2020-06-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Definer snart? : )

Jeg tenker i morgen, juli eller august. Tror ikke Tom H*gen og medhjelperne hans blir noe sterkere mentalt, om tiden går. Jeg tror heller ikke Politiets sak blir noe dårligere av at tiden går...

Men enig - er ikke lenge igjen nå før det smeller.

TH skal i avhør denne uka så ting kan skje.
Citera
2020-06-02, 00:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Du legger litt til side at tingretten sa at han burde sitte i varetekt.
Det er jo ikke slik at lagmannsrettens avgjørelse er mere riktig enn tingrettens, men man har bare fått en ny sjanse.
Jo, det bygger hela rättssystemet på att den faktiskt är. Annars skulle hela systemet med överklagande till högre instans vara meningslöst. Visst är det så att lagmannsretter/hovrätter i enskilda fall kan befinnas ha varit ute och cyklat (i Sverige går vi inte på bærtur, vi cyklar i stället ) men det finns tre goda skäl till att a priori betrakta ett utslag i en häktningsförhandling i lagmannsretten som pålitligare än det i tingretten:

1) En lagdommer i lagmannsretten är i snitt mer meriterad än en dommer i tingretten. (Och så kan ju också någon av de tre som dömmer vara lagmann, och därmed ännu mer meriterad.)

2) Ett överklagande behandlas av tre lagfarna domare som diskuterar ärendet inbördes. Det ger i sig en högre kvalitet på utslaget än om en ensam underrättsdomare själv prövar häktningen. Den kollegiala diskussionen är en mycket viktig del av en överrätts behandling av ett överklagande.

3) Åtminstone i Sverige lägger hovrätterna ner klart mer tid på att pröva ett överklagande än vad tingsrätten kan lägga på ärendets behandling i första instans, och det skulle förvåna mig mycket om det inte vore detsamma i Norge.

Citat:
Noen ganger dømmer lagmannsretten strengere enn tingretten og noen ganger mildere.
Så är det, men detta säger ju i sig inte att det inte skulle vara högre kvalitet på lagmannsrettens utslag än på tingrettens.

Citat:
Når de gikk til retten for å få varetekt, så var det bare for å få han i varetekt og ikke dømt, og da ga de minst mulig informasjon, men nok til at de fikk han satt i varetekt. Det var en hemmelig etterforskning må du ikke glemme.

Så som jag har förstått det norska systemet med hemliga efterforskningar (som i sig är helt främmande för svensk rättstradition) är de bara hemliga för den misstänkte, inte för domstolen, och att inte förelägga domstolen all relevant bevisning man har är inte bara riskfyllt och dumt, utan faktiskt också olagligt.

Citat:
Etterforskningen er jo langt fra ferdig, og de har jo ikke kommet med alt de skal komme med. Det gjenstår flere avhør og arrestasjoner.
Så är det förvisso. Men ska det ha en chans att bli något åtal av, måste förundersökningen, såvitt jag kan förstå saken, minst antingen a) hitta ett lik b) spräcka TH:s alibi eller c) få ett erkännande från någon inblandad. Det verkar vara en bit kvar dit.
Citera
2020-06-02, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det bekreftes i media/NRK at den siste telefonsamtalen IKKE var med ektemannen, slik noen fortsatt synes å tro.

https://www.nrk.no/norge/nye-opplysninger-om-forsvinningsdagen_-tom-hagen-skal-ha-hatt-en-avtale-om-a-ringe-kona-1.15017182

Fint å få det på det rene.

Noen som vet om NRK er bytta ut med VG i politiets mediestrategi? Eller hva er greia? Er det bare Runar Henriksen Jørstad som jobber på med saken?
Citera
2020-06-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
TH skal i avhør denne uka så ting kan skje.
Ja, de skal vel få svar av han, bruke noen uker på å kontrollere det mot bevis og det første avhøret (sikkert bytta på forklaring)

Da går det utfor.
Citera
2020-06-02, 00:17
Medlem
Citat:
Ja, de skal vel få svar av han, bruke noen uker på å kontrollere det mot bevis og det første avhøret (sikkert bytta på forklaring)

Da går det utfor.

Jeg tipper han vil nekte å forklare seg, iallefall på enkelte spørsmål.
Citera
2020-06-02, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det bekreftes i media/NRK at den siste telefonsamtalen IKKE var med ektemannen, slik noen fortsatt synes å tro.

https://www.nrk.no/norge/nye-opplysninger-om-forsvinningsdagen_-tom-hagen-skal-ha-hatt-en-avtale-om-a-ringe-kona-1.15017182

Fint å få det på det rene.

Noen som vet om NRK er bytta ut med VG i politiets mediestrategi? Eller hva er greia? Er det Runar Henriksen Jørstad som jobber hardt for innsideinfo?
Citera
2020-06-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Octopus8b
Jeg tror at TH snakket sant da han sa at han ikke hørte telefonen da han forsøkte å ringe til AE kl 13.46. og da han sa at han oppdaget telefonen da han var på vei ut av huset.

