2020-06-02, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CzeLious
Precis, tror inte att det vid självmord skulle spruta på fönstervägg, fåtölj, på tv och på tv vägg mellan tv och vitrinskåp sistnämnda med eventuell vävnad.

Ingen idé att ens läsa Vemsas inlägg, kommer på mig själv när jag läser några rader, sen inser hur jävla sjukt dumt det låter för att sen se vem som skrivit inlägget.

Det står ju även i FUP att det med största sannolikhet handlar om minst 3 sving med föremål eller kroppsdel mot fönstervägg, minst ett slag eller stöt mot kroppsdel eller föremål med W's blod framför fåtölj i låg till golvnära position, minst ett slag eller stöt mot kroppsdel eller föremål med W's blod på höjd som inte översteg TVns överkant, placering av 2 större blodbesudlingar på vitrinskåp ger starkt stöd att kroppsdel utsatts för sån kraft att det separerat vävnadsbitar som slungats iväg.

s. 311 FUP - Analys och slutsats - Vardagsrum.

Skulle aldrig i min vildaste fantasi kunna påstå självmord genom att bara läsa det.

Ang. sida 311 i FUP.

Kan du eller någon annan i tråden förklara för mig, hur vävnadsbitar kan separeras och slungas iväg, utan att man använder något vasst föremål?
Och vad är det för vävnadsbitar som har slungats iväg?
Muskelvävnad bla står det på sida 310 i FUP.

Läs också på sida 312 i FUP:

"Den sammantagna bedömningen är att Wilma Andersson blivit utsatt för upprepat,
trubbigt våld då hon, i låg/golvnära position, befunnit sig i vardagsrummet mellan
fåtöljen och Tv:n. Vid denna plats har hon även utsatts för ett våld som inte närmare kan
preciseras, men har varit av en sådan karaktär, att det separerat vävnadbitar från Wilma
Anderssons kropp."

Varför skulle inte dessa saker kunna ske vid tex knivskärning i handlederna?

Alltså hon skär sig i handlederna ner till musklerna, så att blod med vävnadsbitar i skvätter mot TV-väggen. Hon svimmar sen pga blodförluster, faller och slår sig i ansiktet. Blod från handen/händerna skvätter mot fönsterväggen och mot bla fåtöljens fotstöd, pga att händerna slår i golvet.
Det borde väl kunna ge en sådan blodbild som beskrivs på sida 311 i FUP?
Senast redigerad av vemsa 2020-06-02 kl. 15:07.
Citera
2020-06-02, 14:57
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbslungan
Ni som undrar över foliet.

T använde folie runt huvudet för att försöka dölja lukten från kroppen, precis som har förklarar i förhör hur han brukade använda folie för att dölja doften från weedet han brukade handla.

T är inte så smart.

Båda de bitarna tror jag vi är överens om allihop, även om en del antar att det varit för att kunna ta med genom säkerhetskontroller på flyg. Själv tror jag inte att han skulle våga fly med flyg, än mindre med huvudet med sig. Frågan är om och varför han ev slagit in resterande delar av kroppen.
Citera
2020-06-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Nej, T verkar vara arg på W efter att det gått 6 månader. Man dödar inte en annan människa i vrede pga hörlurar. Mordet var bestialisk med tanke på skador i huvudet.

Droppen som fick bägaren att rinna över? Jo! mkt troligt,med tanke av beskrivningar av hm? "kort stubin,ombytlig nyckfull.." m.m
Citera
2020-06-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
0,5x7 är väl 3,5??
Ja såklart, slog en siffra fel.
Citera
2020-06-02, 14:59
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Är du säker på det? Aluminium och koppar hindrar strålning och därför används som skyddfilter.
Ja, alltså syns det på röntgen?
Om de i säkerhetskontrollen ser en stor "blobb" på skärmen som de inte kan stråla igenom och se innehållet i, tror du att du får passera utan att packa upp föremålet då?

Annars är det ju hur lätt som helst att smuggla knark och bomber....
Citera
2020-06-02, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Ang. sida 311 i FUP.

Kan du eller någon annan i tråden förklara för mig, hur vävnadsbitar kan separeras och slungas iväg, utan att man använder något vasst föremål?
Och vad är det för vävnadsbitar som har slungats iväg?
Muskelvävnad bla står det på sida 310 i FUP.

Läs också på sida 312 i FUP:

"Den sammantagna bedömningen är att Wilma Andersson blivit utsatt för upprepat,
trubbigt våld då hon, i låg/golvnära position, befunnit sig i vardagsrummet mellan
fåtöljen och Tv:n. Vid denna plats har hon även utsatts för ett våld som inte närmare kan
preciseras, men har varit av en sådan karaktär, att det separerat vävnadbitar från Wilma
Anderssons kropp."

Varför skulle inte dessa saker kunna ske vid tex knivskärning i handlederna?

Alltså hon skär sig i handlederna ner till musklerna, så att blod med vävnadsbitar i skvätter mot TV-väggen. Hon svimmar sen pga blodförluster, faller och slår sig i ansiktet. Blod från handen/händerna skvätter mot fönsterväggen och mot tex fåtöljens fotstöd, pga att händerna slår i marken.
Det borde väl kunna ge en sådan blodbild som beskrivs på sida 311 i FUP?

Vi ska göra ett experiment du och jag.

Ta en frukt va valfri sort, typ apelsin/äpple/persika/potatis.
Ta sedan en kniv och skär rakt igenom, observera hur mycket det skvätter. Du kan också skära aggressivt, kommer inte göra mycket skillnad.

Ta sedan någonting hårt och smäll till frukten riktigt jävla hårt. Observera hur mycket det skvätter.

Get it? Kapish.
Citera
2020-06-02, 15:00
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbslungan
Ni som undrar över foliet.

