2020-06-02, 11:53
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Hör du det arbetet, ledande experter
Teorin beskriven bl.a. här:
https://www.livescience.com/coronavirus-not-human-made-in-lab.html

Jag tycker det finns ett par saker som talar för att det här skulle kunna vara rätt.

1. Om viruset initialt hoppade från människa till djur med en relativt dålig förmåga att binda till ACE2 i människa skulle viruset helt enkelt vara dåligt på att generera en viral load som krävs för att värden skall insjukna så allvarligt att det krävs sjukhusvård. Sannolikt då avfärdad som en förkylning eller liknande
2. Viruset börjar sakteligen mutera för att bli bättre på att binda till mänskliga ACE2. Detta skapar högre viral load i värden och folk börjar bli sjuka på riktigt
3. Mutationerna och antalet smittade ökar exponentiellt när viruset blir bättre på att binda till ACE2

I princip skulle ju majoriteten av detta kunnat ske i den provins i Kina där man hittat massor av folk med antikroppar.

Det är som sagt bara en av flera möjliga hypoteser, men det är mycket som får sin förklaring om det gått till på detta vis.
Citera
2020-06-02, 11:54
Medlem
arbetets avatar
***OBS TRIGGER WARNING***

Myndigheter i Wuhan: Noll nya fall av covid-19
Myndigheterna i Wuhan i Kina, där det nya coronaviruset först började spridas, uppger att de inte hittat några nya fall av insjuknade i covid-19. Detta efter att ha testat närmare 10 miljoner människor i staden under de senaste veckorna.

300 fall av coronasmitta har visserligen upptäckts, enligt myndigheterna, men det ska röra sig om personer som inte uppvisar några sjukdomssymptom. Kina placerar så kallade asymptomatiska fall i en egen kategori.

Masstestningen inleddes i mitten av maj sedan ett mindre utbrott väckte oro för en ny större smittvåg.

Merparten av de 4 634 coronarelaterade dödsfall som Kina rapporterat inträffade i Wuhan.

Staden placerades i karantän den 23 januari. Restriktionerna lättades den 8 april.
https://www.svd.se/wuhan-inga-nya-fall-av-coronasjukdom

Citera
2020-06-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Folk dör fortfarande. Vem vet vad det kommer att sluta på om vi får en ny topp i höst/vinter. Sjukvården orkar nog inte med detta så länge till om jag skall vara ärlig. Vi kommer att få bortfall av personal.
Vilken verklighet lever du i? Corona avdelningar på flera svenska sjukhus stängs bu ned i snabb takt och återigen väldigt många som sägs ha dött av Covid 19 har dött av andra direkta orsaker!
Citera
2020-06-02, 11:55
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du menar medicinskt bevis, t.ex. PCR? Nej, det är tveksamt att det kommer dyka upp dylika bevis då man vid det tillfället inte ens visste att viruset existerade. Det skulle i så fall vara om man av någon anledning har kvar blod från en patient.

Jag blev ju själv sjuk i mitten av Januari (jag misstänker att jag blev smittad i London dagen innan nyårsafton). När jag tog kontakt med min GP så avfärdades jag direkt som COVID-19-misstänkt då jag inte varit i Kina. ALLA symptom stämde och jag blev sedan i April testat positiv för antikroppar. Det första fallet i UK konstaterades sedan 31 Januari, två veckor EFTER jag varit sjuk.

Ja men även om du blev smittad då så är det ju inte speciellt kontroversiellt ifall det var så eftersom vi vet med säkerhet att detta fanns i Europa i december. Det är att det ska ha funnits i november eller kanske oktober om inte är bekräftat.

Glad att du klarade dig förresten!
Citera
2020-06-02, 11:55
Medlem
"Om sportlovsresor i Alperna:
– När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för Coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget."

https://tegnellcitat.se

Skidåkning framför ökad smittspridning? Är det så en statsepidemiolog bör prioritera?
Citera
2020-06-02, 11:56
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Oj.
Det är juni och jag har läst många kommentarer i år.
Men detta var den bästa hittills år 2020.
👏🏽👌🏽
Tack så mycket! FB är ventilen man behöver ibland...
Citera
2020-06-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vilken verklighet lever du i? Corona avdelningar på flera svenska sjukhus stängs bu ned i snabb takt och återigen väldigt många som sägs ha dött av Covid 19 har dött av andra direkta orsaker!

Vilken verklighet lever du i?

