2020-06-02, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Varför ska jag behöva hålla mig hemma för att vissa tycker det är ”jåbbit” att bära munskydd och därmed inte tänker behålla eventuella virus för sig själva? Jag har ett jobb att sköta, inom kategori 3, dvs jag gör nytta för samhället till skillnad från trådens kverulanter som mest bölar över att de inte får sitta på uteserveringarna och jäsa. Ni som vägrar att ta ert ansvar kan stanna hemma så kanske samhället förr eller senare återgår till det normala? Sluta smitta er omgivning och låt oss göra vårt jobb så blir det snart bra igen. Frågor på det?

För övrigt: jag har nolltolerans egoister, en kollega till mig ligger nedsövd i respirator just nu och läget ser inte bra ut. Han gjorde vad han kunde för att förbli frisk men viruset hittade en väg. Om alla tog sitt personliga ansvar hade han kanske varit på jobbet idag, så bespara mig ert jävla bölande om att munskydd är ”jåbbia”...

Först och främst så har du ingen aning om vad jag arbetar med så att raljera över det är bara dumt.

Jag vet också att det här med kategorierna är oerhört godtyckligt då arbetsgivaren själv uppger vad som är samhällsviktigt, jag säger dock inte att det är så i ditt fall.
Uppfattas säkert som en egoist men i.m.o har vi för länge sedan passerat gränsen där medicinen (lockdowns, arbetslöshet, tappad framtidstro, ekonomisk personlig katastrof) gör mer skada än Covid-19 i sig.

Detta kommer påverka vårt samhälle för lång tid framöver och oavsett vad som händer så kommer man behöva öppna upp till slut.
Har skrivet det innan - i kampen mellan humanism och ekonomi kommer ekonomin alltid segra till slut, kan uppfattas hårt, hjärtlöst och de beslutande skulle aldrig erkänna faktum men så är det.

Och beträffande munskydd så vill jag inte ha det för att jag helt enkelt inte vill.
Citera
2020-06-02, 08:51
Medlem
Läser Projekt Sanning nu och då för att hålla mig uppdaterad med vad som verkligen försiggår i Sverige. De allmänna svenska mediernas rapportering om Sverige skiljer sig markant jämfört med vad som skriv om Sverige i brittisk och övrig nordisk media. Idag höll jag på att sätta morgonkaffet i vrångstrupen då jag läste de senaste artiklarna som hade publicerats. Jag har förstått att äldrevården har varit minst sagt bristfällig, men att AKTIVT döda människor! Att de allmänna riktlinjerna har varit att genast ge palliativ vård i form av morfin istället för att ge syrgas?? Jag är ännu i chock!!
Citera
2020-06-02, 08:54
Medlem
santos_devilles avatar
Nu lämnar dom igen landet ingen vill komma till

https://www.expressen.se/kvallsposten/langa-koer-pa-oresundsbron-i-riktning-mot-danmark-/
Citera
2020-06-02, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men prognosen var negativ även för Sveriges Q1, vilket visade sig vara fel. Länderna som körde lockdown förlorade 1% av sin BNP per vecka lockdown i Q1.

Det tar lika lång tid att rehabilitera en person med klinisk depression som en person som legat på IVA. Antalet som behöver rehab från IVA är en droppe i havet, relativt den psykiska ohälsa man kan förvänta sig bland de som på ett mycket dramatiskt sätt förlorar jobbet, sin yrkesbana, sitt företag eller sitt livs besparingar. För att inte tala om effekter av isoleringen.

Jag föreställer mig att rehabiliteringstiden skiljer sig enormt mycket mellan olika Covid 19-patienter, precis som mellan de som lider av depression. Det hindrar förstås inte att de är lika långa, men jag ställer mig lite undrande till att man kan påstå det med så stor självsäkerhet.

Men det är inget större fel på din dramatiska ådra:

Citat:
Ett exempel är flygvärdinnor, som inte bara förlorat jobbet, utan hela sin existens då behovet av deras yrkeskompetens har utraderats.

Det verkar som om flyget börjar komma igång så smått igen, efter bara ett par månader. Helt nere har det ju aldrig legat. Vi ser också att regeringar i olika länder kämpar för att hålla branschen under armarna och även uppmuntrar till turism.

Om smittan tar fart igen och/eller det blir en riktigt allvarlig ekonomisk kris (depression) kan jag föreställa mig att flyget tar riktigt mycket stryk. Men att i dagens läge använda laddade ord som "utraderats" är kanske inte det mest optimala om man vill bli tagen på allvar.
Citera
2020-06-02, 08:56
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
För rökare.

CONCLUSION The risk of infection by COVID-19 appears to be reduced by half among current smokers. This intriguing finding may reveal unique infection mechanisms present for COVID-19 which may be targeted to combat the disease and reduce its infection rate.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.01.20118877v1
Jaha, dags att Folkhälsomyndigheten tar ner sin antirök-kampanjer nu?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Precis som Tegnell själv inte förstod detta då han kritiserade de 22 forskarna. Själv påstod han i en intervju att det absolut inte skulle komma att läggas till fler döda under perioden som forskarna räknat på. Nu visade det sig att antalet ökade med mer än 50% efter ett tag vilket gjorde både hans uttalande och antagande att forskarna hade totalt fel fullständigt felaktigt.
Klart han inte kan uttala sig om framtiden på det sättet, inte de 22 knäppgökarna heller. Han sa att det inte längre kom in rapporter för de datumen, kanske kommenterade han flödet som det såg ut då när han sa det, att rapporteringen för de dagarna såg ut att ha avstannat.

