2020-05-30, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Alsing hade nog mest otur och hade tydligen genomgått en tuff dubbel höftoperation. Sen så är det så klart tråkigt även när svårt sjuka människor dör men finns inte så mycket att göra åt det.
Du har skickat tusen inlägg på att förminska covid-19. Kan du inte försöka att respektera Adams död.

Jag kan förstå att du skriver inlägg för din arbetsgivare, eller möjligtvis för en grundmurad agenda. Men vänligen, skilj här mellan sak och person!
Citera
2020-05-30, 21:41
Medlem
Ang. myten om "dödssjuka äldre" som ej skulle kunnat räddas, från att dö i covid

Siffror på geriatrisk vård från Region Stockholm visar på goda resultat – bland de 728 patienter som vårdats fram till 3 maj för covid-19 var överlevnadsgraden 80 procent.

Har skrivit om detta långt tidigare, nu kom en ännu mer tillförlitlig siffra här, ovan, dvs. ett mycket större antal patienter.

Så nu hoppas jag man en gång för alla kan lägga ner myten om att "De äldre skulle ändå ha dött, de hade inte kunnat räddas även om de hade fått vård". Sådana påståenden har ingen förankring i verkligheten.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/regionala-skillnader-i-var-aldre-dor-i-covid-19/
Citera
2020-05-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Du har skickat tusen inlägg på att förminska covid-19. Kan du inte försöka att respektera Adams död.
Jag gör det, kände honom en del way back.
Citera
2020-05-30, 21:44
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Nu är dödligheten mycket, mycket högre än ett influensavirus men det är fullt möjligt att det inom några år sjunker pga antikroppar/mutation precis som andra influensavirus.

H1N1 har ju tappat mycket sedan den var nu 1918 även om den senare muterar så har det inte ens varit

Jag undrar om viruset som sådant är mer dödligt än ett vanligt virus, eller om den högre dödligheten egentligen beror på att vi vid vanliga virus oftast har ett vaccin (som tas i stor utsträckning i riskgrupperna) och en hel del immunitet i befolkningen pga a v liknande tidigare virus?
Jag vet som sagt inte, och egentligen är ju frågan akademisk, men svaret har ju en del betydelse för hur det kommer att se ut om 5-6 år när vi får nya, muterade virus från samma stam.
Citera
2020-05-30, 21:45
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Nu är dödligheten mycket, mycket högre än ett influensavirus men det är fullt möjligt att det inom några år sjunker pga antikroppar/mutation precis som andra influensavirus.

H1N1 har ju tappat mycket sedan den var nu 1918 även om den senare muterar så har det inte ens varit i närheten.

Jag tycker dock det är positivt att vi praktiserar lockdown (inte Sverige såklart). Det kommer säkert ett virus en dag med betydligt högre dödlighet och då funkar det inte att inte smälla upp murarna direkt.

Jag samtycker absolut med ditt sista stycke, i framtiden kommer garanterat komma värre skit. Men just nu pratar vi föga dödligt virus och framför allt inget som hotar mänskligheten öht. Och du har även rätt att svensk beredskap måste förbättras, ordentligt. När det riktigt elaka kommer så bor jag på Åland med min fru på egen ö med vapen och nät.
Citera
2020-05-30, 21:45
Medlem
Citat:
Sluta då tro och förhåll dig till siffrorna som finns.
Du menar de icke tillförlitliga siffrorna? De som inte säger så mycket?
Citera
2020-05-30, 21:47
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Stora skillnader i om man får sjukhusvård, beroende på var man bor

Några vassa personer här inne uppmärksammade detta för ett bra tag sedan, minns jag. Nu bekräftas det även i DNs koll.

Men andelen svårt covidsjuka äldre som skickats från äldreboende till sjukhus innan de dött skiljer sig åt mellan regionerna, visar en statistisk sammanställning som DN begärt ut från Socialstyrelsen.

I Halland, Skåne och Kronoberg har nära vart tredje dödsfall skett på sjukhus. (..).

I mer drabbade Stockholm och Västra Götaland har endast runt var tionde skickats till sjukhus.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/regionala-skillnader-i-var-aldre-dor-i-covid-19/

Sjukvården åldersdiskriminerar samhällets mest lojala medborgare som betalat skatt i 50-65 år? När kommer diskrimineringsombudsmannen ta tag i detta?
Citera
2020-05-30, 21:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte bara influensa. Det gäller influensa, andra coronavirus, RS-virus och norovirus (vinterkräksjuka).

