2020-05-31, 11:02
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
En annan detalj: när LW (som ensamstående yrkesarbetande mor) fick hjälp av sina (villiga) föräldrar med att passa barnen så var det ett ”utnyttjande” från hennes sida.

När SD och HD får hjälp av SOA och BA med barnpassningen så har jag inte märkt den approachen just...
Hahaha jaja okej, såklart!

Stefan och Hanna som inte ens har koll på var döttrarna håller hus..

Stefan ville ju inte ens ha döttrarna hemma hos sig sista tiden innan mordet. Han kanske kände att han var nära bristningsgränsen och var rädd för att det inte skulle bli väggen som fick nästa knytnävsslag..?
Citera
2020-05-31, 11:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
En annan detalj: när LW (som ensamstående yrkesarbetande mor) fick hjälp av sina (villiga) föräldrar med att passa barnen så var det ett ”utnyttjande” från hennes sida.

När SD och HD får hjälp av SOA och BA med barnpassningen så har jag inte märkt den approachen just...

Jo det har nämnts flera gånger hur lite föräldraansvar SD och HD tar när de väljer geocaching på tu man hand eller i grupp medan barnen är hos morföräldrarna. Det blir dock inga stora diskussioner av det.

När en enda skribent nämner det om Lena blir det en stor grej och mycket diskussioner efteråt för att många svarar. Om man bara lät bli att svara en del skribenter så skulle mycket elakheter om Lena dö ut.
Citera
2020-05-31, 11:17
Medlem
Honan6s avatar
Den misstänkte kände sig otillräcklig och utvecklade ett Pinnochio-syndrom?
I den här helt otroliga historien fanns ett gift par där makan olyckligtvis blev psykiskt sjuk och mannen som drömde om att bli hjälte gjorde allt i sin makt för att upprätthålla fasaderna för att tillgodose familjens behov? Han led av saknad efter närhet och ett aktivt liv tillsammans med frun? Grannen utstrålade allt det som han saknade? Grannen som vigde samman honom med frun fanns tillgänglig för hjälpande samtal med den sjuka frun och han drabbades av förbjudna fantasier när fruns tillfrisknande inte fanns i sikte? Grannen var full av liv och de tillbringade allt mer tid tillsammans. Tills slut gick relationen över en förbjuden gräns och han började ljuga 24/7.

Lögnerna blev till en vana för SD att undvika problem hemma och hålla skuldkänslor borta? Lögnerna höll honom upprätt och i hans hjältedrömmar var livet toppen? Han utvecklade någon slags självmedicinering med att låtsas att han hade kontroll på sitt liv? Han älskade båda kvinnorna på olika sätt, men de började ifrågasätta varandras existens och han fick problem med att regissera och kontrollera de som visste att bakom hjältefasaden fanns en liten kille som hela sitt liv har känt sig otillräckligt - en liten Pinnochio istället för Superman?

Uttala dödshot är klassat som Olaga hot och straffbart, men inte att ljuga i vardagligt liv eller under förhör och rättegång
SD erkände i förhör att han mycket väl kan ha hotat döda Lena och att han önskade att hon fanns på en annan planet. Hanna vidimerade att det tidigare talats om att han skulle ta livet av familjen för att få slut på allt lidande. Senare förmildrade SD allt tal om död till att han möjligen hade önskat att Lena och Hanna råkade ut för bilolyckor. Den här historien är som en overklig mordsaga och SD påminner om Pinnochio när han fortsätter ljuga även när han är överbevisad - han hittar alltid nya infallsvinklar. Detta har han laglig rätt att göra. Det är åklagaren som måste bevisa att han haft med mordet att göra.

SD har från början sagt att "det här kommer inte att lösas". Det visste han redan när Lena var försvunnen och ingen visste var hon fanns. Han kanske får rätt i att det inte kommer lösas, men hans liv i Hjärsta är dömt till ett liv med ytterst liten social gemenskap. Hans fasad och hjältedrömmar är tillintetgjorda.

Om SD mördade Lena, kan mord varit den enda lösningen han såg för en möjlighet att återvinna sina fasader. Nu är allt rämnat och frågan är om han någonsin kommer undan Lenas andliga närvaro i och med alla avtryck hon efterlämnat.

Det som möjligen kan rädda hans ansikte är att tala sanning, men antagligen har alla år med lögner gjort att han tappat förmågan att kunna att skilja på sanning och lögn. Han ljuger så bra att han tror sig själv?

I sagan om Pinnochio drömmer trädockan om att bli en verklig pojke. Drömmen blev till verklighet när det goda samvetet i form av en syrsa lyckades styra dockan rätt, men tyvärr tror jag den chansen är väldigt liten när det gäller SD - åtminstone så länge han har stöd kvar hos lurendrejarna som stöttade honom med lögner, mobilraderingar, selektivt minne och/eller inte ville svara på frågor.

