2020-06-01, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Skadorna på huvudet är inte i linje med det du beskriver dock.
Inte heller har man kunnat fastställa dödsorsaken utifrån skadorna på huvudet, vilket är ett av de största problemen för åklagarsidan.

Ok. Strypning?
Citera
2020-06-01, 23:52
Medlem
CzeLiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
En sak som gnager lite i mig (och som jag inte kommer få svar på) men Wilma ska ju ha gjort slut med T på onsdagen. Men på torsdag vid 13-tiden skickar Wilma meddelande till T och skriver att dammsugaren är sönder, hade de redan blivit ihop igen eller varför skulle W dammsuga lägenheten?
Hon verkar också ha ljugit om hantverkaren som skulle komma dit för att inte gå på körkortslektionen.
Dammsugarpåsen som var helt vid teknisk undersökning, men T verkar ha dammsugit vid städningen. Kanske egentligen en helt obetydlig detalj... 🙂

Tror att hon sagt till vänner/vän och syster/mamma att hon hade bestämt sig för att göra slut dagen innan mordet, vet inte om det framkommer att hon verkligen gjort slut än, kanske var det för att hon berättade för honom att hon ville göra slut på riktigt som han flippade.

Vet att jag läst på flera ställen att han sagt att hon förtjänade det, men läste i en ganska ny kommentar att han även sagt att han gjorde allt för henne och hon skulle lämna honom, det sista har jag inte sett själv att han ska ha sagt dock.
Citera
2020-06-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ok. Strypning?

Vågar inte alls uttala mig om det då jag inte vet vad man kan bedöma av huvudet. Rimligen borde man kunna utesluta strypning om en betydande del av halsen är en del av fyndet, annars lite.

Men som sagt, har ingen aning egentligen.

Tillägg: Vill även poängtera att det känns förhållandevis poänglöst att spekulera i hur han bragt henne om livet då inget av det kan bevisas.
Senast redigerad av Nulb 2020-06-01 kl. 23:53. Anledning: Tillägg
Citera
2020-06-01, 23:55
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Mannen från Avesta som dödat sin fru fick 18 år fängelse. Kroppen var inte hittad. Så T bör få minst 18 år också.

Bra.

Jag undrar om myndigheterna kan ge immunitet eller straffsänkning för en ev medhjälpare som "bara" bidragit till att få fram en bil och transportera ihop med T. Tror snarare på att en av hans kompisar kan bistått med bil än på att familjen/pappan gjort det. Kanske lånade T en av pappans bilar utan att fråga.

Jag kunde aldrig få ur FUPen om förhörsledare specifikt frågade pappan/sambon om det var möjligt för T att låna en bil på natten utan att de märkte det. De fokuserade alltid på att få dem att erkänna att de lånat ut/bistått med bil.
Citera
2020-06-01, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Bra.

Jag undrar om myndigheterna kan ge immunitet eller straffsänkning för en ev medhjälpare som "bara" bidragit till att få fram en bil och transportera ihop med T. Tror snarare på att en av hans kompisar kan bistått med bil än på att familjen/pappan gjort det. Kanske lånade T en av pappans bilar utan att fråga.

Jag kunde aldrig få ur FUPen om förhörsledare specifikt frågade pappan/sambon om det var möjligt för T att låna en bil på natten utan att de märkte det. De fokuserade alltid på att få dem att erkänna att de lånat ut/bistått med bil.

Straffsänkning alternativt immunitet vid samarbete med polis existerar inte i svensk rätt, i vart fall inte officiellt.
Citera
2020-06-01, 23:57
Medlem
Min teori om fotspåren är att han klivit på en skurad yta, precis när han var färdig med städet. Alla som nån gång har skurat vet att det gärna är fuktigt ett tag efter.
Om han avsatt spåren direkt i blod, hade de med all säkerhet försvunnit/smetats ut vid städ.

