Tunnelgatan.

Det lilla jag vet om hans personlighet stämmer mycket bättre än det jag sett hos SE tycker jag och revolvern som aldrig lämnades in för provskjutning är/var ett konkret problem för CA.

Om vi nu ska tänka oss en ensamagerande GM.

En annan idé som intresserat mig genom åren är en mindre svensk grupp (2-3 pers) som utan förankring i några stora läger - om du förstår vad jag menar - på eget initiativ bestämde sig för att fimpa Palme.

Där finns väl flera olika tänkbara personer och motiv kanske? Men även här finns ett stort problem - att konkret placera en GM ur denna grupp på Tunnelgatan.

Jag tror inte alls på "stora teorier" med tiotals beslutsnivåer.

Jag gillar LGWP:s inställning. Man ska inte krångla till mordutredningar i onödan.
Citera
2020-06-02, 16:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb
Jag gillar ditt förhållningssätt och respekterar att du inte har en teori.
Jag däremot vill alltid hålla mig med en teori för att det är lite kul. Den har varierat över tid dock.. antar du inte fyllt i röstningen då? Fegis ☺️
Gillar dina inlägg så missförstå mig inte...
Jag håller just nu mina kort på CP. Javisst, idiotiskt säger vissa, men jag vidhåller det just nu. Men vet gör jag ju lika lite som de flesta.

Ja det står dig och alla fritt att tro på vilken teori du vill. Jag är bara så miljöskadad av att det mesta här i världen är "smoke and mirrors".

I Palmeutredningen är det väl just det 10-åriga CP-eländet som för mig bevisar att vi nog aldrig ska få veta vem som mördade Palme. Tänk alla dessa Ölvebro och Krusell och Helin och Nässén... Så innerligt tröttsamt.

Det vore så fantastiskt utmärkt om KP kan visa mig att jag har fel. Det var inte ännu ett försök att vilseleda allmänheten. Det var faktiskt något som åtminstone liknade sanningen. Det gick att tro på.

Vi får se.
Citera
2020-06-02, 16:21
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb

KP har dock varit tydlig med att det inte är CP som kommer pekas ut.

Han har även mer eller mindre avfärdat alla konspirationsteorier, möjligen undantaget Stay Behind som han inte nämnde i denna intervju: https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Men sannolikt är det bara CA och eventuellt SE som PU är inriktade på - definitivt inte CP.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-02 kl. 16:23.
Citera
2020-06-02, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra

Han har även mer eller mindre avfärdat alla konspirationsteorier, möjligen undantaget Stay Behind som han inte nämnde i denna intervju: https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Men sannolikt är det bara CA och eventuellt SE som PU är inriktade på - definitivt inte CP.

Jag vet vad han sa. Men det finns vissa saker jag ändå tror har betydelse i sammanhanget. Sen vad KP säger innan, det kan tolkas på div olika vis. Såna personer är inte dummare än att de kan säga något som de vet tolkas åt ett visst håll men som ändå lämnar en lite dörr öppen för att det kan ändras.
Minns tex att KP utryckte sig i stil med att om något dyker upp fram till beslut om åtal så kan saker förändras. Saknar källa just nu men hoppas du förstår vad jag syftar på?
Citera
2020-06-02, 16:36
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Det är inte många som är knutna till mordplatsen, så det är inte ett stort problem när man snackar teorier. Är GM en ensam galning blir jag nästan förvånad om det inte är CA.
Citera
2020-06-02, 16:47
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra

Varför antar du att det mest sannolika är att PU ska presentera CA?
Citera
2020-06-02, 16:52
Medlem
Citat:
Det hedrar dig att du kritiskt granskar din egen idé, något som jag saknar hos exempelvis TP. Tycker att han är alldeles för tvärsäker.

Men du är en kritiskt granskande person och det gillar jag. Man kan f-n inte köpa vadsomhelst utan att få trovärdiga bevis för påståendena.

Sen får vi försöka undvika att förlora oss i detaljer, jag har själv syndat på den punkten många gånger.

CA är även för mig en intressant person, men ingen har hittills kunnat placera honom på Tunnelgatan.

Det lilla jag vet om hans personlighet stämmer mycket bättre än det jag sett hos SE tycker jag och revolvern som aldrig lämnades in för provskjutning är/var ett konkret problem för CA.

Om vi nu ska tänka oss en ensamagerande GM.

En annan idé som intresserat mig genom åren är en mindre svensk grupp (2-3 pers) som utan förankring i några stora läger - om du förstår vad jag menar - på eget initiativ bestämde sig för att fimpa Palme.

Där finns väl flera olika tänkbara personer och motiv kanske? Men även här finns ett stort problem - att konkret placera en GM ur denna grupp på Tunnelgatan.

Jag tror inte alls på "stora teorier" med tiotals beslutsnivåer.

Jag gillar LGWP:s inställning. Man ska inte krångla till mordutredningar i onödan.
Jag tror heller inte att den lösning som presenteras kommer vara en "konspiration" med ett nätverk personer inblandade. Max 2 inblandade inte mer. Möjligtvis en person som äger eller kommer över ett vapen och överlämnar det åt den GM som skjuter och sedan ev tar och gömmer vapnet efteråt.
Om det är mer än 3 personer inblandade så ökar chansen att; de med tiden blir osams och någon anger de andra, den utlovade belöningen för avgörande tips blir med tiden allt mer lockande för någon eller någon inblandad tycker att det är för stor börda att bära och lämna efter sig ett bankfack med brev och ev bevis. 34 år efter mordet så kan teoretiskt sett någon/ ra av de inblandade fallit ifrån pga ålder och hälsa och då kan saker uppdagas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in