Högre transmission på vintern är inte en punkt där man kan utgå ifrån att COVID-19 är annorlunda. Allt talar för att det kommer gälla även detta virus.
Jag har inte påstått något annat. Det jag säger är att detta virus uppför sig annorlunda. Vi har ju MERS som definitivt inte har spridits vintertid. Sedan har vi en uppsjö av andra virus med helt annorlunda beteende. Och som sagt, det är inte säkert att SARS-CoV-2 slutligen blir klassificerat som enbart ett virus som orsakar luftvägsinfektion.
Citera
2020-05-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Finns väll egentligen inget som pekar på att smittan skulle avta under sommaren för detta virus?
Ser du globalt har ju avtagandet hittils helt berott på hur länder har agerat med att begränsa smittan och inte vilken årstid det har varit.
Det förklaras ju enklast av att COVID-19 har ett så högt R-värde att det sprids även på sommaren. Då vill man inte ens tänka på hur det blir i december.

Influensa och vanliga coronavirus har ett R-värde runt 1.5 - men det är mitt i vintern. På sommaren är det långt under 1. Det är ju därför de här sjukdomarna näst intill försvinner på sommaren.
Citera
2020-05-30, 21:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Över 160.000 svenskar deltar redan i vad professor Tove Fall beskriver som en ”gigantisk epidemiologisk studie”. Genom att människor rapporterar in sina eventuella sjukdomssymtom i en app försöker nu forskare få en bredare bild av spridningen av covid-19 i hela Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-160-000-svenskar-deltar-i-gigantisk-epidemiologisk-studie-via-app

Har dom ändrat sig om en corona app?
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Vad är det för praktmongon som frivilligt skulle använda en sådan app?
60-talister som nyupptäckt Internet och naiva blöjzoomers.

Makalöst.

- Jag är motståndare till att använda övervakningssystem för att hejda epidemin.

I det här fallet som Sveriges Television beskriver, så kan det vara acceptabelt med ett program som samlar in information om hälsan, under förutsättning att deltagandet är helt frivilligt.

Det skulle däremot vara skrämmande ifall medborgarna pressas att delta, mot sin vilja. Jag befarar en utveckling där man inte får ta del av oumbärliga tjänster i samhället, utan att först "frivilligt" acceptera övervakningen. "Det är frivilligt att underkasta sig övervakningen, men ifall du vägrar låta dig övervakas, så får du inte öppna ett bankkonto."

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hade corona-Bob Tegnell velat agera som en riktig epidemiolog så hade han åkt till Kina i januari och studerat viruset. Han hade säkerligen fått hjälp av fladdermus kvinnan i Wuhan.

- Anders Tegnell hade kanske inte behövt åka till Wuhan personligen. Men på något sätt borde Anders Tegnell ha hållit uppsikt över hotande epidemier i omvärlden.
Citera
2020-05-30, 21:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vilka villkor då?
Du får fördjupa dig själv. De flesta databaserna har öppen access för coronastudier.
Citera
2020-05-30, 21:50
Medlem
I Halland, Skåne och Kronoberg har var tredje som bott på äldreboende och avlidit av covid-19 dött på sjukhus. I Stockholm är det endast var tionde.

Ersta Hospice i Stockholm, som normalt endast tar emot patienter för vård i livets slutskede, är en av flera geriatriska och palliativa avdelningar som fått ett utökat uppdrag att ta emot äldre covidpatienter, även för botande behandling. Med en läkarremiss kan patienter från boenden direkt läggas in på avdelningar utanför akutsjukhusen med kompetens och tillgång till bland annat syrgas, dropp och antibiotika.

– Men det verkar inte ha utnyttjats i någon större omfattning. Vi har bara tagit emot ett fåtal patienter med covid trots gott om lediga platser, säger Lena von Bahr, överläkare vid kliniken.

– Det känns märkligt – vi har möjlighet att direkt ta in patienter från boenden om de exempelvis behöver syrgas, men vad jag kan se har inte en enda remiss kommit till oss från särskilt boende. Sedan läser man om att många avlider på boendena och att man tar beslut om att gå direkt på palliativ vård.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in