Det han avsatt spåren i är naturligtvis proteiner (inte synliga för ögat) blandat med klorin (?) och vatten.

Ytan måste ha varit fuktig vid avsättning av fotavtryck, en torr yta bör rimligtvis inte orsaka såpass tydliga fotavtryck?
Senast redigerad av Enial 2020-06-02 kl. 00:00.
Citera
2020-06-01, 23:58
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Inte heller har man kunnat fastställa dödsorsaken utifrån skadorna på huvudet, vilket är ett av de största problemen för åklagarsidan.
Det fanns guldfärgade sax i korgen på soffbordet i vardagsrum. T kunde slagit W i ögat med sax. 😳
Det fanns även fyrkantig grej som lämnade spår på golvet. Men den hittades inte i lägenheten.
Senast redigerad av loislois 2020-06-02 kl. 00:00.
Citera
2020-06-01, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Det fanns guldfärgade sax i korgen på soffbordet i vardagsrum. T kunde slagit W i ögat med sax. 😳
Det fanns även fyrkantig grej som lämnade spår på golvet. Men den hittades inte i lägenheten.

Protokollet från RMV är ren grekiska för mig som inte är medicinsk kunnig. Det enda jag vågar säga med säkerhet är att man inte kunnat konstatera dödsorsaken utifrån huvudet vilket talar för att offret avlidit på något annat sätt än genom våld mot huvudet.
Citera
2020-06-02, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Jag har läst om detta. Hur tror du de gör där bluestar inte kan användas och där de letar efter andra spår?
Precis så! Dom testar på ställen där det är hög sannolikt att få träff. Som plösen på en sko...
Så är det.

Har fått dessa ord till mig ”vi kan inte testa överallt, så man tar specifika punkter som antingen syns med blott ögat eller där det förefaller sig naturligt att hitta någonting”

Jag gick tillbaka och kollade i FUP, där ser man klart och tydligt att dom topsat på ställen utanför området där bluestar reagerat. Tex på andra besudlingar.

S.247
Om det är som du säger så borde de bara testat inom området där bluestar reagerar. Men uppenbarligen inte.

Alla bevis tex: dna reagerar inte på bluestar.

Fup sid 247 visar var toadörren topsats. Knappast på måfå då det syns klart och tydligt på bilden att det finns något utsmetat. Är det pdf läsarens sidvisning du menar (fup sid 236, bild på sängen) har de topsar tre ställen avseende blod där Blustar indikerar (röda). Om du läser fotnoten på sidan så står det "S074-S076 är tagna efter bluestar undersökningen och förekommer även i Bluestardelen i detta protokoll."
De svarta markeringarna som indikerar sperma uttalar jag mig inte om då jag inget vet om den saken.
Citera
2020-06-02, 00:01
Medlem
tojos avatar
Citat:
Straffsänkning alternativt immunitet vid samarbete med polis existerar inte i svensk rätt, i vart fall inte officiellt.

Det hade underlättat i ett sånt här fall. En eventuell medhjälpare som ångrade sig medan de bär ut men inser att den nu är involverad borde vi inte straffa om den hjälper oss sätta dit mördaren. Inofficiellt åtminstone
Citera
2020-06-02, 00:03
Medlem
Citat:
Det hade underlättat i ett sånt här fall. En eventuell medhjälpare som ångrade sig medan de bär ut men inser att den nu är involverad borde vi inte straffa om den hjälper oss sätta dit mördaren. Inofficiellt åtminstone

Det har diskuterats en del huruvida man bör införa sådana möjligheter (kallas i regel "kronvittnen") men än så länge har man inte infört det. Min personliga åsikt i frågan är inte klar men man kan ganska okontroversiellt säga att kronvittnen är en förhållandevis problematisk sak.
Citera
2020-06-02, 00:04
Medlem
Citat:

Det ska väl också nämnas att det inte föreligger några hinder för eventuella medhjälpare att lämna tips anonymt, exempelvis var kroppen är gömd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in