2020-06-02, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Jo det är han . Om han hade tagit sitt ansvar skulle han för bra länge sedan satt ner sin fot och sagt att detta funkar inte .

Istället valde han att stå och ljuga det svenska folket rakt upp i ansiktet dag ut och dag in.
Man är jävligt naiv om man tror att han är bara en budbärare.

Jag lydde bara order funkar (förhoppningsvis) inte heller:

https://nyheteridag.se/folkhalsomyndigheten-anmals-for-brott-mot-smittskyddslagen/
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Just nu på svt2 sa reportern att man sett en ökning av smittade på ett e-handels lager i Sydkorea(?). Man funderar på om personerna kan ha smittats via kartonger och bubbelplast där viruset överlevt.
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
det verkar nästan som statsepidemiologen vänder kappan efter vinden.
Snarare att han tagit av sig kappan och nu förgäves står och viftar vildsint med den i luften för att försöka vända vinden ”rätt”.
Citera
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är så man svarar när man redan bestämt sig och vill undvika frågan. Resten av världen har fel och Sverige har rätt. Känns mönstret igen? Ingen kan räkna som vi (men vi kan inte räkna på helger och vi kan inte räkna så bra på boenden).

Först när pandemin kommit så långt som den bara kan antingen genom att smitta alla/flockimmunitet eller stoppas av vaccin kan man se vem som lyckades bäst.....om alla rapporterar likadant......vilket dom inte gör. Att duktiga Sverige rapporterar korrekt betyder ju knappast att diktaturer som Kina och Ryssland gör det.

Däremot har ju pandemin effektivt visat att svenska politiker senaste 25 åren möjliggjort för en mycket ojämlik och ibland katastrofal äldrevård.

Pandemin visar väl också förmodligen att välstånd verkar leda till en befolkning med dålig allmänhälsa som hålla vid liv av en avancerad sjukvård.

Jag blir provocerad över snyfthistorierna i media där Blend-Anita med en halv tjär-lunga och robotröst konstaterar att den här smittan verkligen kan drabba ”vem som helst”!
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Vänta lite här nu

”Helt meningslöst att jämföra så”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/tegnell-helt-meningslost-att-jamfora-sa/

Sveriges statsepidemiolog ville gärna jämföra Sverige med Italien, Belgien och Storbritannien när de hade högre siffror avlidna per tidsenhet och befolkningsmängd,

nu har jag inte hört honom på länge jämföra med dem -nu är det meningslöst plötsligt,

ok så låt oss då jämföra oss med våra nordiska grannländer herr Statsepidemiolog.

Eller är det också meningslöst?

Oj! Alla länder har en överdödlighet -nu gick det plötsligt att jämföra med andra länder igen,

det är inte helt lätt att hänga med i logiken,

det verkar nästan som statsepidemiologen vänder kappan efter vinden.

Ja det är uppenbart att FoHM har problem nu, nu väntar vi bara på pålästa journalister som inte bara låter de här "dubbla budskapen" falla i glömska, utan verkligen konfrontera honom med det.

Han har jämfört just med Belgien hur många gånger som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tare lugnt. Johan Giesecke satt i TV för någon vecka sen och sa att man kunde vrida på smittspridningen, vrida upp och ner beroende på hur många smittade man ville ha. Han säger att man måste låta viruset sprida sig. FoHM och c : o.

https://twitter.com/lolafra23730685/status/1265645611501580288

FoHM har fram till för några veckor sen hela tiden velat ha en jämn smittspridning (likt influensa) för att sjukvården ska kunna klara av det. Problemet var att c19 sprids i kluster inte som influensa (rakt över hela befolkningen).

Ja Kajsa Gieseckes företag Remeo kan ju inte ta emot hur många patienter som helst. Det bästa är att han en jämn patienttillförsel.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Karin Tegmark-Wisell gör bort sig.

"Det var omöjligt att testa alla som hade behövts testas i den så kallade pandemiska fasen, säger hon."

Ändå så har en hel hög med länder bevisligen lyckats testa i en nivå som stoppat smittan.
Citera
2020-06-02, 15:06
Medlem
gloffgloffs avatar
inget vettigt inlägg

EDIT: ser man på det va inte statsepidemiologen på presskonferensen idag, jag erkänner har inte sett den idag, jag blir mest bara frustrerad så jag behöver samla kraft först.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-02 kl. 15:36.
Citera
2020-06-02, 15:06
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Just nu på svt2 sa reportern att man sett en ökning av smittade på ett e-handels lager i Sydkorea(?). Man funderar på om personerna kan ha smittats via kartonger och bubbelplast där viruset överlevt.

Ja det där ville man inte höra, eller tänka på, trodde det kunde överleva på ytor ända upp till 2-3 dagar. Oopps.
Citera
2020-06-02, 15:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Har du någon aning om varför man inte testar mer då?

Det har väl med klassisk svensk byråkrati att göra antar jag.
Citera
2020-06-02, 15:08
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ja det är uppenbart att FoHM har problem nu, nu väntar vi bara på pålästa journalister som inte bara låter de här "dubbla budskapen" falla i glömska, utan verkligen konfrontera honom med det.

Han har jämfört just med Belgien hur många gånger som helst.

Sverige - Danmark tycker jag är lämpligt men Norge är ju speciellt. Befolkningen är väldigt utspridd och tack vare oljan bekostar dom små boenden och vårdcentraler på platser där det bor 20 pers
Citera
2020-06-02, 15:08
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du kan själv göra ett litet experiment för att se hur resurserna ser ut inom vården. Gå in på vårdcentralen. Boka en tid för ditt onda knä. Räkna hur många dagar det är mellan att du pratar med receptionen och när du får en tid (om du får en tid).

Bara för att en efterbliven politiker säger att man kan göra 100 000 tester så innebär inte det att det faktiskt går.

Tack för svar, skickar det till den som sa att ALLA i landet vill testa mer, och därför frågade jag honom om han visste varför man inte testade mer då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in