2020-06-02, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nä, det funkar inte så. Det går inte att styra en sådan epidemi. Dessutom talar vi om hypotetiska scenarier. Vi vet inte ens om de nya rönen stämmer. Så länge det är på den nivån får man inte komplicera utan det är strikt Ockham's Razor som gäller.

Varför inte det, det innehåller ju exakt de steg du nu beskrivit över ett par dagar med en enda skillnad.

Att man tog ett blodprov som slapp ut från labbet i Wuhan.

Allt det du skrivit står du entusiastiskt bakom men när det kommer till labbet då är helt plötsligt allt du skrivit under på ett "Nä, det funkar inte så".

För min del har jag lärt mig mycket och det problem du har att brottas med är att svara på varför utbrottet inte skedde i Guangdong som alla andra utbrotten utan i Wuhan där laboratiet fanns som hade alla blodproven tagna i Guangdong...
Citera
2020-06-02, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du ska bära munskydd av respekt för dina medmänniskor men det verkar vara för mycket begärt? Egoismen når nya höjder varje dag i tråden.

Men håll dig hemma om du orolig, likaväl som jag skall tvingas bära mask så kan du undvika andra människor.
Men håller dock med dig - egoismen når nya höjder...
Citera
Medlem
Hehe.

Forskning: Avstånd och ansiktsskydd minskar smittrisken

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7486491

Själva forskningsrapporten.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Man skulle ju också vilja veta om samtliga var testat osmittade innan de reste till Sverige .....
Det var en grupp på tolv elever som reste till Sverige på eget bevåg. Alla smittade hittas i denna grupp. Inga andra av skolans 1,500 elever är smittade.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Jäklar vad trött jag är på bilden med kurvorna "flatten the curve" som visas hela tiden.
De bilder som utgår från det totalt felaktiga antagandet att alla länder måste få samma antal med smittade och att det bara är en fråga om när alla smittas.
När den verkliga kurvan för de länder som lyckats bra inte alls liknar en av dessa utan har en kortare uppgång som bryts och sedan går snabbt mot noll.
Otroligt vilseledande.
Citera
2020-06-02, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Tegnell skall ju anses vara kompetent men han uppvisar sin inkompetens genom att som oftast komma med direkta felaktiga svar i frågor där han borde visat sin kunskap, han är fel person på sin plats.

Vi hade ju en "best of Tegnell" första två månaderna här i tråden.

Så här i efterhand så har den killen inte haft ett enda rätt.

Dom trodde tydligen att dödstalen skulle bli 10ggr mindre än vad dom blev.

Eftersom viruset är nytt och alla andra länder tillämpade försiktighetsprincipen så kommer domen nog bli hård tror jag.
Citera
2020-06-02, 07:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Men håll dig hemma om du orolig, likaväl som jag skall tvingas bära mask så kan du undvika andra människor.
Men håller dock med dig - egoismen når nya höjder...
Men du inser skillnaden?!
I ena fallet gör du en liten uppoffring för att alla ska kunna leva mer som vanligt och i det andra fallet gör någon annan en större uppoffring för att du ska kunna leva mer som vanligt.
Det ena känns mer egoistiskt än det andra...
Citera
2020-06-02, 08:02
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hehe.

Forskning: Avstånd och ansiktsskydd minskar smittrisken

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7486491

Själva forskningsrapporten.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext
I Malmö vevar närradion mantrat att "tillsammans så begränsar vi smittspridningen". Inslaget är sponsrat av MSB, Socialstyrelsen och FHM.

Blir inte riktigt klok på varför de använder ordet "begränsa". Syftet är väl att vi ska bli smittade i lagom takt och inte överbelasta sjukvården samtidigt som vi skapar en flockimmunitet.

Hade de velat att "vi tillsammans stoppar smittan", hade kanske ansiktsmasker varit att rekommendera.
Citera
2020-06-02, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det var en grupp på tolv elever som reste till Sverige på eget bevåg. Alla smittade hittas i denna grupp. Inga andra av skolans 1,500 elever är smittade.
Hur rörde de 12 eleverna sig i DK innan de korsade svenska gränsen? Vem träffade de 12 eleverna då? Är resten av eleverna på skolan testade? Osv...osv.. Jag tror du förstår vad jag menar.
Citera
2020-06-02, 08:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Mycket av det är ren fakta och stämmer. Fakta är dock svår att sälja in. Känslor säljer bättre.
Skulle vara intressant att veta exakt VAD i detta du anser vara "ren fakta och stämmer"?

https://imgur.com/a/bo6BIr1
Citera
2020-06-02, 08:06
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Hur rörde de 12 eleverna sig i DK innan de korsade svenska gränsen? Vem träffade de 12 eleverna då? Är resten av eleverna på skolan testade? Osv...osv.. Jag tror du förstår vad jag menar.
Danska tidningar brukar göra skillnad på Skåne och Sverige i sin rapportering. När de skriver att de smittats i Sverige får jag intrycket att det inte är i Skåne.
Citera
2020-06-02, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Sant lr falskt?

https://imgur.com/a/bo6BIr1

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Mycket av det är ren fakta och stämmer. Fakta är dock svår att sälja in. Känslor säljer bättre.

Går inte att kategoriskt säga "sant lr falskt" när det är så många påståenden, varav en del definitivt kan diskuteras.

Som t.ex. andra hälften av:

Citat:
Fact #3: People infected with COVID-19 who are asymptomatic (which is most people) do NOT spread COVID-19

Eller:

Citat:
Fact #5: Published science shows COVID-19 is NOT spread ourdoors

Det får de nog ta upp med FMH och alla andra som rekommenderar social distansering även vid picknickar och idrottsengagemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in