"Dubbelt så många covid-19-patienter intensivvårdas just nu i Uppsala jämfört med för några veckor sedan, rapporterar SVT Nyheter Uppsala."

https://omni.se/dubbelt-sa-manga-patienter-intensivvardas-i-uppsala/a/2GrWbv
Citera
2020-06-02, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag är mycket nyfiken på att få veta vad de danska gymnasieeleverna gjort som utsatt dem för smitta då de var på besök i Sverige?

Man får ju anta att de har vistats mycket utomhus? Det kan ju vara så att de varit på någon fullsatt restaurang eller liknande och smittats inomhus men som sagt, det vore mycket intressant att få ta del av deras resplan mm.

Håller med. Det enda som stod i tidningen var att resan inte var arrangerad av skolan. Men framgår inte riktigt vad de gjorde under resan, hade varit intressant att veta om det var mest utomhus eller om de hängde inne på ngt smockfullt vandrarhem eller dylikt.
Citera
Medlem
Man har inte hittat någon föregångare till sars-cov-2 som antyder att evolution har skett. När utbrottet skedde var det redan pre-adapted till människan. Virus som hittats på djurmarknaden är identisk till sars-cov-2, det finns alltså ingen djur-mellanvärd. Det var människor som kom med viruset till marknaden.
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV

Det behövs ingen genteknologi för att skapa ett covid-19 virus, det enda som behövs är en petriskål.
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV

Om viruset har cirkulerat i några år i kina före utbrottet skulle man ha upptäckt det, och det skulle funnits pre-sars-cov-2 virus som inte har lika hög bindning till ACE2, inget av detta finns. Ett fladdermusvirus kan inte gå från 10 till 100% bindning till människo-ACE2 över en natt, det behövs en lång evolution för detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
***OBS TRIGGER WARNING***

Myndigheter i Wuhan: Noll nya fall av covid-19
Myndigheterna i Wuhan i Kina, där det nya coronaviruset först började spridas, uppger att de inte hittat några nya fall av insjuknade i covid-19. Detta efter att ha testat närmare 10 miljoner människor i staden under de senaste veckorna.

300 fall av coronasmitta har visserligen upptäckts, enligt myndigheterna, men det ska röra sig om personer som inte uppvisar några sjukdomssymptom. Kina placerar så kallade asymptomatiska fall i en egen kategori.

Masstestningen inleddes i mitten av maj sedan ett mindre utbrott väckte oro för en ny större smittvåg.

Merparten av de 4 634 coronarelaterade dödsfall som Kina rapporterat inträffade i Wuhan.

Staden placerades i karantän den 23 januari. Restriktionerna lättades den 8 april.
https://www.svd.se/wuhan-inga-nya-fall-av-coronasjukdom

"Alla gör fel. Det är bara vi som gör rätt. Det var inte så smart för dessa länder att stänga ner, ja. För när de börjar öppna upp då dör folk som flugor. Höhöhöhöhöhöhöhö"
Random Gieseckell stjärtgosse
Citera
2020-06-02, 11:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Teorin beskriven bl.a. här:
https://www.livescience.com/coronavirus-not-human-made-in-lab.html

Jag tycker det finns ett par saker som talar för att det här skulle kunna vara rätt.

1. Om viruset initialt hoppade från människa till djur med en relativt dålig förmåga att binda till ACE2 i människa skulle viruset helt enkelt vara dåligt på att generera en viral load som krävs för att värden skall insjukna så allvarligt att det krävs sjukhusvård. Sannolikt då avfärdad som en förkylning eller liknande
2. Viruset börjar sakteligen mutera för att bli bättre på att binda till mänskliga ACE2. Detta skapar högre viral load i värden och folk börjar bli sjuka på riktigt
3. Mutationerna och antalet smittade ökar exponentiellt när viruset blir bättre på att binda till ACE2

I princip skulle ju majoriteten av detta kunnat ske i den provins i Kina där man hittat massor av folk med antikroppar.

Det är som sagt bara en av flera möjliga hypoteser, men det är mycket som får sin förklaring om det gått till på detta vis.
Vad du presenterar är ju min hypotes. Problemet är att detta inte kan ha skett i ett laboratorium utan måste ha skett i det vilda under en stor epidemi och framförallt under en given tidsperiod.

Du beskriver sålunda ett naturligt förlopp.
Citera
2020-06-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
https://www.dn.se/debatt/doden-pa-aldreboendena-visar-att-vi-behover-flockhumanitet/

Ja precis, den artikeln var det, tack. Den var fint skriven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in