I vilket fall som helst så kan det faktiska antalet bara stödja nuvarande tes att det tycks avta. Ju mer det var då desto relativt sett mindre är det nu.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Edit:

Även om en olycka nu har skett så är det för er att förklara SARS-CoV-2 existens. Fortfarande med olycka eller inte så krävs det Star Trek-teknologi om inte ett naturligt förlopp föreligger. Och om ett sådant föreligger så måste epidemin redan ha skett utanför labbet.

Vilket också nog är fallet utan labbets medverkan.
Ja, om man nu inte modifierat ett Coronavirus avsiktligt. Och det är ju exakt vad som många menar kan ha skett. Att de skulle släppt ut viruset avsiktligt låter oerhört långsökt och tramsigt (för att inte säga rent idiotiskt), så där är vi nog överens. DÄREMOT är det rent teoretiskt fullt möjligt att någon avsiktligt modifierat Coronavirus och att det sedan av misstag släppts ut (något som skett i Kina vid TVÅ tillfällen med SARS-viruset). Och det behövs ingen "Star Trek-teknologi" för att modifiera virus.

Du måste försöka hålla TVÅ tankar i huvudet samtidigt. Gärna fler.
Citera
2020-06-02, 08:58
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Först och främst så har du ingen aning om vad jag arbetar med så att raljera över det är bara dumt.

Jag vet också att det här med kategorierna är oerhört godtyckligt då arbetsgivaren själv uppger vad som är samhällsviktigt, jag säger dock inte att det är så i ditt fall.
Uppfattas säkert som en egoist men i.m.o har vi för länge sedan passerat gränsen där medicinen (lockdowns, arbetslöshet, tappad framtidstro, ekonomisk personlig katastrof) gör mer skada än Covid-19 i sig.

Detta kommer påverka vårt samhälle för lång tid framöver och oavsett vad som händer så kommer man behöva öppna upp till slut.
Har skrivet det innan - i kampen mellan humanism och ekonomi kommer ekonomin alltid segra till slut, kan uppfattas hårt, hjärtlöst och de beslutande skulle aldrig erkänna faktum men så är det.

Och beträffande munskydd så vill jag inte ha det för att jag helt enkelt inte vill.

Idén med munskydd till befolkningen bygger på två saker

att den som är smittad har munskydd och smittar färre

alla har munskydd så vi skyddar varandra, vi hjälps åt få ner smittspridningen.

"Och beträffande blinkers så vill jag inte använda det för att jag helt enkelt inte vill."

-det är samma sak.
Citera
2020-06-02, 08:59
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Minst en meters avstånd, munskydd och även ögonskydd minskar risken att smittas av covid-19. Det slås fast i den största forskningsöversikten hittills av smittrisker och coronaviruset.

Översikten omfattar 172 studier i 16 länder och understryker också det absolut avgörande i att tvätta händerna ofta och länge.
Forskarna bakom översikten säger att de hoppas att den kan vägleda smittskyddsansvariga, som hittills gett motstridiga råd om skydd mot coronasmitta.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7486524
Åter igen bekräftas vikten av mun- och ansiktsskydd.
Citera
2020-06-02, 09:02
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Och jag vill inte betala skatt. Du kanske ska börja få klart för dig att allt inte nödvändigtvis handlar om dig, vi är fler inblandade i den här soppan och det gäller att försöka kompromissa. Att du ”inte vill” är inte en godtagbar ursäkt för att slippa om det blir ett påbud.
Citera
2020-06-02, 09:04
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Minst en meters avstånd, munskydd och även ögonskydd minskar risken att smittas av covid-19. Det slås fast i den största forskningsöversikten hittills av smittrisker och coronaviruset.

Översikten omfattar 172 studier i 16 länder och understryker också det absolut avgörande i att tvätta händerna ofta och länge.
Forskarna bakom översikten säger att de hoppas att den kan vägleda smittskyddsansvariga, som hittills gett motstridiga råd om skydd mot coronasmitta.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7486524

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Åter igen bekräftas vikten av mun- och ansiktsskydd.

Vilken jävla överraskning för ett virus som smittar via andningsvägarna

att munskydd skulle göra någon skillnad!

Tur jag sitter ner.

obs ironi
Citera
2020-06-02, 09:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Över 99% enligt Giesecke. Det är en stor andel det.

Det är inte matematiskt helt fel att säga att enligt Giesecke märker ingen att den har Covid-19.
I object! För rent matematiskt är det milsvid skillnad på noll och en procent. Det finns väl inga som är så bra på att göra en absolut distinktion mellan noll och icke-noll som matematiker. 0,0000001 är absolut inte detsamma som 0!

Jag tror nog de finns som märkt att de haft covid19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in