2020-05-31, 00:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej mer att du inte inser att de som dött kanske gjort det mer på grund av bakteriell lunginflammation än p.g.a C19.

- Kan det finnas ett samband mellan Covid-19 och den bakteriella lunginflammationen?
Citera
2020-05-31, 00:46
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
På topp-10-listan av länder med flest dödsfall idag:

2. Mexiko
4. Indien
6. Peru
9. Pakistan
10. Brasilien

Väderprognos för söndagen:

Mexico City +26, åska o regn
New Delhi +36, åska o regn
Lima, +20, mulet
Islamabad, +30, åska o regn
Brasilia, +26, växlande

Svenskt sommarväder imponerar knappat på det här viruset. Däremot har levnadsmönstret under sommaren, dvs mer vistelser utomhus, en mildrande effekt på smittspridningen. Perioden med sommarlov och semestrar är ju ganska likartad en "lockdown".

Hur många afrikanska länder har du, eller Sydostasiatiastika?
Citera
2020-05-31, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Perspektiv. Det dör cirka 250 människor i Sverige varje dag. Räkna februari tills idag. 30 000 döda i nornalfallet.

Nu har 4300 dött av corona.

Kansle dog 2000 "extra". Hur mycket tycker ni att vi ska fucka upp samhället för att eventuellt rädda några få?

1. Du får nog en bättre jämförelse om du tittar på de andra nordiska länderna, för att se hur många döda vi hade haft med en lockdown. Hint: väldigt många färre.

2. Det har inte "dött klart" folk i covid ännu. Även om vi räknar väldigt lågt, så kommer sannolikt många hundra till att dö, i denna första våg. Andra vågen om den kommer i höst, behöver också räknas in, senare.

3. Vi hade "fuckat upp" samhället lika mkt, med eller utan lockdown. Det finns några hundra inlägg i tråden som har besvarat detta redan. Vi är en liten exportberoende nation och alla andra länder har dessutom stängda gränser. Vår lockdown hade gjort mkt liten skillnad ekonomiskt, men sparat oss massor med liv.
Citera
2020-05-31, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Kan det finnas ett samband mellan Covid-19 och den bakteriella lunginflammationen?
Ja men inte nödvändigtvis.
Citera
2020-05-31, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att vi inte har haft någon nerstängning har enligt dig alltså hindrat massdöd? Mycket märkligt må jag säga.

Om du med nerstängning menar FHM:s rekommendationer så ställer ju du dig i en särställning som anser att deras strategi har hindrat landet från massdöd. Jag tror ganska få alarmister i tråden är beredd att ställa sig bakom dig med den uppfattningen och hylla FHM.

Ja nu dör vi bara mest i världen och snart femte mest drabbade land i världen. 5000 döda innan midsommar och det kommer bara fortsätta. Slakt, död och fasa.
Men massdöd? Nä det hade vi haft med helt öppet samhälle från början.
Av vad jag kan se lär vi dock ha massdöd inom någon månad för av vad jag kan se är corona helt glömt nu
Citera
2020-05-31, 00:54
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja men inte nödvändigtvis.
Kanske enklare om man konstaterar att samtliga dött av hjärtstillestånd? Det är trots allt det enda man kan veta säkert att dom råkat ut för.
Citera
2020-05-31, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Med tanke på vårt skattetryck är det absurt att man inte ens kan räkna med att få vården man är berättigad till. Hade vi inte haft en liten på ingång hade vi redan flyttat nu.

Viljan du pratar om kommer verkligen att urholkas. Detta är bara början på hur människor kommer att se på staten i framtiden.
Tycker faktiskt folk skriker efter en starkare stat hela tiden
Citera
2020-05-31, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Precis så.
Vill veta hur framtiden kommer döma allt detta.
Kan knappt bärga mig.
En sak är iaf säker- jag kommer aldrig förlåta de.

Inte jag heller. Men, är det nån som tror att de kommer att sona sina brott? Tyvärr, jag tvivlar.
Citera
2020-05-31, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Skojar du eller sarkasm? Det är klart att coronavirus skapar lunginflammation..vissa människor borde läsa på lite...de som påstår att det inte är C19, det är bakteriellt...Herregud, ask one doctor..
Citera
2020-05-31, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad har du egentligenatt jämföra med annat än lyriska bedyranden om att bara någon annan haft hans roll skulle Sverige vara bäst i världen?

Åtminstone inte sämst. Alltid nåt.
Citera
2020-05-31, 01:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ok, varför drabbas inte ekvatoriala länder då alls? Viruset fungerar exakt som influensa, dvs det gillar inte värme/fuktighet. Vinter med torr luft nord/syd om vändkretserna ger torr luft som gör att viruset färdas längre. Detta är självklart enligt mig. Men enligt WHO ska ju 200 miljoner dö i Afrika. Drama queens dom också
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Absolut. Sen om spridningen är atypisk för att viruset är annorlunda, eller om det är p.g.a. den helt unika situationen att det är ett helt nytt virus där ingen har immunitet, det vet man ju inte.

Men jag står fast vid att COVID-19 lär bli jobbigare att hantera i vinter. Det är ju inte bara virusets karaktär, utan att man spenderar mer tid inomhus med varandra, med ventilation som blåser runt virus. Vinter innebär också torrare luft, som gör att droppsmitta och luftburen smitta sprider sig mycket enklare. Torr luft gör även våra slemhinnor mer mottagliga för virus.

Det här är förhållanden som gynnar alla virus med samma smittovägar som COVID-19, oavsett hur viruset fungerar i övrigt.
Ecuador beskrivs som helvetet på jorden:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/doda-kroppar-pa-gatan-i-ecuadors-storsta-stad-guayaquil

Brasilien ska vi inte prata om. Just nu på andra plats i antal fall och 28,834 döda +890 än så länge idag. Mexiko är hårt drabbat de med. Flera andra länder i Syd- och Mellanamerika har höga siffror. Afrika under uppsegling. Så era teorier om lägre smitta under värme stämmer inte helt enkelt.
Citera
2020-05-31, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hur många afrikanska länder har du, eller Sydostasiatiastika?

Nu var frågan inte riktat till mig, men att Afrika ligger lågt kan bero på flera saker:

1. Dålig tillgång till tester, stort mörkertal även bland döda.
2. Få afrikaner åker till skidsemester till Italien eller Österrike.
3. Betydligt lägre andel personer över 80 år, jämfört mest västländer, vilket innebär färre i allvarlig riskgrupp.

Är faktiskt svårt att tro att värme har någon större påverkan på detta när man ser de siffror som kommit från t.ex. Brasilien och Ecuador, och även Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in