Det er ikke logisk å skulle lyve om dette.

Og dette betyr (hvis det viser seg at noen flyttet på AEs telefon en eller flere ganger i løpet av dagen) slik jeg ser det, at TH ikke er involvert i forbrytelsen. Hvis han hadde vært involvert i dette, så tror jeg at han hadde hatt kjennskap til slike detaljer som bl.a. det at telefonen kom til å bli flyttet på.
Citera
2020-06-02, 00:21
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Jeg har lest meg opp. Dette er det siste innenfor forensic technology. Virker som om Google ikke har perfekt tracking, men den fanger opp signaler hele tiden - "every few minutes" som New York Times skriver.

Hvordan den posisjoner geografisk en mobil vet jeg ikke, men får inntrykk av at detaljnivået er ganske høyt! Det ser man av grafikken i New York Times-artikkelen. Les den!

But despite the drawbacks, detectives noted how precise the data was and how it was collected even when people weren’t making calls or using apps — both improvements over tracking that relies on cell towers.

https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/13/us/google-location-tracking-police.html
https://www.mprnews.org/story/2019/02/07/google-location-police-search-warrants

Lurer på om dette gjelder alle typer mobiler? og om det spores på mobiler som ikke er koblet opp til internet og Wifi også? Brukte hun smartphone? kan hun ha brukt mobil uten internet?
Citera
2020-06-02, 00:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
På statskanalen vår NRK sendte de en spennende krim serie,der Insulin blir brukt og de faller i koma straks! Sprutene ble skaffet fra en med tilgang til sånt.

Ikke sikkert det går å se fra Sverige? Anbefales:
https://tv.nrk.no/serie/mordene-paa-solkysten
Visst går det att framkalla en dödlig insulinchock med en överdos insulin, men det är för det första inte direkt så att offret faller i koma med nålen fortfarande inne, inte utan att få det intravenöst i alla fall, och en van diabetiker skulle med all sannolikhet känna av att det hade blivit för mycket insulin, och hinna ta några sockerbitar innan h*n föll i någon koma.

Och för det andra var ju scenariot här att AEH skulle ha injicerat sig själv med en överdos insulin i tro att det var hennes vanliga dos. Då skulle hon naturligtvis lägga injektionen som hon brukade - med största sannolikhet i underhudsfettet på buken.
Citera
2020-06-02, 00:23
Medlem
Uansett hrir mye jeg vrir og vrenger på dette så sitter jeg igjen med en GM.

" Utenfor huset lå dørmatta skjevt, og inne sto lysene på, noe Hagen reagerte på. På badet fant han konas klær, og like ved fant han slepespor. " Selv mobiltelefonen la han merke til lå et sted den ikke burde ligge.
Opplysningene virker på meg som " altfor " detaljerte. Mistenkelig detaljerte.
Alt dette la TH nøye merke til da hans kone var forsvunnet og han hadde lest i ro og mak side opp og side ned at flere sider fra " kidnapperene ". Etter ca 40 minutter i boligen, samt etter at hans sønn ( ut fra hva man kan tyde på her fra fb ) tok TH kontakt med politiet.
Da hadde han også lett etter sin kone i huset. Ropt etter henne og ringt etter henne fra fasttelefonen i huset.
Svigersønnen finner det best å forlate Norge. Mulig han også sto på listen.
Slik EJB er beskrevet her på fb er han et godt menneske.
Ut fra det som er beskrevet om TH, så er det svært naturlig at dersom han er GM helt klart ville ha gjort billige innkjøp av Sproxsko samt det rimeligste man kan finne på Clas Ohlson.
At gifteringen er fjernet " kan " også tyde på at gullringen hennes ikke skulle gå " tapt ". Gull = penger.
Det aller viktigste nå er å finne AEH.
Citera
2020-06-02, 00:24
Medlem
Citat:
Lurer på om dette gjelder alle typer mobiler? og om det spores på mobiler som ikke er koblet opp til internet og Wifi også? Brukte hun smartphone? kan hun ha brukt mobil uten internet?
Jeg vet ikke, men kanskje AE overtok THs smarttelefon som han ikke likte?

I samtalen påpekte Hagen blant annet at han bruker en eldre Nokia, fordi han ikke likte smarttelefonen han tidligere hadde hatt. Han brukte videre betegnelsen «teknologisk tilbakestående» om seg selv.
https://www.tv2.no/a/11471039/
Citera
2020-06-02, 00:26
Medlem
Citat:
Jeg tipper dette er aktuelt om hun hadde smart phone og den var koblet til wifi.
Hun hadde garantert smart phone, alle bortsett fra TH har det. WIFI er mer usikkert.
Var hun koblet til eller ikke? Mine foreldre på 70 pluss år er mye koblet til... får sjå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in