T använde folie runt huvudet för att försöka dölja lukten från kroppen, precis som har förklarar i förhör hur han brukade använda folie för att dölja doften från weedet han brukade handla.

T är inte så smart.
T har packat resväska för att rymma. Han har packat i väskan pass, kalsongerna, kläder och W huvud.
För att dölja lukt kunde han ha använd plastpåsar, inte aluminiumfolie lager på lager.
Citera
2020-06-02, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jaa, i svensk lag finns det väl inget som kan användas mot någon som inte gör något/hjälper/ringer ambulans etc.? Utom då föräldrar till minderåriga barn?

Ja, men det kan ju vara relevant att veta vart all folie tog vägen.

Jo, jag tror att det kan vara svårare "än så". Alla män är inte förttryckare och maktgalna. Jag får i alla fall känslan av att T genuint försökt att göra slut, flera gånger. Det blev ju riktigt slut precis före "USA-resan". W:s pappa hämtade alla hennes saker och hon bodde hos sin vän Alba. Men sedan SKULLE W bara absolut tillbaka till T. W:s pappa körde W och alla hennes saker tillbaka till T.

Alla W:s anhöriga och vänner vittnar om att W faktiskt inte kunde lämna T ifred. T upprepar om och om igen att det är slut, men detta bortförklaras med att han vill ha kontroll över W, psyka W, göra henne rädd etc. etc. T kanske (i desperation) säger elaka saker för att W inte ska komma tillbaka, att hon ska tröttna för att han är elak??

Jag tror inte att han mördade henne för att hon skulle lämna honom denna enda gång, typ. Jag tror han blev helgalen för att hon återigen tog tillbaka "göra-slut-andet".

Jämför med den andra gången det var slut, då hade hon minsann organiserat med att packa och transportera sina saker. Det hade hon inte gjort nu, så denna separation var nog inte så ärligt menad från hennes sida.

It takes two to Tango, typ.

Anledningen till detta är väl att anhöriga kan ha svårt känslomässigt att vittna mot en släkting och kan inte vara helt objektiva.

Ja, men du räknade med lite fel siffra angående lager.

Om kropp/kroppsdelarna är inslagna i folie eller inte kan ju vara relevant för att kanske hitta dem. Eller för vad T har sysslat med under dessa dagar.

Sedan är jag bedrövlig på matematik, ja, jag kallar mig för sifferdyslektiker, faktiskt. Ber om ursäkt för det.

Japp, stämmer! Därför brukar vittnesmål från anhöriga tas med stor försiktighet. Framförallt när det gäller vittnesmål från anhörig till fördel för den tilltalade/misstänkte.

Ang. brott för att inte larma etc. så finns detta för en vårdnadshavare i sk garantställning samt i vissa yrkeskategorier, men annars är det generellt inget brott.

Det finns dock brottet Underlåtenhet att avslöja brott. Men detta gäller endast vid:
- Grova brott
- När man inte agerat (t ex larma polis) FÖRE eller UNDER brottet. Att inte agera EFTER att brottet skett är alltså inte straffbart.
Senast redigerad av Haaaaag 2020-06-02 kl. 15:05.
Citera
2020-06-02, 15:04
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Nej, T verkar vara arg på W efter att det gått 6 månader. Man dödar inte en annan människa i vrede pga hörlurar. Mordet var bestialisk med tanke på skador i huvudet.
Youtuba på "gamer rage" och se hur folk slår sönder saker och annat för ett spel. Inte otänkbart alls att någon av alla dessa slår på en person om det vill sig illa.

Inte planerat, men svårt att kontrollera känslorna i stunden.

Eller titta på valfri 4-5åring som totalt dampar ur för något.
Citera
2020-06-02, 15:04
Medlem
tojos avatar
Citat:
T har packat resväska för att rymma. Han har packat i väskan pass, kalsongerna, kläder och W huvud.
För att dölja lukt kunde han ha använd plastpåsar, inte aluminiumfolie lager på lager.

Om han använde folie i syfte att ta sig genom en säkerhetskontroll på en flygplats, kan då vem som helst slå in en bomb, en pistol, etc i aluminiumfolie (virat runt behållare så att formen inte avslöjar föremålet) och vips kan man ta med vad som helst? Jag vet inte svaret, men det vore intressant att veta.

Edit: tog bort länk om aluminium i metalldetektor. För xray/röntgen är det helt klart att "bollen" skulle lysa upp och kontrolleras manuellt.
Senast redigerad av tojo 2020-06-02 kl. 15:12.
Citera
2020-06-02, 15:05
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Ja, alltså syns det på röntgen?
Om de i säkerhetskontrollen ser en stor "blobb" på skärmen som de inte kan stråla igenom och se innehållet i, tror du att du får passera utan att packa upp föremålet då?

Annars är det ju hur lätt som helst att smuggla knark och bomber....

Jag har hört talas att i vissa länder packar man i aluminiumfolie t ex korv och liknande livsmedel för att just passera EU tullkontroll. 🤔
Citera
2020-06-02, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Båda de bitarna tror jag vi är överens om allihop, även om en del antar att det varit för att kunna ta med genom säkerhetskontroller på flyg. Själv tror jag inte att han skulle våga fly med flyg, än mindre med huvudet med sig. Frågan är om och varför han ev slagit in resterande delar av kroppen.

Ja märkligt! Lättare att använda svarta dubbla stora sopsäckar,och gaffatejp!
Om jag skulle gjort ngt sådant och bott kustnära? var dumpa kroppen? HAVET!!! så klart.
Hur? Ett par rep runt kroppen surra fast en liten gammal båtmotor,eller ett par tomma plåtfälgar,sticka hål på plasten ! då sjunker"paketet" garanterat och driver ut med strömmarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in