2020-06-01, 18:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför vill folk betala mer för din tvåa i Vasastan än för en lika fin tvåa vid Colloseum i Rom eller på Ströget i Köpenhamn?
Kanske inte så konstigt om du tänker efter lite.
Den som bor i Vasastan och jobber i ett företag som är lönsamt med global försäljning och framtiden ser hygglig ut.

Ditt alternativ är att flytta till Rom och jobba på ett företag med lönsamhetsproblem och som existerar på en lokal marknad där landet har haft negativ tillväxt i flera år. Och framtidsutsikterna är mörka och brain drain börjar rulla på. Varför skulle det framstå som attraktivare och kräva högre pris.

Motsvarande kan man säga för Köpenhamn med den lilla korrigeringen att Danmark börjat hämta sig lite de senaste åren. Men det krävs nog lite till.

Vad kostar 1 bedrom condo i SF?

Citat:
Hyresregleringen kommer dock inte kunna slopas förrän vi står inför ett totalt katastrofscenario. Politikerna har målat in sig i ett hörn här.
Vi får iaf ge L och C credit för att dom försöker.
Citera
2020-06-01, 18:09
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Arbetsförmedlingen rapporterar de lägsta varslen sedan corona startade. Ett enskilt exempel gör ingen sommar.

https://www.di.se/live/arbetsformedlingen-lagsta-varselnivan-sedan-krisens-borjan/

Jo men det är ju inte så konstigt med tanke på att nästan hela fordonsindustrin fortfarande är permitterade, jag inräknad, till 22 september.

Att Scania ser att långtidsefterfrågan går ner så mycket och behöver varsla trots permitteringar är ju inte ett gott tecken.

Vad händer när permitteringar slutar?

Sen är de inte så konstigt att varslen går ner med tanke på att börsen stabiliserat sig rejält på kort sikt. Långsiktigt vet ingen hur det kommer gå, väldigt osäker marknad.

Snart kommer Brexit, spänningar inom EU som riskerar att fallera hela unionen, oroligheter i USA, oroligheter mellan USA/Kina ja det är mycket som kan gå snett nu och då undviker folk att köpa vår export och det kommer nog hålla ett tag.
Citera
2020-06-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Blir det halverade bostadspriser så är det guldläge för unga som ska köpa första boendet. Vi var inte unga -93 men vi köpte en nyproducerad bostadsrätt som man i princip SLÄNGDE efter oss och vi hade avgiftsreducering i TRE år. Idag fattar man det inte nästan. Här i Sundsvall byggs mkt nu och ungdomarna får hålla tummarna. Jag bor fortfarande i min BR från 93 och flyttar inte förrän jag blir utburen i liksäck (eller hur man nu transporteras ut när man dött hemma:-))

Det kommer inte hända igen om inte Sveriges befolkning minskar drastiskt under kort tid. Finns inte på kartan.
Citera
2020-06-01, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det kommer inte hända igen om inte Sveriges befolkning minskar drastiskt under kort tid. Finns inte på kartan.
Vad tror du hände på 90-talet?
Citera
2020-06-01, 18:26
Medlem
Citat:

Det var för det första ett helt annat land, det går inte att jämföra. Jag vet vad som hände, vet människor som fick sälja till 10% av vad de köpte för.
Citera
2020-06-01, 18:48
Avslutad
Hur tror ni läget ser ut i Spanien? Har länge varit sugen på att köpa mig ett gryt där .
Citera
2020-06-01, 18:49
Medlem
Citat:
Man försökte desperat försvara den fasta växelkursen. Räntorna är nu näst intill rekordlåga och man kommer bara låta kronan ta stryk om det behövs.
Citera
2020-06-01, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kanske inte så konstigt om du tänker efter lite.
Den som bor i Vasastan och jobber i ett företag som är lönsamt med global försäljning och framtiden ser hygglig ut.

Ditt alternativ är att flytta till Rom och jobba på ett företag med lönsamhetsproblem och som existerar på en lokal marknad där landet har haft negativ tillväxt i flera år. Och framtidsutsikterna är mörka och brain drain börjar rulla på. Varför skulle det framstå som attraktivare och kräva högre pris.

Motsvarande kan man säga för Köpenhamn med den lilla korrigeringen att Danmark börjat hämta sig lite de senaste åren. Men det krävs nog lite till.

Vad kostar 1 bedrom condo i SF?

Vi får iaf ge L och C credit för att dom försöker.

Detta går.inte ihop. Den lokala köpkraften är STÖRRE i en majoritet av Europas storstäder än i Stockholm. Din förklaring är väldigt bristfällig. Hamburg tex är en mycket rikare stad generellt än Stockholm.
Citera
2020-06-01, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jo men det är ju inte så konstigt med tanke på att nästan hela fordonsindustrin fortfarande är permitterade, jag inräknad, till 22 september.

Att Scania ser att långtidsefterfrågan går ner så mycket och behöver varsla trots permitteringar är ju inte ett gott tecken.

Sen är de inte så konstigt att varslen går ner med tanke på att börsen stabiliserat sig rejält på kort sikt. Långsiktigt vet ingen hur det kommer gå, väldigt osäker marknad.

Snart kommer Brexit, spänningar inom EU som riskerar att fallera hela unionen, oroligheter i USA, oroligheter mellan USA/Kina ja det är mycket som kan gå snett nu och då undviker folk att köpa vår export och det kommer nog hålla ett tag.

Mycket möjligt. Men där är vi absolut inte nu
Citera
2020-06-01, 18:59
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Arbetsförmedlingen rapporterar de lägsta varslen sedan corona startade. Ett enskilt exempel gör ingen sommar.

https://www.di.se/live/arbetsformedlingen-lagsta-varselnivan-sedan-krisens-borjan/

Alltså tittar folk på såna här kompletta idioter? Nu vill jag inte vara sån, men dessa analytiker ser i det närmaste utvecklingsstörda och förståndshandikappade ut?!
Citera
2020-06-01, 19:08
Medlem
Citat:
Detta går.inte ihop. Den lokala köpkraften är STÖRRE i en majoritet av Europas storstäder än i Stockholm. Din förklaring är väldigt bristfällig. Hamburg tex är en mycket rikare stad generellt än Stockholm.
Nu vet jag inte hur det ser ut i exakt Hamburg just nu, men åtminstone tidigare har det funnits en väl fungerande hyresmarknad i Tyskland. Det finns det inte i de större städerna i Sverige. Många av förorterna är också numera obeboeliga i Sverige då polisen inte utreder brott. Det som återstår är dyrt andrahandsboende eller att köpa.
Citera
2020-06-01, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

Du sitter hemma på ditt pojkrum och tror att du kan en massa om världsekonomin ser jag, absolut.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/handel-med-varor-och-tjanster/utrikeshandel/utrikeshandel-med-varor/pong/tabell-och-diagram/export-till-vara-30-storsta-handelspartner/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in