2020-05-31, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Du läser inte vad jag skriver....

Jag försöker hitta sannolikheter, vad som låter rimligt och troligt.
Varför i hela friden namn skulle jag ägna mig åt att "släta över något"?
Vem tror du att jag är? En representant för regering eller myndighet? Knappast..

Du är MrStreamer.
Citera
2020-05-31, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Knappast "nästan alla" men en viss andel av de avlidna hade avlidit senare under året.

Snittiden på långvården är väl 3 år eller nåt så dom hade väl inte så många år kvar att leva.
Citera
2020-05-31, 11:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det kan man ju göra, nu har ju en annan användare precis räknat på att smittan är 10ggr dödligare än vad dessa clowner trodde.

Men tänk så här, han tyckte i mitten av Mars att man skulle låta smittan bränna igenom landet tills 6 miljoner fått den.

Det han tänkte sig var att man fick antikroppar efter infektion.

Nu hade väl vadå, 10-15% av Stockholmarna antikroppar?

Och vi har snart 5000 döda.

Behövs ju ingen C kurs i matematik för att förstå att dödstalen skulle bli enorma men vi har väl 79 000 på långvården så det kanske skulle stanna vid det?

Han överskattade också mörkertalet kraftigt, det har ett par andra forskare debunkat nu.

-han hade helt fel.
-han tog inte det säkra före det osäkra.
-han hävdar fortfarande att han har rätt.
Tror det var igår jag postade en länk till någon (ej svensk) som föreslagit att det kanske räcker med långt mindre andel smittade eftersom många tycks vara motståndskraftiga efter infektion med andra coronavirus, s k korsimmunitet. Siffran som foreigs var 10-20 %. Än har vi inte facit. Och framför allt hade ingen facit 16 mars när artikeln skrevs.

Idén bakom hypotesen med 10-20 % är att alla inte är lika mottagliga, s k heterogen smittspridning. Standarduppgiften på runt 60 % bygger däremot på homogen smittspridning, dvs att alla smittas lika lätt, vilket ju inte verkar vara fallet. Den som lever får se.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Den ökning vi sett denna vecka beror ju på eftersläpningar i rapportering från förra veckan när det var långhelg.

alla kurvor går ju neråt.

och de syns väldigt tydligt om man följer dödsdagen istället.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Är det inte bättre att alltid säga att det beror på eftersläpningar så kan man ju försöka trolla att det alltid går ner.
Jag är ledsen men jag tycker det inte går och även om det marginellt så är det inte okej. Jag tycker ska jämföra oss med övriga Norden och då är det Sverige som enda land som inte får bukt på detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Skåne har rapporterat 5 döda nu.

Ålder på dessa? Andra sjukdomar? Hälsotillstånd?
Utan sån info blir dessa siffror intetsägande.

Här verkar en liten ort i Norge vara ett föredome.
Citat:
Öppenhet del av Norges strategi mot viruset
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/oppenhet-del-av-norges-strategi-mot-viruset
Citera
2020-05-31, 11:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Fast det kan man väl inte UTGÅ ifrån.
Borde skilja från person till person och inget man vet bestämt i förväg.
Vilket är anledningen till att biologisk ålder, inte kronologisk, ligger till grund för beslutet.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Där ser man. Och det är ändå bara söndag

Finland hade 4 döda och de öppnar upp med allt imorgon också, men bara Skåne slog Finland nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tror det var igår jag postade en länk till någon (ej svensk) som föreslagit att det kanske räcker med långt mindre andel smittade eftersom många tycks vara motståndskraftiga efter infektion med andra coronavirus, s k korsimmunitet. Siffran som foreigs var 10-20 %. Än har vi inte facit. Och framför allt hade ingen facit 16 mars när artikeln skrevs.

Idén bakom hypotesen med 10-20 % är att alla inte är lika mottagliga, s k heterogen smittspridning. Standarduppgiften på runt 60 % bygger däremot på homogen smittspridning, dvs att alla smittas lika lätt, vilket ju inte verkar vara fallet. Den som lever får se.

Det vore fantastiskt om det räckte med 10-20% för där är vi väl ganska snart?
Citera
2020-05-31, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Svenskar kan åka till Kroatien i sommar om de går med på att testa sig på flygplatsen. Men i övrigt så säger världen i stort nej till svenskar när de öppnar sina gränser i övrigt. De svenska dödstalen skrämmer förstås. Tycker att dessa fakta understryker att mycket gick fel i Sverige denna vår. Och här tar väl smittspridningen fart när många ska semestra på hemmaplan samtidigt som modiga utlänningar kommer på besök.

Bra för svenska företag att vi stannar och konsumerar semester här i vårt vackra och natursköna land. Utomhus, och med lite distans lär det inte bli så mkt spridning, värre på trånga flygplatser o s v.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Finland hade 4 döda och de öppnar upp med allt imorgon också, men bara Skåne slog Finland nu.

Kolla på Norge som haft öppet några veckor nu. Där går det ju kanon!
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Men du anser att ingen kan hållas ansvarig?
Tolkar det ur ditt svar då du undvek att svara på det.
Dina tolkningar får du stå för, men det är klart att den som mordhotar myndighetspersoner är 100 % ansvarig för detta brott. Därom råder inget tvivel.
Citera
2020-05-31, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag gissar att det är dels säkerhetsaspekten men också att storleken har viss betydelse för svårigheterna att automatisera processen på samma som man gör med celler. Nucleocapsiden på SARS-CoV-2 är 9-11nm så hur de lyckas injicera modifierat RNA i dylika virus kan jag inte ens begripa även om jag skulle få det förklarat för mig.

Så om vi följer arbetets linje här, enda sättet att få det att smitta till människa är om det mellanlandat hos mer än ett värddjur och sen till en människa.
Det måste naturligt ha tagit sig från Guangdong 800 mil bort via två värddjur till Wuhan.

Kan man laboratorie-hoppa viruset mellan olika värddjur i labbet i Wuhan?
Ta det från fladdermus, smitta något djur och sedan ta det viruset och smitta annat.

Kan man se när det är tillräckligt effektivt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in