-------

Länk till inlägg med sammanfattning diverse länkar
www.flashback.org/sp71691040
Citera
2020-05-31, 11:34
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Örebro kommun | 06:23
Åklagarna övertygade om fällande dom: ”Bevisningen fullt tillräcklig”

Citat:
Åklagarna anser att det förekommer missförstånd och rena felaktigheter i den friande domen om Hjärstamordet.
– Det finns ett motiv och teknisk bevisning som med styrka talar för att 46-åringen begått mordet, säger Therese Johansson, åklagare.
Citat:
Åklagarna trycker i sin överklagan på att 46-åringen saknar alibi för tidpunkten när mordet ska ha skett. Dessutom ska 46-åringen ha lämnat uppgifter om mordplatsen som bara mördaren kan ha haft kännedom om.

Citat:
Åklagarna uppger att de kommer att lämna in nya bevis inför en hovrättsförhandling.

https://www.na.se/artikel/aklagarna-overtygade-om-fallande-dom-bevisningen-fullt-tillracklig

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-05-31, 11:46
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
https://www.na.se/artikel/aklagarna-overtygade-om-fallande-dom-bevisningen-fullt-tillracklig

#TeamÅsaHiding
Ser bra ut

Är det liiite stressigt nu ändå, Stefan? 👋🏼
Citera
2020-05-31, 11:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:

#TeamÅsaHiding

Om inte jag missminner mig var åklagare Hiding & Johansson precis lika tvärsäkra på en fällande dom när de gick till åtal i TR så vad de säger i denna artikel tar i alla fall jag med en stor skopa salt.

Har man ett så pass svagt åtal att man måste få det bedömt efter andra rättsprinciper än de gängse ( i indiciemål som gäller mord) så ska man enligt min mening hålla en betydligt lägre profil.

Men det ska bli väldigt intressant att läsa om deras komplettering, måste ju vara något alldeles extra med tanke på att deras FUP landade på 14000 sidor och den extra bevisningen tydligen inte kom med i den.
Citera
2020-05-31, 11:51
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om inte jag missminner mig var åklagare Hiding & Johansson precis lika tvärsäkra på en fällande dom när de gick till åtal i TR så vad de säger i denna artikel tar i alla fall jag med en stor skopa salt.

Har man ett så pass svagt åtal att man måste få det bedömt efter andra rättsprinciper än de gängse ( i indiciemål som gäller mord) så ska man enligt min mening hålla en betydligt lägre profil.

Men det ska bli väldigt intressant att läsa om deras komplettering, måste ju vara något alldeles extra med tanke på att deras FUP landade på 14000 sidor och den extra bevisningen tydligen inte kom med i den.
Vad säger du om de rena felaktigheterna i domen då? Nu minns jag dessvärre inte vad de var men det har du säkert koll på?
Citera
2020-05-31, 11:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

#TeamÅsaHiding

Åklagarna var precis lika tvärsäkra innan TR så deras tvärsäkerheten innan HR ger jag ingenting för längre. Min tillit till deras ord är borta. Totalt.
Citera
2020-05-31, 11:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Ja. Precis min tanke. Exakt samma formuleringar som användes innan TR. Att bevisningen skulle räcka till fällande dom. Ja varför gjorde den inte det då.
Citera
2020-05-31, 11:55
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Åklagarna var precis lika tvärsäkra innan TR så deras tvärsäkerheten innan HR ger jag ingenting för längre. Min tillit till deras ord är borta. Totalt.
Haha men vafan är det här för trams.. Brukar åklagare säga annorlunda? Får de gå till åtal om de inte är säkra?
Citera
2020-05-31, 12:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Haha men vafan är det här för trams.. Brukar åklagare säga annorlunda? Får de gå till åtal om de inte är säkra?

Ja du, andra åklagare har varit mer ödmjuka i sin framtoning. Inte varit så tvärsäkra utan mer att de "tror" på fällande dom och så blir det så. Men dessa åklagare är tvärsäkra men förlorar. Det kallar jag rena lögnerna. Om man inte vet något till 100% ska man inte yttra sig så tvärsäkert utan mer ödmjukt som andra åklagare brukar göra. Så slipper allmänheten bli besviken och tappa förtroende för rättsväsendet när det blir friande dom och inte fällande som utlovat.
Citera
2020-05-31, 12:03
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej det är inte försvarbart alls. Det jag menar är att högst troligt är det så en person i SD:s situation tänker. Jag ser allt ur psykologisk vinkel. Inte laglig eller moralisk eller förnuftig. Människan tänker och känner saker bortom allt förnuft ibland.

Så SD kan mycket väl tänka att han håller käft så går både han och den verkliga mördaren fria. Om den nu är så att han är oskyldig, vilket jag inte tror.

Om någon närstående till SD är GM så
kanske han tänker att de utfört mordet p.g.a.
hans relation med LW?
Han kanske känner att det är han som har
gett GM motiv att mörda LW, att det är hans
fel atr hon mördades. Kanske därför han drar
sig för att berätta det han ev. vet.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-05-31 kl. 12:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in